فرهنگ

نهادهای حامی رسانه ها از محدویت دسترسی به اطلاعات و مسدود شدن رسانه ها شاکی اند

کابل 29 جدی باختر
نهادهای حامی رسانه‌ها می گویند که از بی‌توجهی حکومت وحدت ملی و هم‌چنان مشکلات اقتصادی و امنیتی، حدود ۲۰۰ رسانه در سراسر کشور از فعالیت بازمانده‌اند. این نهادها هم‌چنان از محدود شدن دسترسی به اطلاعات و بدتر شدن وضعیت آزادی بیان در کشور شکایت دارند
آژانس باختر به استناد گفته های مجیب خلوتگر مسوول نهاد نی  به رسانه ها می نویسد که در جریان حکومت وحدت ملی، فعالیت حدود ۲۰۰ رسانه که شامل ۱۵ رادیو، ۵ تلویزیون و ۱۸۰ نشریه چاپی می‌شود، متوقف شده است.
خلوتگر تصریح کرد که علت‌های عمده توقف فعالیت این رسانه‌ها، مشکلات اقتصادی و امنیتی بوده است. رسانه‌هایی که در ولایات بسته شده‌اند، عمدتاً با تهدیدات امنیتی روبه‌رو بوده‌اند.  خلوتگر از جانب دیگر تأکید می کند که میزان همکاری حکومت با رسانه‌ها در دوره حکومت وحدت ملی کم شده است
صدیق‌الله توحیدی، رییس کمیته مصونیت خبرنگاران، نیز بدتر شدن وضعیت آزادی بیان در زمان حکومت وحدت ملی را تأیید می‌کند.
توحیدی می‌گوید: «وضعیت آزادی بیان حالا در افغانستان از دو بعد قابل بررسی است؛ یکی حمایت‌های قانونی و دیگری واقعیت‌های عینی افغانستان است. از بعد قانونی، ما حمایت خوب قانونی را داریم، مثل قانون اساسی، قانون رسانه‌های همگانی، قانون دسترسی به اطلاعات، قانون کاپی‌رایت یا حق مؤلف. اما از نظر واقعیت‌های عینی، در حال حاضر، دسترسی به اطلاعات در افغانستان با مشکلات جدی مواجه است"
ریاست نظارت برنشرات رسانه های  وزارت اطلاعات و فرهنگ  با گفته  نهاد نی  به گونه کلی موافق نیست  و از حمایت های حکومت  در عرصه رسانه یاد اوری کرد و گفت که از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ ، ۴۷ رسانه تصویری، ۷۷ رادیو، ۱۳۸ رسانه چاپی، ۱۶۶ نهاد فرهنگی و ۲۱ تلویزیون کیبلی از این وزارت جواز فعالیت گرفته‌اند.
سیدمحمود راد  ریاست نظارت برنشرات رسانه ها  علاوه می کند که یکتعداد رسانه هایی که از  بیرون تمویل می شدند  به دلیل کاهش کمک های اقتصادی در مرکز و تعدادی هم به سبب نا امنی در ولایت ها از فعالیت باز مانده اند.
وی از تلویزیون  زن به گونه  مثال  یاد کرد که در دوره حکومت وحدت ملی آغاز به کار کرده و بیشتر از یک سال و اندی از فعالیت آن سپری میشود.
وزارت اطلاعات و فرهنگ  همچنان از  کمک  پنج میلونی شخص رییس جمهور به صندوق حمایت مالی از ژورنالیستان افغانستان یاد کردو گفت رییس جمهور درنخستین روزهای حکومت وحدت ملی  قانون دسترسی به اطلاعات را به خا طر مبارزه با فساد توشیح کرد .
همچنان سرپرست ریاست نظارت برنشرات رسانه ها  از ایجاد کمیته مشترک رسانه و دولت به ریاست استاد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری نام گرفت و اضافه کرد که این کمیته  همچنان تاکنون در جلسات متعدد خود به یک تعداد زیادی از دوسیه های خشونت علیه خبرنگاران که سال ها به آن ها رسیدگی نشده بود، رسیدگی کرد.
به گفته راد این کمیته ، سایر مشکلات  رسانه یی  رااز ایجاد تاکنون حل کرده است.
از انجایی که آزادی بیان یک دست آورد قابل مباهات برای دولت است  پس دولت، در صورت لزوم  از رسانه ها و دست اندر کاران آن حمایت مالی و معنوی کند.
ماری نبرد ایین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا