گزارش ها

اعلام برنامه راهبردی اتحادیه اروپا!

کابل باختر/ 28/ میزان
اتحادیه اروپادرنشست اخیرخود ، برنامه راهبردی اش را درقبال افغانستان اعلام داشت و به این ترتیب کشورهای عضو این اتحادیه باردیگر بر حمایت از حکومت و مردم افغانستان صحه گذاشتند .
مفسر آژانس باختر مینگارد: اتحادیه اروپا که اکثری کشورهای عضو آن درافغانستان حضورنظامی دارند و نزدیکترین متحد امریکا درامر مبارزه با هراس افگنی است و ضمناً از عمده ترین حمایت کنندگان مالی حکومت افغانستان میباشد به روز چهارشنبه هفته گذشته راهبرد تازه خود را درقبال افغانستان اعلام داشت .
وزراء خارجه این سازمان در نشست اخیر شان وضعیت افغانستان را نازک و شکننده توصیف نمودند وبرتجدید تعهدات شان در خصوص این کشور تاکید کردند . آنها غرض رسیدن به تعهدات شان درافغانستان و اعاده ثبات دراین کشور برتقویت روند صلح به منظور تحکیم و تقویت صلح درمنطقه وجهان ، گسترش قانون وحاکمیت مردمی دراین کشور ، زمینه سازی برای حکومتداری خوب درافغانستان ، تقویت نقش زنان درافغانستان ، رسیدگی به معضل پناهجویان و رشد اقتصادی افغانستان تاکید کردند و این موارد را جز عمده برنامه راهبردی اتحادیه اروپا درقبال افغانستان دانستند .
حکومتداران افغان وسیاسیون این کشور اعلام برنامه راهبردی اتحادیه اروپا را نشانه از ادامه حمایت جامعه جهانی ازحکومت و مردم افغانستان دانسته که نشان میدهد اتحادیه اروپا یکی از شرکای قوی و قابل اطمینان افغانستان در صحنه جهانی است.
مردم افغانستان ضمن آنکه ازتوجه جامعه جهانی منجمله اتحادیه اروپا نسبت به کشور شان استقبال میکنندتاکید براین دارند که باید برنامه راهبردی کشورها ، موسسات و سازمان های قدرتمند دربرابر افغانستان ، باید اثرگذار و هدفمند باشد . به گونه یی که دراین برنامه ها و اهداف ، منفعت های دوجانبه مد نظر باشد ، دقیق ، هدفمند ورسالتمندانه طرح شده باشد نه مقطع یی و مطابق شرایط .
ضمناً لازمی است که این کشورها و سازمان ها ، افغانستان را تنها یک کشور مصرفی فکر نکنند بل درگام نخست بررشد ظرفیت چه در ساحه امنیت ، اقتصاد و حکومتداری خوب و چه در عرصه اجتماعی توجه داشته باشند . معقول ترین راه ، اعاده ثبات در افغانستان ومنطقه ، تقویت نیروهای امنیتی و دفاعی این کشوراست آنها نسبت به وضعیت ، اقلیم جغرافیای … کشورشان را بلدیت بیشتر دارند و خوبتر فعالیت کرده میتوانند بهتر است که روی همین نیروها سرمایه گذاری شود . ضمناً توقع مردم افغانستان این که این کشورها و موسسات روی مراکز تمویل و تجهیز هراس افگنان که دربیرون از افغانستان است تمرکز داشته باشند تا ازیک طرف مراکز تروریستان از میان برداشته شود و ازطرف دیگر جان عساکر و شهرواندان کشورهای دیگر که درافغانستان فعالیت دارند و یا درکشور های خود از ناحیه هراس افگنی آسیب پذیراند حفظ گردد.
به همین ترتیب، آرزوها و امیدها این است تا برنامه های راهبردی درقبال افغانستان به هدف اعاده ثبات ، صلح دراین کشور و منطقه طراحی و تطبیق شود نه آنکه چنین برنامه ها زمینه جنگ های نیابتی را سبب ساز شود و یا رقابت های بیرونی را در افغانستان بیشتر سازد.
حرف نیک این است که همه کشورها به این امر نزدیکتر میشوند که یک افغانستان آرام و با ثبات به نفع منطقه وجهان است  و اتحادیه اروپا هم با این هدف، وظایف اش را در افغانستان دنبال کنند.
ختم/ تحلیل سیاسی ..ک…م

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا