گزارش ها

شش ونیم میلیون طفل کارگر وبی سرپناه ، یک مشکل پیچیده اجتماعی در افغانستان

کابل باختر 29 حمل
وزارت کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولین میگوید که شش و نیم میلیون کودک کارگر و بی سر پناه در کشور  با مشکلات جدیدی روبرو هستند.
گزارشگر آژانس باختر مینگارد: به اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت کار و امور اجتماعی شش و نیم میلیون کودک بی سرپرست در کشور با مشکلاتی چون فقر و عقب مانی از آموزش و پرورش دست و پنجه نرم می کنند
این گفته ها در حالی بیان میگردد  که در کشور از روز جهانی کودک در کشور تجلیل میشود .
فیض الله ذکی، سرپرست کار و امور اجتماعی میگوید  که  آن  وزارت زمنیه های آموزشی و پرورش برای اطفال در معرض  خطر ایجاد میکند.
در همین حال تجمل حسین، رئیس نهاد اسلام کلیف می گوید که آن موسسه  بیست سال میشود در افغانستان در بخش های تحصیلات، صحت و حمایت از اطفال فعالیت می کند و سه  هزار وسه صد  یتیم را در ولایات کابل، بامیان، جلال آباد و بلخ تحت پوشش فعالیت های خود قرار داده است.
این گفته ها در حالی بیان میشود که نزدیک به چهار دهه جنگ و خشونت در افغانستان میلیون ها انسان را کشته  و مجروح نموده  و یا آنها را  آواره ساخته است اما سرنوشت کودکان افغانی بسیار غم انگیز است زیرا این کودکان هنگاهی که جنگ ، سایه پدر و مادر را ازآنان می گیرد دیگر در این کشور نهاد و اداره نبوده و نیست که از این کودکان بی سرپرست حمایت نموده و سرپرستی آنان را به عهده بگیرد.
آمار ها نشان می دهد که میلیون ها کودک در کشور بی سرپرست و یتیم اند و سخت ترین کار های شاقه و مشکلات فراوان دیگر دست و پنجه نرم می کنند.
متاسفانه با توجه به تداوم خشونت ها ، انفجار  و انتحار در افغانستان و ناتوانی حکومت در مهار این خشونت ها روز به روز بر تعداد کودکان بی سرپرست و یتیم در کشور افزوده میشودو همه روزه تعداد زیاد از کودکان والدین خود را از دست می دهند.
همچنان بر اساس امار ها بیش از شش میلیون کودک در معرض خطر جرایم جنائی قرار دارند.
روشن است که از عامل اصلی مشکلات جاری  طالبان و مخالفان مسلح ند  که با تخریب زیر بنا ها  و بستن مکاتب اقدام می کنند و کودکان را به سوی بدبختی سوق می دهند.
به هر حال باید گفت که با توجه به تعهدات ملی و بین المللی دولت در راستای حمایت کودکان، دولت باید طرح برنامه های موثر و عاجل به حمایت از این کودکان بپردازند و طرح های عملی را برای بهبود وضعیت کودکان روی دست گیرد چرا که کودکان سرمایه کشور اند از تجلیل و گرامیداشت سود حاصل نمی شود. فرشته

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا