جهان

امریکا څارنوال محکمۀ هاگ را که در مورد افغانستان تحقیق می‌کرد، تحریم کرد

واشنگتن/ وی او ای / 13 سنبله/باختر
امریکا دیروز  فاتو بنسوده، څارنوال محکمۀ بین المللی جرایم یا محکمۀ هاگ را در واکنش به اقدام این محکمه برای تحقیق در مورد ارتکاب جنایات جنگی  نظامیان امریکایی در افغانستان، تحریم کرد.
مایک پمپیو وزیر امورخارجۀ امریکا گفت که موکوچیکو فکیسو، رییس بخش قضایی محکمۀ هاگ نیز براساس حکم دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا در ماه جون تحریم شد، دارایی اش راکد کرد، سفرهایش ممنوع و درج فهرست سیاه شده است.
ترامپ در ماه جون با صدور فرمان اجرایی در واکنش به اقدام محکمۀ بین‎المللی جرایم برای انجام تحقیقات در مورد فعالیت‌های نظامیان امریکایی در افغانستان، شماری از مقام‌های این نهاد را تحریم کرد و ورود آنان و اعضای خانواده‌های شان را به امریکا ممنوع کرد.
پمپیو به خبرنگاران گفت: "امروز ما گام بعدی را برمی داریم، زیرا متاسفانه محکمۀ هاگ هدف قرار دادن امریکاییان را ادامه داده است."
وزیر امورخارجۀ امریکا همچنان گفت كه اشخاص و نهادهایی كه به حمایت مادی از بنسوده و موکوچیکو ادامه می دهند، نیز با تحریم روبرو خواهند شد.
محکمۀ بین‌المللی جرایم یا محکمۀ هاگ در ماه مارچ به فاتو بنسوده اجازه داد که در مورد احتمال ارتکاب جنایات جنگی و جرایم علیه بشریت  طالبان، قوای افغان، نظامیان و استخبارات امریکا به تحقیقات  آغاز کند.
محکمۀ بین‌المللی جرایم که در سال ۲۰۰۲ ایجاد شد، نخستین محکمه‌یی است که جرایم جنگی، جنایات علیه بشریت و نسل کشی را در جهان پیگیری می‌کند. افغانستان در سال ۲۰۰۳ عضویت این محکمه را گرفت.
بل کلنتن، رییس جمهور پیشین ایالات متحدۀ امریکا میثاق روم را که بر اساس آن محکمۀ بین‌المللی جرایم ایجاد شد، امضا کرد، اما جورج بوش، رییس جمهور پیشین امریکا که پس از  کلنتن به قدرت رسید، با این نگرانی که مبادا محکمۀ یاد شده شهروندان امریکایی را غیرمنصفانه و بنا بر انگیزه‌های سیاسی پیگرد کند، از امضای این میثاق صرف نظر کرد و به این اساس امریکا عضویت محکمۀ بین‌المللی جرایم را ندارد.فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا