گزارش ها

دیده بان حقوق بشر:سردسته داعش در افغانستان باید به ارتکاب جرایم جنگی محاکمه شود

کابل/  ۲۱  حمل/  باختر
دیده بان حقوق بشر از حکومت افغانستان خواسته است که سردسته داعش در این کشور را به دلیل ارتکاب جرایم جنگی محاکمه کند.
اسلم فاروقی شهروند پاکستان و سردسته داعش در افغانستان،هفته گذشته ازسوی نیروهای امنیت ملی با نزده همکارش  در قندهار بازداشت شد.
داعش در افغانستان عامل وقایع  زیاد است ،وقایع تروریستی که جرایم جنگی پنداشته شده است.
به همین دلیل دیدبان حقوق بشر از حکومت افغانستان خواسته است که  عبدالله اورکزی مشهور به اسلم فاروقی رهبر شاخۀ ولایت خراسان گروۀ تند رو دولت اسلامی معروف به داعش را  به ارتکاب جرایم جنگی محاکمه کند.
این نهادِ که مقرآن در نیویارک امریکا است در اعلامیۀ یی گفته است: اسلم فاروقی که به حملات بر افراد ملکی در افغانستان متهم است، باید بر اساس معیار‌های بین‌المللی محاکمه شود و در جریان محاکمۀ وی باید قربانیان و شاهدان هم حضور داشته باشند.
پاتریشا گاسمن معاون مسوول بخش آسیا در این نهاد گفته است که دستگیری اسلم فاروقی این امکان برای حکومت افغانستان فراهم می‌کند تا در زمینۀ عملی کردن عدالت در برابر قربانیان جنگ در این کشور تعهداتش را  عملی کند.
آخرین جنایت این گروه به حادثه ۲۵ مارچ سال جاری میلادی برمی گردد که در نتیجۀ حملۀ خونین بر عبادتگاه سیکان  در منطقۀ شوربازار شهر کابل به شمول زنان و کودکان ۲۷ تن کشته شدند و مسوولیت آن را داعش به عهده گرفت.
داعش بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ میلادی حملات خونین  در شهر کابل و سایر مناطق افغانستان بر مساجد و مراسم مسلمانان شیعه انجام داده است.
در همین حال یک رسانه خارجی به وضعیت «شاخه خراسان» داعش پس از دستگیری پنجمین خلیفه این گروه در افغانستان پرداخته است و گفته است.
اسلم فاروقی، نخستین رهبر داعش در افغانستان نیست که گرفتار می شود بل  او پنجمین رهبر گروه تروریستی داعش در افغانستان است که دستگیر شد.
سال گذشته، مقام‌های محلی ننگرهار در شرق افغانستان اعلام کرده بودند که “ابوسعد ارهابی”، رهبر داعش در افغانستان در ولسوالی خوگیانی این ولایت کشته شده است. او چهارمین رهبر داعش در افغانستان بود که در این کشور کشته می‌شود.
اسلم فاروقی از “قریه آخندزاد‌گان منطقه اورکزی اجنسی است و پیش از آن  که به عنوان سر دسته داعش در افغانستان معرفی شود مسوول نظامی شهر پشاور، قومندان گروه داعش در دره عبدالخیل ولسوالی اچین ننگرهار و مسوول عملیات‌های داعش در خیبر اجنسی بود
امنیت ملی افغانستان می‌گوید که فاروقی روابط تنگاتنگی با گروه لشکر طیبه و شبکه حقانی نیز داشت که این ارتباطات اکنون در سطوح مختلف گروه داعش شاخه خراسان گسترش یافته است.
اولین رهبر این گروه به نام حافظ سعید خان در اسد سال ۱۳۹۵ و دومین رهبر این گروه به نام عبدالحسیب در ثور ۱۳۹۶ در ننگرهار و سومین رهبر این گروه به نام ابو سید در سرطان ۱۳۹۶ در ولایت کنر کشته شده بودند.
گفته شده است که «اسلم فاروقی»، رهبر جدید داعش ، یکی از طراحان اصلی حمله اخیر اند  یک عبادت گاه شهروندان سیک افغانستان بوده است. در حمله علیه عبادت گاه اقلیت‌های سیک افغانستان به روز ۲۵ مارچ سال جاری ۲۷ تن کشته شدند و کم از کم ۸۰ تن زخم برداشتند.
ساعاتی پس از این حمله گروه تروریستی داعش مسوولیت این حمله خونین را بر عهده گرفت.
گروه تروریستی داعش، افغانستان، ایران، پاکستان و برخی مناطق آسیای میانه را “ولایت خراسان” خلافت اسلامی می‌داند و به همین دلیل، اعضای این گروه در افغانستان “داعش خراسان” نامیده می‌شود.
شاخه خراسان گروه داعش در جنوری۲۰۱۵ اعلام موجودیت کرد.
در حال حاضر داعش در افغانستان عمدتا در ننگرهار در شرق و جوزجان در شمال افغانستان نفوذ و حضور دارد، ولی هرازگاهی برخی بمب‌گذاری و حملات انتحاری در کابل و شماری جا‌های دیگر هم به این گروه نسبت داده می‌شود.
حضور داعش در افغانستان در دوران حکومت وحدت ملی از ولسوالی اچین ننگرهار شروع شد. این گروه در اولین اقدام خود گروهی را که به گفته‌ داعش، اعضای گروه طالبان بودند، به گونه‌ دسته‌جمعی با بمب منفجر کردند. این گروه در نمایش خشم و خشونت بر طالبان پیشی گرفتند و با انجام حمله‌های انتحاری بر مساجد‌ شیعیان کشور ثابت کردند که راه داعشیان عراق و سوریه  پیش گرفته اند.
این رسانه خارجی نوشته است: داعشی که اکنون در افغانستان فعال است با داعشی که در عراق و سوریه فعالیت می‌کند متفاوت است، چون این داعش توسط سازمان استخبارات پاکستان وبا مشارکت سازمان های استخباراتی و  شماری کشور‌های عربی ایجادشده است و به افغانستان فرستاده شده است.
این رسانه معتقد است: پاکستان همیشه تلاش کرده است که در افغانستان نظامی بر سر کار باشد که به خواست آن کشور لبیک بگوید و از نقاط استراتیژیک موجود علیه افغانستان استفاده کند، به این لحاظ پاکستان سیاست‌های کلی خود در قبال افغانستان همواره دنبال می‌کند و فقط پروژه‌های خود را تغییر می‌دهد.
داعش هم جز پروژه های استخبارات پاکستان درافغانستان است.
تا کنون داعش در افغانستان فعالیت خود را در وجود پنج رهبر یا سردسته تجربه کرده است که چهار آن کشته شدند و یکی آن که اسلم فاروقی است گرفتار شده است.
از میان این پنج نفر، تنها یک نفر آنان که حسیب لوگری است شهروند افغانستان بود متباقی شهروندان پاکستان اند، این نشان می دهد که استخبارات پاکستان فعالیت داعش را در وجود شهروندان آن کشورمدیریت می کند و به صورت ساده به این گونه فعالیت ها نام جهاد می دهد و تاکید می کند که جهاد جغرافیای سیاسی ندارد در حالی که ازجهاد به عنوان یک ابزار به خاطر تحقق  سیاست های راهبردی پاکستان استفاده می کند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا