جهان

انتقاد حکومت هند بر اظهارات صدراعظم پا کستان در باره کشمیر

دهلی جدید – ایرنا – 1 عقرب – باختر
حکومت هند از سخنان انتقاد آمیز عمران خان صدراعظم پا کستان  در خصوص افراد کشته شده در کشمیر به شدت انتقاد کرد..
به گزارش ایرنا، به نقل از روزنامه انگلیسی زبان 'تایمز اف ایندیا' عمران خان ، صدراعظم پا کستان در
حساب توییتری خود طی پیامی نوشت : من دور جدید کشتار مردم  بی گناه در کشمیر اشغا ل شده توسط هند
' را به شدت محکوم می کنم.  به نظر می رسد زمان آن رسیده است که هند این نکته را دریابد که باید مساله کشمیر را از طریق مذاکره و در قالب قطعنامه های سازمان ملل و خواسته های مردم حل کند.
راویش کومار سخنگوی وزارت امور خارجه هند در پاسخ این اظهارات عمران خان گفت: پاکستان به جای دخالت در امور داخلی هند باید به امور داخلی خود بپردازد. پاکستان در موضع فریب آمیز خود از مذاکره سخن می گوید درحالی که از تروریسم حمایت می کند.
وی افزود: پاکستان باید به جای حمایت از حملات تروریستی علیه هند و سایر کشور های همسایه خود، اقدام معتبر علیه تمام حامیان تروریسم و زیرساخت های تروریستی در خاک خود انجام دهد. مبارزه پاکستان با تروریسم به نفع تمام مردم منطقه خواهد بود.
این درحالی است که وزارت خارجه پاکستان نیز این سخنان عمران خان را تایید کرده است.
این دومین بار است که هند در حملات لفظی خود علیه پاکستان به طور مستقیم به نخست وزیر این کشور اشاره می کند. پس از آنکه در ماه سنبله مذاکرات وزرای امور خارجه هند و پاکستان در نیویارک از سوی دهلی جدید لغو شد، هند یک بیانیه انتقاد آمیز علیه عمران خان منتشر کرد.
در درگیری های روز یکشنبه میان شبه نظامیان و نیروهای امنیتی کشمیر در منطقه کولگم کشمیر 7 غیر نظامی کشته شدند.
این درگیری های خشونت آمیز اعتراض های گسترده ای را در کشمیر به دنبال داشت به گونه ای که رهبران جدایی طلب کشمیری خواهان اعتصاب سراسری مردم کشمیر شدند. محصلین  دانشگاه های کشمیر نیز در اعتراض به این درگیری ها روز گذشته در خیابان ها راهپیمایی کردند.
میروا عظ عمر فاروق یک رهبر جدایی طلب کشمیری ضمن حمایت از سخنان نخست وزیر پاکستان گفت: مردم کشمیر از سخنان نخست وزیر پاکستان حمایت می کنند، اما برای پایان ظلم و ستم و همچنین موارد نقض حقوق بشر که مردم کشمیر آن را تجربه می کنند، پاکستان به عنوان بخشی از این اختلاف ها باید اقدامات بیشتری انجام دهد.
هند به شدت با طرح مسئله کشمیر در سازمان های بین المللی و میانجیگری کشورهای دیگر در خصوص کشمیر مخالف است و بر حل دوجانبه موضوع کشمیر با پاکستان اصرار دارد.
طبق همین خبر دهلی جدید  تاکنون درخواست میانجیگری منشی عمومی سازمان ملل ،آمریکا،چین ،ترکیه و بسیاری از کشورهای دیگر در خصوص کشمیر را رد کرده است.
بخشی از کشمیر درخاک هند و بخشی دیگر در پاکستان قراردارد. هر دو کشور ادعای مالکیت بر تمام کشمیر را دارند و همین موضوع یکی ازعلل اصلی مناقشه دیرینه میان دهلی جدید و اسلام آباد از زمان استقلال پاکستان از هند در سال 1947 میلادی تاکنون است. آشنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا