اخبارفرهنگ

افزایش روز افزون میزان بازدید کنندگان ازموزیم محلی دربدخشان

 

فیض آباد26 حمل باختر

میزان بازدید کننده گان از موزیم محلی بدخشان، روز به روز در حال افزایش است.

به اساس ارقام ارائه شده، درماه گذشته بیش از صد بازدید کننده از آثار این موزیم دیدن کرده است، درحالی که این رقم در ماه های گذشته اندک بوده است.

مسوولان محلی بدخشان می گویند که موزیم محلی این ولایت با داشتن ۶۵ اثر تاریخی، فرهنگی و باستانی در ماه بیش از ۱۰۰ نفر بازدید کننده دارد که نسبت به سال پار افزایش ۵۰ درصدی رانشان میدهد.

انجنیر ذبیح الله امیری رییس اطلاعات و فرهنگ بدخشان به آژانس باخترگفت: موزیم محلی این ولایت ۱۷ سال قبل از امروز تاسیس گردیده که با تعداد کم  آثارش از چشم گردشگران و باز دید کننده گان بدور افتاده بود، اما، در این اواخر آثار موزیم محلی را در یک تعمیر جداگانه  و مصوون، در ویترین های مخصوص انتقال و نگهداری می شود و به تعداد اثر های آن نسبت به نظام گذشته به گونه چشمگیری افزودی به میان آمده ونیز در ماه بیشتر از ۱۰۰ تن  باشندگان بدخشان ولایات دیگر از این موزیم بازدید می کنند.

آثارموزیم محلی بدخشان، ۶۵ اثر باستانی ، تاریخی و فرهنگی شامل اثر سنگی، سفالی، فلزی و چرمی را در بر می گیرد و متعلق به دوره های تاریخی اسلامی و معاصر می شود.

در اوقات رسمی موزیم محلی بدخشان، به روی باز دید کنندگان بازاست.

رییس اطلاعات وفرهنگ بدخشان،جهت غنامندی هرچه بیشتر این موزیم، از شهروندان خواست تا آثار تاریخی، فرهنگی و باستانی را که با خود دارند به این ریاست بسپارند و بنام های خودشان ثبت ریاست موزیم ملی نمایند و ریاست اطلاعات وفرهنگ از  آثار اهدا شده حفاظت و نگهداری خواهدکرد.

این در حالیست که یک موزیم محلی دیگر تحت نام موزیم و منار شهدا دشت قروغ ناحیه ششم شهر فیض آباد که در آن آثار از شهدا ء مردم بدخشان که باز گو کننده جنایات رژیم کمونیستی وقت را به نسل های بعدی منتقل می کند در معرض دید باز دید کنندگان قرار گرفته است.

در این موزیم، اولچک، زولانه، سیم های خار دار که به دستان شهدا بسته شده است ازحفره یی بگونه دسته جمعی بدست آمده است، نگهداری می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا