سیاست

رئیس جمهور غنی در دومین کنفرانس ملی شاروالان، اشتراک کرد

کابل باختر 8 سنبله
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان صبح دیروزدر دومین کنفرانس ملی شاروالان که در ارگ برگزار گردیده بود، اشتراک کرد.
به اساس معلومات دفتر سخنگوی رئیس جمهور به آژانس باختر، در آغاز کنفرانس عبدالباقی پوپل معین شاروالی ها و سرپرست ریاست مستقل ارگان های محل صحبت کرد و گفت که شهر ها مرکز تمدن و هسته فعالیت های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی اند و شاروالی ها نهاد مهم ارایه خدمات می باشند.
پوپل گفت که شهرها و شاروالی ها در سه دهه گذشته از توجه حکومات و رهبران سیاسی باز مانده بودند، اما حالا بنابر توجه رئیس جمهور، شاروالان تنها مدیران جمع آوری کثافات نه بلکه مالکان شهر ها اند که برای شهریان خدمات اساسی را مهیا می سازند.
معین شاروالی ها و سرپرست ریاست مستقل ارگان های محل خاطر نشان کرد که وزارت مالیه بر اساس هدایت رئیس جمهور به منظور تشویق شاروالی های مزارشریف، قندهار، هرات، جلال آباد و لشکرگاه که در عواید شان ازدیاد قابل ملاحظه آمده است، ۱۰۰ میلیون افغانی میدهد. همچنان به شش شاروالی کشور که عواید زیاد ندارند، ۸۰ میلیون افغانی اختصاص داده شده است.
وی افزود که شاروالان جدید و جوان کشور در دو ربع سال مالی گذشته، ۲،۶ میلیون دالر عواید را افزایش داده اند و زمانیکه امور املاکی به صورت درست آغاز و تنظیم گردد، این رقم به ده میلیون دالر خواهد رسید. وی گفت که با وجود نگرانی های امنیتی و بی ثباتی، در دو سال گذشته بیشتر از ۸۰۰ میلیون دالر در شهر ها سرمایه گذاری شده است.
عبدالباقی پوپل گفت که در سال گذشته ۲۱۸ کیلومتر سرک، ۴۰ ساختمان شاروالی و ناحیه، ۱۵۰ تشناب عامه و ۱۵ مسلخ ساخته شده است و همچنان دو هزار چراغ آفتابی در کنار سرک ها نصب و ۲۰۰ کیلومتر سرک تحت ساختمان می باشد.
عبدالباقی پوپل گفت که به منظور حسابدهی و افزایش شفافیت در هر شهر، شورا های مشورتی شاروالی ها ایجاد شده است و همچنان به اساس هدایت رئیس جمهور در هر ولایت یک جاده بنام نیروهای امنیتی و دفاعی کشور مسمی شده است.
وی به نمایند گی از ۱۶۰ شاروالی ولایات و ولسوالی ها، گفت که بزودترین فرصت در شهرها تغییرات قابل ملاحظه رونما خواهد شد، در سال آینده بخاطر بهبود حکومتداری خوب شهری، ارایه خدمات با کیفیت و به وقت، مبارزه با فساد اداری و ازدیاد عواید در ارتقای ظرفیت شاروالی ها، تجهیز و اصلاح قوانین شهری، پالیسی ها، لوایح و طرزالعمل ها توجه صورت خواهد گرفت.
در این کنفرانس سید سادات منصور نادری وزیر شهرسازی و مسکن، ضمن تشکر از رئیس جمهور بخاطر توجه به بخش شهری گفت که در اثر هماهنگی بوجود آمده، بخش شهری توانسته است مانند اجزای زنجیر واحد عمل نماید و به سطح کشور برنامه های ملی را طرح و اجرا کند.
نادری گفت که وزارت شهر سازی به منظور فراهم آوری سهولت ها به شهریان کشور و مبارزه با فساد اداری، صلاحیت های ریاست های آن وزارت را در شهرهای قندهار، هرات، بلخ و ننگرهار افزایش داده است و پس از تثبیت ظرفیت های لازم، این روند در تمام ولایات تطبیق خواهد شد.
وی افزود، " منحیث رهبری کننده بخش شهری تعهد می کنم که مطابق صلاحیت های کاری خویش از هیچگونه همکاری با شاروالی ها دریغ نکنم.
وزیر شهر سازی گفت که به اساس دستور رئیس جمهور کشور به منظور درک نظریات و دیدگاه شاروالان، تصمیم اتخاذ شود و تا شاروالان به صورت نوبتی در نشست های شورای انکشاف شهری اشتراک کنند تا مشکلات شان استماع گردیده، راه حل های مناسبی به آن جستجو گردد.
نادری گفت که وزارت شهر سازی طرح اعمار شهر های سالم را ترتیب کرده است و پس از تاییدی ریاست جمهوری آنعده شاروالانی که شهر های شانرا در یک سال در مطابقت به معیار های تعیین شده مدیریت نمایند، شهر های شان جواز شهر های سالم را دریافت خواهند کرد و خود شان به عنوان شاروالان نمونه معرفی خواهند شد.
عبدالله حبیبی سرپرست شاروالی کابل در این کنفرانس صحبت کرد و گفت که پلان استراتیژیک شاروالی ترتیب گردیده است که بدین اساس تا سال ۲۰۳۰ تمام نیازمندی های شهر کابل تکمیل خواهد شد. وی افزود که این پلان در چهار رکن اساسی از جمله حکومتداری خوب شهری، مدیریت موثر خدمات شهری، ایجاد زیربنا های پایدار و توسعه اقتصادی شهری تمرکز خواهد کرد.
وی با اشاره به اصلاحات در شاروالی کابل گفت که برای نخستین بار روند مجوز ساختمانی، کوتاه و آسان گردیده است و از یک اداره و حتی به شکل آنلاین بدست آمده می تواند. وی افزود که در مدیریت پروژه ها، جمع آوری کثافات و ارایه خدمات بهبود قابل ملاحظه آمده است.
سرپرست شاروالی کابل با اشاره به برخورد جدی با متخلفین تنفیذ قانون، از واپس گیری چهل جریب املاک از نزد غاصبین، تخریب ۵۰ ساختمان غیر قانونی و سپردن ۱۴۰ تن از متهمین به فساد اداری به چنگال قانون، یاد کرد.
وی گفت که نشرات مربوطه شاروالی کابل بهتر شده است و شبکه های ارتباطی با مردم ازدیاد یافته است که شهریان می توانند هر لحظه با ما ارتباط برقرار کنند و رضایت مردم بخاطر رسیدگی به عرایض شان زیاد شده است. همچنان روابط ما با شرکای بین المللی و همکاری آنان با شاروالی کابل بیشتر گردیده است.
سپس خان جان الکوزی از توجه رئیس جمهور به بخش خصوصی تشکر کرد و گفت که شاروالی ها مسئولیت دارند اما صلاحیت و امکانات شان اندک است و در امور آنها از سوی مقامات مداخله صورت می گیرد.
وی گفت که در مبارزۀ جلوگیری از غصب زمین همه مردم و سکتور خصوصی از شما حمایت می کند. وی افزود که ما برای همکاری با حکومت آماده هستیم، اما تطبیق قانون وظیفه حکومت است. 
ترسین سولیون نماینده اداره انکشافی ایالات متحده امریکا در این کنفرانس نیز صحبت کرد و تشخیص مشکلات و شریک کردن نظریات و تجارب شاروالان را مهم دانست و گفت که شورا های مشورتی که حیثیت پل ارتباطی دارند، می توانند در شریک سازی خواست ها و پیشنهادهای مردم با مسئولین ممد واقع شوند.
وی افزود که سهم شهریان و تاجران بر علاوه ازدیاد عواید باعث تشویق بخش خصوصی نیز می شود. همچنان به منظور ایجاد شفافیت بیشتر در شاروالی ها بر حسابدهی و پاسخگویی تاکید کرد.
در این کنفرانس فرهاد نیایش شاروال هرات نیز صحبت کرد و از توجه رئیس جمهور به بخش شاروالی ها تشکر کرد و به نمایندگی از شاروالان تعهد نمود که در زمینه های حکومتداری خوب، ایجاد شفافیت و حسابدهی تلاش خواهند کرد. وی مشکلات شاروالی ها را در زمینه های قوانین، ساخت منازل خودسر و سایر عرصه ها با رئیس جمهور شریک ساخت.
وی پیشنهاد کرد که در چوکات شاروالی های که وضعیت خوب اقتصادی و نفوس بیشتر دارند، معاونیت پولیس نظم شهری ایجاد شود تا در زمینه های ترافیک شهری، پولیس اطفائیه، پولیس عواید شهری و تنظیم مارکیت ها همکاری نمایند و جلو پراکندگی کنونی گرفته شود.
شاروال هرات خاطر نشان کرد که از طریق تفاهمنامه مشترک میان وزارت داخله و اداره مستقل ارگان های محل، قوماندانی های مربوطه ولایات در زمینه های جلوگیری غصب زمین و سایر خودسری ها و اعمال غیر قانونی با شاروالی ها همکاری کنند.
وی گفت که ادارات دولت قروض شاروالی ها را به وقت و زمان معینه آن پرداخت نمی کنند و همچنان پیشنهاد کرد که اداره مستقل ارگان های محل به هدف انجام کار های شاروالی ها به زمان معینه آن، صلاحیت تخصیص بودجه شاروالی ها را داشته باشد. وی همچنان خواستار افزایش امتیازات شاروالان و ارتقای بست های شاروالان شهرهای بزرگ گردید.
رئیس جمهور غنی پس از استماع صحبت های سخنرانان گفت که امروز در این تالار ظرفیت های واضح حضور به هم رسانیده اند که می توانند باعث تغییرات در شهر های افغانستان شوند زیرا اینها دانش، تجربه، تعهد و دیدگاه واضح دارند.
رئیس جمهور گفت: با وجودیکه شما با تحصیلات و تجاربی که دارید می توانید در پایتخت وظایف مهم را بدست آورید، مگر بخاطر اراده یی که برای خدمت به وطن دارید، به محلات دور دست کشور رفته اید، این برای ما جای افتخار است زیرا شما ثابت کردید که در افغانستان نه کمبود اراده و نه هم کمبود ظرفیت وجود دارد.
رئیس جمهور غنی دومین کنفرانس ملی شاروالان را مهم دانست و افزود: ارزش کنفرانس این است که شما از شاروالان منزوی به صدای رسا و شبکه شاروالان فعال مبدل می شوید.
رئیس جمهورگفت که تا حال شاروالان مالکان شهر های شان نبودند اما از این پس آنان در یک شبکه صدای رسا خواهند داشت. وی افزود که از این پس سرپرست شاروالی کابل به نمایندگی سایر شاروالان کشور در جلسات کابینه و شورای عالی اقتصاد حضور خواهد داشت.
رئیس جمهور کشور خاطر نشان کرد که شهر پدیده فزیکی نه بلکه پدیده اجتماعی است و افغان هایی که فکر، دانش و توقع دارند، از سیستم ناکام شاروالی ها رنج می برند. وی افزود که توقع مردم این است که قشر جوان تحصیل کردۀ تجارب دارند، باید شهرها را تغییر دهند. معیار موفقیت شما این است که شهریان را به طور اساسی مالک شهرها بسازید.
محمد اشرف غنی فرهنگ حشر را در نظافت و پاکاری شهرها مهم دانست وگفت که تعریف شهر و دیدگاه آن وضاحت و انسجام می خواهد که این همه در اثر رهبری و مدیریت سالم امکان پذیر است.
رئیس جمهور با تاکید گفت که برای جلب اعتماد شهریان، به آنان احساس ملکیت را بدهید تا آنان مانند خانه های شان کوچه ها و تمام منطقه را ملکیت خویش بدانند و به نظافت آن توجه نمایند.
وی افزود که در یک منطقه مربوط خیرخانه که ۱۸۰۰ خانه در آن موقعیت دارد، برنامه همبستگی شهری تطبیق گردیده است. در آنجا تمام کوچه و اسفالت گردیده اند، هر کوچه نام و هر خانه آدرس و یک چراغ دارد. همچنان مردم خود را در غم و شادی همدیگر شریک می دانند و ۴۵ در صد کار به کمک مالی و همکاری مردم به اتمام رسیده و این کار را بخاطر احساس مالکیت خویش کرده اند.
رئیس جمهور گفت که ملکیت وقتی ایجاد می گردد که حس پاسخگویی متقابل موجود باشد، پس برای این حتمی است که شما احساس ملکیت را ایجاد نمایید. وی افزود که شاروالی ها یگانه نهاد دولتی هستند که حق جمع آوری عواید را دارند. رئیس جمهور از آنان خواست که فرهنگ عواید را ایجاد و اعتماد مردم را جلب نمایند.
رئیس جمهور کشور گفت که صلاحیت های شما از نظر قانون واضح نیست، در این عرصه کار جریان دارد تا یک دیدگاه واضح، هماهنگ و مشترک ایجاد شود. وی افزود که می خواهم به شاروالی ها صلاحیت بدهم اما شما باید این را ثابت نمایید که از صلاحیت های خویش استفاده می توانید.
رئیس جمهور گفت که میراث فرهنگی منبع بزرگ عواید شهری است و این موضوع توجه زیاد می خواهد. وی افزود که برای مساجد تاریخی و عمده یک مقدار پول اختصاص داده است و همه ساله به همین منظور یک اندازه پول در بودجه ملی تخصیص داده خواهد شد.
محمد اشرف غنی گفت که متعهدم که به اساس قانون، شاروالی ها را انتخابی نمایم، اما برای انتخابی شدن شاروالی ها باید ما قانون و نهاد ها را اصلاح نمائیم تا شاروالی های ما به عنوان یک نهاد انتخابی، دارای ظرفیت و دیدگاه واضح باشند. 
رئیس جمهور در اخیر سخنانش تاکید کرد و گفت: پیشنهادهای تانرا به یک طرح عمومی مبدل سازید زیرا من یک دیدگاه سرتاسری افغانستان شمول می خواهم. وی افزود که دلایل موفقیت، ناکامی و مشکلات را به شکل واضح مطرح نمائید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا