گزارش ها

سیگار و یک جنگ روانی دیگر در برابر افغان ها

کابل  باختر 13دلو
سیگار یا اداره بازرس ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان  ادعا دارد که تنها ۵۳ در صد خاک افغانستان در اختیار دولت این کشور است ٬ ادعا یی که از سوی کارشناسان افغان یک جنگ روانی تعبیر شده است .
گزارشگر آژانس باختر می نگارد ٬ سیگار یا اداره باز رس ویژه امریکا برای باز سازی افغانستان گزارش تازه یی در باره افغانستان نشر کرده است .
سیگار این بار در گزارش خود ٬ حاکمیت دولت افغانستان در جغرافیای این کشور را به بررسی گرفته و گفته است   که دولت افغانستان از اکتوبرسال 2018تاکنون تنها بر 53اعشاریه هشت در صد خاک کشور که شصت وسه اعشاریه پنج درصد جمعیت این کشور را احتوا می کند حاکمیت دارد ومتباقی در اداره طالبان است.
سیگار با ابراز نگرانی گفته  است که اداره  دولت در حالی روبه کاهش است که 14هزار نظامی امریکایی در چهارچوب ناتو از نیروهای امنیتی افغانستان در مبارزه علیه طالبان والقاعده حمایت می کنند.
در این گزارش آمده است که تعداد نظامیان از 365هزار در 2015به سه صد و هشت هزار و ششصد و نود و سه تن کاهش یافته است .
این در حالی ست که رئیس جمهورغنی هفته قبل اعلام کرد که 45هزار نظامی از 2014تاکنون درکشور کشته شده اند .
آیا گزارش  سیگار٬ آنهم در زمان که امریکا دارد با طالبان به تفاهم نزدیک می شود واقعی باشد.
در گذشته شماری از چهره های سیاسی و حتا منابع رسمی ٬ سیگار  را  به راه اندازی جنگ روانی علیه مردم افغانستان متهم کرده اند و حالا که  روابط طالبان و امریکایی ها در حال گرم شدن است گزارش سیگار می تواند یک بستر سازی برای طالبان باشد تا این گروه بزرگ و اثر گذار معرفی شود .
فراموش نکنیم که در جنب جنگ گرم که در افغانستان روان است ٬ جنگ نرم تمام‌عیار برای تسخیر افکار عامه و ذهنیت‌سازی مردم عام افغانستان، جامعه روحانی، جامعه‌ مدنی و سیاسیون در این کشور نیز طراحی می شود تا مردم در سطوح گوناگون برای پذیرش برخی مسایل که در آن معامله و منفعت سازمان های استخباراتی بیشتر دخیل است آماده شوند و دقیقا سیگار همین کار را کرده است و می خواهد تا قبل از توافق کلی با طالبان ٬ برای پذیرش این گروه ذهنیت سازی کند
نسیم گل بابکرخیل عضو جامعه مدنی افغانستان به این باور است که امریکا با طالبان وارد یک معامله سیاسی شده است و تلاش دارد تا این گروه را شامل حکومت و سیاست در افغانستان کند در حالی که جامعه افغانی و مردم این کشور برای پذیرش گروهی که تجارب تلخ از خود در اذهان عامه به جا گذاشته است  آماده نیستند  وحالا امریکا می خواهد تا طالبان را یک قدرت غیر قابل مهار معرفی کند و با بزرگ نمایی این گروه ٬ زمینه پذیرش آنها را در جامعه افغانی مساعد سازد .
یک عضو دیگر از جامعه مدنی افغانستان تاکید دارد که  حلقات در بیرون از افغانستان تلاش دارند  تا دولت افغانستان را در حل مسایل سیاسی کشور ناتوان نشان دهند و بگویند اگر نیروهای خارجی یک هفته در این کشور نباشند این حکومت سقوط خواهد کرد.
شفیق نعیمی فعال مدنی ٬ عملکرد ایالات متحده امریکا را در مسایل افغانستان به دید انتقادی می بیند ومی گوید ٬ایالات متحده امریکا با پیش دستی در مسایل داخلی افغانستان میخواهد اوضاع را به نفع خودش مدیریت کند .
وی می افزاید که امریکا با راه اندازی نشست صلح با طالبان در خارج از کشور آنهم بدون مشارکت دولت خواست برای طالبان امتیاز دهد و طالبان را قدرتمند جلوه دهد و حالا  با نشر چنین گزارش ها می خواهد تا مردم از لحاظ ذهنی آماده پذیرش حکومت نوع طالبانی باشند .
نعیمی افزود که به ایالات متحده امریکا مهم نیست کی وچه نوع حکومت در راس قدرت باشد یگانه خواستش ایجاد پایگاه نظامی اش بود که به آن نایل آمد .
اما جاویدکوهستانی آگاه امور سیاسی می گوید که اختلافات داخل نظام سبب شده است که کارها به صورت درست مدیریت نشود ومردم ناراض شوند دشمن هم از نارضایتی مردم استفاده کرده به مناطق دور افتاده وصعب العبور دسترسی پیداکرد که اینهمه سبب تقویت طالبان شد از یک طرف از پروژه های عام المنفعه اخاذی می کنند واز جانب دیگر از مردم محل به نام عشر مالیه می گیرند .و حکومت در باز پس گیری ساحات از دست رفته ناکام است  عملیات های نظامی به صورت کل اندک است وبه خاطر باز پس گیری ساحات از دست رفته اصلا برنامه وپلانی وجود ندارد .
وی با  آنکه  بخشی از مواد ذکرشده گزارش را می پذیرد ٬می گوید سیگار همه ساله از وضعیت کشور گزارش سالانه اشرا نشر می کند ونشر گزارش نمی تواند بر روند مذاکرات صلح تاثیر داشته باشد.
وزارت دفاع ملی تا کنون در رابطه به گزارش تازه سیگار واکنشی نداشته مگر یک منبع مربوط به وزارت دفاع ملی گفت که ‌آن وزارت به زودی در رابطه به گزارش سیگار ٬واکنش خود را در قالب یک اعلامیه بیان خواهد کرد .
در گذشته ها ٬ سیگار از سوی نهاد های افغان  متهم شده است که این اداره درعدم هماهنگی عمل کرده است  و کار خود را با نهاد های مسوول افغانی هماهنگ نساخته است . صائم/ نعمت

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا