سیاست

رییس اجراییه: به هیچ کشوری حق وتو را در سیاست خارجی افغانستان نمی‌دهیم

کابل باختر 6 میزان
داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجراییه ، امروز در یک نشست خبری در دهلی جدید گفت که مردم افغانستان در سیاست خارجی‌ کشورشان، حق وتو را برای هیچ کشوری نخواهند داد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست اجرائیه به آژانس باختر، رییس اجراییه کشور که به منظور اشتراک در نمایشگاه تجارتی گذار به سوی رفاه و دیدار و ملاقات با رهبران هند در دهلی جدید به سر می برد، برگزاری نشست تجار افغانستان، هند و ایالات متحده امریکا را فرصت تازه فرا راه روابط تجاری و اقتصادی میان کابل و دهلی عنوان کرد و گفت که چنین نشست‌هایی راه را برای پیشرفت و ترقی افغانستان باز می‌کند.
داکتر عبدالله عبدالله، از حضور پررنگ سرمایه‌گذاران و صنعت‌کاران افغانستان در نمایشگاه دهلی جدید سپاس‌گزاری کرد و گفت که در حاشیۀ نمایشگاه موافقت‌نامه‌هایی میان شرکت‌های خصوصی سه کشور به امضا رسیده است.
رییس اجراییه کشور، با بیان این‌که افغانستان می‌خواهد نقش پیونددهنده و وصل‌کننده را در عرصۀ تجارتی، اقتصادی و ترانزیتی در منطقه ایفا نماید، گفت که روابط نزدیک کابل، دهلی و واشنگتن، منجر به تأمین ثبات در افغانستان خواهد شد.
داکتر عبدالله عبدالله، هند و ایالات متحده را دو شریک و متحد قابل اعتماد افغانستان عنوان کرد و اضافه نمود که این دو کشور در سال‌های پسین در عرصه‌های مختلف افغانستان را یاری رسانده‌اند.
رییس اجراییه ، حادثۀ تروریستی چهارشنبه در کابل را محکوم کرد و گفت که چنین حوادثی نمی‌تواند فرصت‌ها را از مردم افغانستان بگیرد و حرکت مشروع ما را در راستای صلح، ثبات و انکشاف متوقف سازد.
داکترعبدالله عبدالله تصریح کرد: آنهایی‌که در ناآرامی کشورها اهداف خود را دنبال می‌کنند، باید بدانند که به نتیجه نخواهند رسید. راه رسیدن به هدف مشروع، تعامل، همکاری و ارتباط سازنده می‌باشد.
رییس اجراییه با بیان این‌که در برخی کشورها در تعریف منافع‌شان مشکل وجود دارد، گفت که توقع ما از کشورهای منطقه این است که منافع ملی، تمامیت ارضی و حاکمیت ملی ما را احترام بگذارند.
داکترعبدالله عبدالله در پیوند به نگرانی‌های پاکستان گفت که روابط و دوستی با یک کشور به معنای قطع رابطه با کشورهای دیگر نیست.
رییس اجراییه افغانستان خاطر نشان ساخت: «افغانستان هیچ وقت تهدیدی برای کشورهای منطقه نخواهد بود و اگر کشوری خواسته باشد که نسبت به روابط افغانستان با کشورهای دیگر حق وتو قایل شود، مردم افغانستان اجازه نخواهند داد.»
داکتر عبدالله عبدالله دربارۀ همکاری‌های امنیتی کابل- دهلی صحبت کرد و گفت که این همکاری‌ها در مقابله با تهدیدات مشترک صورت گرفته و کابل هیچ محدودیتی در تماس با دهلی جدید ندارد.
رییس اجراییه ، امروز با رییس‌جمهور، صدراعظم، وزیر خارجه و برخی دیگر از مقامات جمهوری هند دیدار خواهد کرد.ختم/ جاوید روشان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا