سیاست

سرمنشی ناتو: اگر بن بست انتخاباتی افغانستان پایان نیابد و قرار دادهای امنیتی با امریکا وناتو امضا نشود خروج کامل مدنظر است

کابل باختر 21 اسد
سرمنشی ناتو هشدار  داده است که اگر بن بست انتخاباتی  افغانستان  به زودی  پایان نیابد و رئیس جمهور جدید قرار داد های امنیتی  با ایالات متحده وناتو را امضا  نکند، ناتو در باره خروج کامل از افغانستان  تصمیم خواهد گرفت .
به گزارش آژانس باختر: اندرس فوراسموسن سرمنشی پیمان نظامی ناتو به خبرگزاری رویترز گفته است  که نشست سران ناتو در ولز بریتانیا به تاریخ چهارم وپنجم دسمبر نزدیک به زمان  خواهد  بود که ناتو درمورد ماموریت آینده  ویا خروج کامل از افغانستان تصمیم خواهد گرفت .
موصوف گفته است : به زودی ما باید  تصمیم های سختی بگیریم ، به خاطر  این که اگر زمینه های  قانونی ادامه  حضور ما در افغانستان  وجود نداشته باشد، ما باید تا پایان سال روان  میلاد همه چیز ها را از افغانستان خارج کنیم وبرای  این کار، ما نیاز به برنامه ریزی  داریم که باید بسیار به زودی  انجام شود .
ناتو بعداز  13 سال  جنگ علیه  هراس افگنان  درافغانستان ماموریت نظامی  خود را در آخر سال روان  میلادی به پایان می رساند، اما درنظر  است که شمار محدودی از نیروها برای آموزش ومشوره دهی به نیروهای  امنیتی  افغانستان در این کشور باقی بمانند.
باوجود این ناتو وایالات متحده امریکا برای باقی گذاشتن این نیروها در افغانستان نیازمند امضای  موافقتنامه های امنیتی  با حکومت این کشور  اند که زمینه قانونی حضور این سربازان بعد از سال 2014 را فراهم  می سازد.
سرمنشی ناتو تاکید کرده " مهم ترین مساله حالا زمان است وبه این  دلیل ما از افغانها می خواهیم که روند انتخابات رابه زودی به نتیجه برسانند."
کمیسیون انتخابات ممکن تا آخر ماه اگست نتایج انتخابات افغانستان را اعلام  کند مگر روند تفتیش  حدود هشت ملیون آرا به کندی  جریان دارد واین موضوع نگران کننده برای ناتو شده است .
نیروهای  بین المللی کمک به امنیت ( آیساف ) فعلاً حدود 44 هزار  سرباز در افغانستان دارند که بیشتر از 30 هزار آن امریکایی هستند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا