اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

نگاهی به نشرات شماری از روزنامه های غیرحکومتی درپایتخت

کابل /13دلو/ باختر

شمار محدودی از روزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت که به دسترس قرارگرفته اند درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند و نیز اخبار وگزارش هایی را دربارۀ رویدادهای جاری منطقه و جهان نشرکرده اند.

 روزنامۀ آرمان ملی درصفحه دوم زیرعنوان “گنجینه باختر”نا امن یا در امنیت ؟”نوشته است میررحمان رحمانی درنشست عمومی روز چهارشنبه 8 دلو مجلس ، با اشاره به گزارش سیگاریا ادارۀ بازرس ویژۀ امریکا درامور بازسازی افغانستان ، در بارۀ قاچاق پول از ترمینل های ویژۀ میدان هوایی بین المللی حامدکرزی گفت : اگر چنین فساد گسترده ادامه پیدا کند، مطمین باشید که گنجینۀ طلایی باختر نیز درامان نخواهد بود.”

گنجینۀ  طلایی باختر ارزش مند ترین گنجینۀ جهان و از جمله یاد گار های دوران یونان و باختری است که اکنون پشتوانه پول ملی افغانستان است .

این روزنامه مطلب دیگر تحت عنوان ” بایدن از یک موضع سخت تر با طالبان خبر می دهد .”نوشته است .

رییس جمهورجوبایدن نشان می دهد که خط سخت تری نسبت به ترامپ دربرابر طالبان دارد مقامات ارشد امریکایی هشدار می دهند که اگر طالبان به وعده های خود عمل نکنند ، ممکن است خروج نیروهای امریکایی از افغانستان درماه می ، به تاخیر بیفتد.

همچنان این روزنامه زیرعنوان هیئت مذاکره کنندۀ صلح ، بحث ادارۀ موقت دیدگاه رسمی طالبان نه ، بلکه تبلیغات است .” نگاشته است . هیئت مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان می گوید که طالبان درمیز گفت و گوها موضوع ادارۀ موقت را مطرح نکرده واگر دربیرون از مذاکرات مطرح کرده اند جنبۀ تبلیغاتی بوده است.

روزنامۀ 8صبح زیرعنوان “هشدار ازبحران آب به کوزه های کابل تهی می شود .” نوشته است پیش بینی اداره های هواشناسی وبررسی های تنظیم امور آب ، نشان می دهد که میزان بارندگی درجریان فصل زمستان وبهار سال آینده پائین تراز حد معمول است . به گفتۀ مسوولان در ادارۀ هواشناسی ، ادامۀ این وضعیت نگران کننده است و سبب خشکسالی درکشور می شود.

روزنامۀ صبح کابل مطلب تحت عنوان جواد ظریف دردیدار با ملا برادر : ازحکومت فراگیر اسلامی درافغانستان حمایت می کنیم .” نگاشته است.

آقای ظریف دردیدار با ملا برادر ، گفته است که تهران از تشکیل یک حکومت “فراگیر اسلامی ” حمایت می کند و آن را برای افغانستان یک ضرورت می داند . هیئت طالبان ، درحالی از چند روز به این طرف درتهران به سر می برد که دولت ایران ، متهم به حمایت مالی و تسلیحاتی ازاین گروه است .

روزنامۀ اطلاعات روز زیرعنوان “اتحادیۀ جهانی علمای اسلام : جنگ افغانستان فاقد مشروعیت دینی و ناشی از اختلافات سیاسی است .”نوشته است.

رهبر اتحادیۀ جهانی علمای اسلام از هیئت های مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان خواسته است که با حوصله مندی ، روند مذاکرات صلح را سرعت بدهند. ختم/ شوخک …ک…..م

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا