اقتصاد

دومین کنفرانس ملی زنبور داری عسل برگزارشد

کابل- 21 ثور باختر
دومین کنفرانس ملی زنبور داری  امروز به مناسبت تجلیل از روز عسل از طرف وزارت زراعت و مالداری برگزار شد
در این کنفرانس دهقانان و زنبورداران از سراسر کشور اشتراک کرده آنان مشکلات و پیشنهادات شان را به خاطر رشد این صنعت ارایه میدارند.
به گزارش آژانس باختر، زنبور داری درافغانستان پیشینه طولانی دارد و این صنعت در گذشته ها نیز بخشی از مصروفیت دهقانان و مالداران کشور ما بوده است . اما در سال های اخیر با توجه خاصی که برای انکشاف این بخش صورت گرفت این صنعت بیشتر برای مردم معرفی گردید و توجه زیادی را به خود جلب کرد.   در حال حاضر بیش از 6100 زنبور دار به شمول 550 تن از زنان ولایت  های مختلف کشور  در چوکات 58 کوپراتیف و 10  اتحادیه  زنبور داری تنظیم گردیده ودراین بخش فعالیت می کنند. شمار زیادی از زنبور داران در ولایت کشور نیز به گونه انفرادی به این صنعت مشغول اند.
در حال حاضر زنبور داران کشور  بیش از 210 هزار صندوق زنبور داری در اختیار دارند و مصروف پرورش زنبور عسل می باشند آمار ابتدایی حاکی از آن است  که  در سال گذشته تامرز 1.5 میلیون کیلوگرام عسل در افغانستان تولید شده است واین رقم به تناسب دو تا سه سال گذشته سیر سعودی را نشان میدهد.
در حال حاضر در 30 ولایت افغانستان – شماری از دهقانان به صنعت زنبور داری مشغول اند . بخش های زنبور داری که از طریق مدیریت های مالداری اداره می شود در سراسر کشور وجود دارد  روند آموزش و فراگیری مهارت های مسلکی دهقانان از طریق همین مدیریت ها رهبری می گردد اما تدریس نظری و عملی  بخش زنبور داری در  پوهنحی ها، انستیتیوت ها و لیسه های مسلکی زراعت کمرنگ است و نیاز است .
دراین کنفرانس به مواردی چون
کمرنگ بودن بازار فروش محصولات عسل در داخل کشور – نبود بازار مناسب برای فروش محصولات – واردات محصولات کم کیفیت عسل خارجی  به خصوص عسل بی کیفیت کشور های همسایه- نبود مراکز بسته بندی _ جلب توجه سکتور خصوصی برای سرمایه گذاری-  آماده سازی محصولات با معیار های جهانی و دریافت اجازه نامه ورود به بازار های جهان بحث صورت گرفت .
  این کنفرانس به هدف آن برگزار شده است نماینده گان کوپراتیف ها واتحادیه های زنبورداری، مامورین ریاست های زراعت ولایات، زنبورداران انفرادی، باغداران، نماینده گان سکتورخصوصی، نماینده گان انجیوها ی داخلی وخارجی دخیل دربخش زنبورداری در آن اشتراک نموده و به تبادل نظر بپردازند.
برگزاری  دومین کنفرانس زنبور داری یک فرصت عالی است برای زنبور داران، مسوولین اتحادیه ها، کوپراتیف ها و درمجموع تمام دست اندر کاران این بخش ، تا بتوانند با دید وسیع و بررسی همه جانبه به این سکتور- برای انکشاف و گسترش صنعت زنبور داری در کشور  گام های موثر و مثمر بردارند.
وزارت زراعت آبیاری و مالداری متعهد است که در راستای انکشاف زنبور داری درافغانستان با حمایت بی دریغ، در محدوده امکانات دست داشته –  دهقانان کشور را در انکشاف صنعت زنبور داری یاری رسانده و زمینه های بهتر رشد و پیشرفت را برای آنان مساعد سازد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا