سیاست

وزیرخارجه ترکیه: براي هميشه درکنار مردم افغانستان خواهیم بود

 

كابل باختر 31 حمل

عبدالرووف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه و هیئت همراه اش با احمد داوود اغلو وزیر خارجه ترکیه ديدار كرد.

به گزارش آژانس باختر، وزیر خارجه ترکیه در اين ديدار، حمله انتحاری در جریان بازی بزکشی در ولسوالی امام صاحب ولایت کندز را که منجر به شهادت و زخمی شدن تعدادی از افراد ملکی به شمول پدر، برادر و برادرزاده عبدالرووف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه گردید،  شدیداً محكوم كرده و مراتب همدردی و تسلیت عمیق خویش را رئیس ولسی جرگه، و تمامی بازمانده گان کشته شده گان این حادثه ابراز داشته، از بارگاه خداوند منان برای آنان صبر و برای زخمی شده گان صحتمندی مجدد تمنا كرد.

 دراین ديدار، وزیر خارجه ترکیه از روابط گذشتۀ افغانستان و ترکیه به خوبی یاد آوری نموده، ارتقاي ظرفیت های مسلکی قوای مسلح افغانستان را در آوردن صلح و ثبات در اين كشور، باارزش خواند.

وزیر خارجه ترکیه همکاری با دولت  ومردم افغانستان را یکی از اولویت های خارجی کشور ترکیه مطرح کرد.

 به همین ترتیب، عبدالرؤف ابراهیمی تلاشهای گسترده دولت ومردم ترکیه را به جانب افغانستان، در امر مبارزه با تروریزم و تامین صلح ومذاکرده درافغانستان سودمند دانسته وبر تداوم همکاری های این کشور به مردم افغانستان تاکید کرد.

داوود اغلو گفت كه در ظرف ده تا پانزده روز سه جلسه مهم را در مورد افغانستان برگزار خواهند كرد و در آن موضوع انتخابات آینده و خروج نیروهای ناتو از افغانستان مورد بحث قرار خواهدگرفت.

وزیر خارجه ترکیه ضمن آن كه از آماده گي هاي آنكشور به خاطر كمك با افغانستان تاكيد كرده گفت: همه میخواهند که پس از سال  2014 از افغانستان خارج شوند ولی ترکیه براي هميشه آنجا خواهدماند و برادران افغان خودرا هرگز تنها نخواهیم گذاشت.

عبدالرووف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه از داکتران ترکیه به خاطر تداوي موثر برادر خويش اظهار قدردانی کرد ه گفت ، ختم جنگ و آوردن مصالحه نیاز به همکاری کشورهای همسایه و منطقه است و از کشور ترکیه به ويژه وزیر خارجه تركيه قراردارد اظهار قدرداني كرده گفت كه آنها كنفرانس های  سه جانبه را ریاست نمود و متاسفانه پاکستان مانند وعده شکنی های قبلی اش این بار نیز وعده شکنی نموده است که ازین اعمال شان خوشنود نیستیم. استاد شهید برهان الدین ربانی با وجودیکه برنامه های صلح را موفقانه پیش می برد به دلیل شهادت اش متاسفانه عملی نگردید.برنامه های ضد صلح پاکستان سبب شده تا خود اتباع پاکستان نیز خساره مند شوند ، وارد نمودن فشار ازطریق دیپلوماسی به پاکستان بخاطر عدم مداخله به امور داخلی افغانستان موضوعی است که باید روی ان بحث صورت گیرد.

رئیس ولسی جرگه بعداز دیدار های رسمی با مقامات عالیرتبه ترکیه ،  به شفاخانه آموزشی و تحقیقاتی آتاترک که برادر اش در آن بستر وتحت مراقبت قرارد دارد رفته و از برادرش عیادت نمود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا