سیاست

سرور دانش: همگرایی منطقه ای و توسعه همکاری های اقتصادی در منطقه مهم است

کابل 14جوزاباختر
لیوجینسونگ، سفیر جدید جمهوری مردم چین، امروز  با استاد سرور دانش معاون رئیس جمهور دیدار کرده و راجع به  موضوعات چون همکاری های دو جانبه در زمینه های،  سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور گفتگو کردند.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، استاد دانش با اشاره به اینکه روابط  دو کشور افغانستان و چین از گذشتۀ تاریخی طولانی برخوردار است، نقش کشور چین را در راستای تأمین صلح و گسترش همکاری های اقتصادی در منطقه مؤثر خواندو  گفت که  روابط دوستانه بین هردو کشور، همچنان در حال گسترش است.
معاون رئیس جمهور همچنین گفت که با برگزاری اجلاس شانگهای در کشور چین، مسایل سیاسی، اقتصادی و همکاری های منطقه یی در دیدار رهبران هردو کشور افغانستان و چین مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت که انتظار می رود این نشست و دیدار رهبران هردو کشور با دستاوردهای خوبی به همراه باشد.
استاد دانش نقش دولت چین را در تأمین صلح سازنده تلقی کرده گفت اگر تلاش های دولت چین و دیگر همکاران بین المللی افغانستان به صلح و ثبات سراسری در افغانستان منجر شود، تحول بزرگی در سطح کشور های منطقه به وجود خواهد آمد.
معاون رئیس جمهور، همگرایی منطقه ای و توسعه همکاری های اقتصادی  در سطح منطقه  را بی نهایت مهم خوانده گفت که حکومت افغانستان در جریان چند سال گذشته اقدامات عملی را از طریق پروژه های چون تاپی، کاسا 1000 و استقبال از طرح یک کمربند یک راه و سایر برنامه های انکشافی منطقوی، انجام داده و انتظار دارد که دولت چین نسبت به همگرایی منطقوی و گسترش همکاری های اقتصادی نقش برجسته تری به عهده گیرد.
معاون رئیس جمهو در مورد انتخابات سال جاری در افغانستان نیز گفت که با وجود چالش های مختلف، حکومت افغانستان به برگزاری انتخابات مصمم است و روند ثبت نام رأی دهندگان نیز به عنوان یک پروسه مقدماتی، به خوبی در حال انجام است.
دراین دیدار لیوجینسونگ، سفیر جدید جمهوری مردم چین برای افغانستان، با اعلام حمایت دولت چین از حکومت وحدت ملی، برگسترش همکاری های متقابل میان دوکشور درعرصه های سیاسی، اقتصادی و امنیتی و فرهنگی تأکید کرد.
وی نسبت به حمایت دولت چین از روند صلح با مخالفان مسلح و همچنین برگزاری انتخابات سال جاری اطمینان داده گفت که دولت چین از حمایت هیأت رهبری حکومت وحدت ملی از طرح یک کمر بند یک راه، استقبال می کند.
وی گفت که دولت چین در تلاش است تا اجلاس سه جانبه بین افغانستان، پاکستان و چین در سطح وزرای خارجه به منظور دست یافتن به صلح در کابل برگزار شده و میزان همکاری های متقابل میان این کشور ها افزایش یابد.  
سفیر جمهوری خلق چین، ناامنی را مانع اساسی سرمایه گذاری بخش خصوصی چین درافغانستان عنوان کرده گفت که اگر شرایط امنیتی بهبود یابد، سکتور خصوصی چین علاقه مند سرمایه گذاری در افغانستان است و مردم چین امید واراند که مردم افغانستان از طریق پیشرفت های اقتصادی به موقف تاریخی آن که جاده ابریشم است، بازگردد.  نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا