گزارش ها

نقش جنرالان پاکستانی در تراژیدی خون در افغانستان .

کابل  باختر   ۹   سنبله
روایات جنگ در شمال افغانستان نشان می دهد که جنرالان پاکستانی به عنوان طراحان و مدیران کنندگان جنگ در افغانستان حضور دارند وگروه های مسلح مخالف یک دستاویز برای اهداف راهبردی آن کشور در افغانستان اند.
گزارشگرآژانس باختر می نگارد:جنرال ارشادحسین ٬ یکتن از جنرالان استخبارات نظامی است او که اکنون به شیخ مطیع الله تغییرنام داده است در فاریاب حضور دارد و جنگ طالبان را در شمال افغانستان مدیریت می کند حتا به او مغزمتفکر طالبان لقب داده اند.
شیخ مطیع الله که تجربه کار با جنگجویان آسیای میانه را در مناطق قبایلی دارد و سال ها گروه ازبک تبار مربوط طاهر یولداش وجنگجویان دیگر از تاجکستان٬ قرغزستان٬ ایغور های چین و چیچنی ها را آموزش داد وآنان را با برنامه به افغانستان و آسیای میانه اعزام کردند. اکنون در شمال افغانستان است وپیچیده ترین عملیات های طالبان و جنگجویان خارجی را در این کشور طراحی و مدیریت می کند.
امین الله امین ولسوال قوش تیپه جوزجان تایید کرده است که شیخ مطیع الله در شمال افغانستان حضور دارد وجنگ طالبان را درصفحات شمال رهبری می کند.
  او به خبرنگار آژانس باختر گفت: شیخ مطیع الله جنرال برحال آی اس آی از قومندانان ارشد سرخ طالبان است که با 200 تن از جنوب به شمال آمده است وفعالیت های تروریستی را انجام می دهد.
ولسوال قوش تیپه می گویدکه شیخ مطیع الله سه ماه قبل به ولسوالی قوش تپه رفت و ولسوالی را سقوط داد وبعد حملات طالبان را برولسوالی های مردیان وآقچه طراحی کردوحالادر ولسوالی های بلچراغ وگرزیوان فاریاب است و جنگ طالبان را در فاریاب مدیریت می کند.
ولسوال می گوید که کسی تا کنون شیخ مطیع الله را ندیده است باری طالبان جمعی از مردم را درقوش تیپه جمع کرده بودند شخصی به همین نام سخنرانی کرد مگر هشت نفر در یک قیافه شکل و لباس بودند.
یک کار شناس مسایل نظامی می گوید: شمار جنگجویان خارجی یی که در کنار گروه های مسلح علیه نیروهای دولتی در شمال در جنگ اند از مرز دو هزارنفر  بالاتر است .
همه آنان  زمانی در مناطق قبایلی مرکز٬ قرار گاه و مخفیگاه داشتند.بعد از آن که پاکستان متهم شد که از هراس افگنان بین المللی حمایت می کند به خصوص زمانی که خشم روسیه وواکنش کشور های آسیای میانه را متوجه شد برنامه انتقال این هراس افگنان را به مناطق صفری خط دیورند و حتا داخل خاک افغانستان برنامه ریزی کرد.
پاکستان نمی توانست در خشم روسیه وواکنش کشور های آسیای میانه دیگر میزبان هراس افگنان از کشور های آسیای میانه باشد و در عین حال نمی توانست که با از دست دادن این جنگجویان به کمک های سخاوتمندانه کشور های حوزه خلیج فارس که برنامه های راهبردی در برابر کشورهای آسیای میانه دارند٬پشت کند.
این آگاه مسایل نظامی می گوید که آی٬اس٫آی برنامه انتقال آنان را به مناطق صفری خط دیورند و شمال افغانستان روی دست گرفت و با کارگیری بمباردمان راکتی و توپخانه یی بخش های از افغانستان و خالی کردن این مناطق از سکنه٬ زمینه را برای جابه جایی هراس افگنان خارجی مساعد کرد و حالا بخش های از شمال افغانستان به خصوص فاریاب ٬جوزجان و سرپل به مکان هراس افگنان رانده شده مبدل شده است.
درهمین حال منابع دیگر در ولایت جوزجان گفته اند که شیخ مطیع الله ٬ اسلحه جدیدرا برای طالبان انتقال داده است.
قومندان امنیه جوزجان گفته است این جنرال پاکستانی، چند ماه قبل از کویته به شمال افغانستان آمده است.
مقام های محلی در جوزجان و شمار دیگری از ولایت ها گفته اند که شمار جنگجویان خارجی در شمال افغانستان بیشتر شده است و جنرالان پاکستان در طراحی حمله های پیچیده آنان را رهنمایی می کنند.
این مقام ها گفته اند که سال پار یک جنرال ارتش پاکستان به  نام ندا محمد برای طالبان در فاریاب برنامه و طرح می داد .
احمد سعیدی آگاه امور سیاسی نیز حضور جنرالان پاکستانی را در شمال افغانستان تایید می کند او در رابطه به فعالیت شخصی بنام شیخ مطیع الله در شمال افغانستان به خبرنگارٖآژانس باختر گفت: نام اصلی وی ارشاد حسین است او از مناطق قبایلی پاکستان است  که به شیخ مطیع الله مشهورشده است.
سعیدی می گوید: مطیع الله در بین گروه های ازبک تبار از نفوذ زیاد برخوردار است ،او قبلا همراه با  گروه  یمنگانی بود وفعلا در یکی از مناطق سرپل حضور دارد وجنگ ولایت های شمال را از همانجا رهبری می کند .
این گفته ها نشان می دهد که پاکستانیان عامل درامه جنگ ووحشت در این کشور اند وبرای رسیدن به مقاصد شان از هر امکان و فرصت استفاده می کنند.
پس سوال این جاست٬طالبان که خود را جهادگر در برابرامریکا می دانند چرا تجاوز وتخطی های پاکستان را درافغانستان نادیده می گیرند اجنبی که اجنبی است امریکایی و پاکستانی ندارد؟ ختم تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا