جهان

کشتی غرق‌شدۀ پناهجویان در ترکیه؛ جسد ۲۴ شهروند افغانستان دریافت شده است

 
انقره/ بی بی سی / ۳۰ سرطان/ باختر
سفارت افغانستان در ترکیه اعلام کرد که ۵۸ جسد متعلق به سرنشینان یک کشتی حامل پناهجویان در دریاچۀ وان پیدا شده است که تاکنون هویت ۲۴جسد تشخیص شده است و همه شهروندان افغانستان استند.
حبیب احمد خنجانی، شارژدافیر سفارت افغانستان در انقره گفت که اجساد ۲۴ شهروند افغان که در این حادثه جان داده‌ اند و شناخته شده اند از آب بیرون آورده شده است اما هویت بقیه اجساد هنوز مشخص نیست. او گفت که چند کودک نیز در میان جان باختگان استند.
خنجانی گفت که این اجساد از عمق ۱۵۰ متری دریاچه بیرون آورده شده است. او اضافه کرد که عملیات جستجو هنوز ادامه دارد.
شارژدافیر سفارت افغانستان در ترکیه می‌گوید که دولت ترکیه شماری از اجساد را به دلیل "دیرماندن در زیر آب و خراب شدن" دفن موقت کرده است و در حال مذاکره در مورد باز کردن قبرها و انتقال اجساد به افغانستان است.
خنجانی گفت که نمایندۀ شرکت هوایی آریانا افغان اطلاع داده است که آماده است این اجساد را به افغانستان منتقل کند.
پیشتر وزارت خارجۀ افغانستان در فراخوانی از مردم خواسته بود اگر ارتباط با عزیزان شان را در این مسیر از دست داده‌اند، مشخصاتش را با این وزارت شریک کنند.
حدود اوایل سرطان یک کشتی با دست‌کم هشتاد سرنشین از جمله چند کودک و زن در وان ترکیه غرق شد.
وزارت خارجۀ افغانستان برای پیگیری موضوع هیئتی  به شهر وان فرستاده است.
گفته می‌شود این کشتی در عمق صد متری دریاچه وان در شرق ترکیه نشست کرده است. پولیس ترکیه مسوولیت بیرون آوردن اجساد، تثبیت هویت قربانیان و انتقال اجساد را به عهده گرفته بود.
جان باختگان پناهجویانی بودند که با عبور از مرز میان ایران و ترکیه، برای ادامۀ سفر و برای پنهان ماندن از چشم پولیس، می‌خواستند دریاچه وان را در تاریکی شب با کشتی عبورکنند.
هنوز مشخص نیست چند نفر از سرنشینان این کشتی شهروندان افغانستان بودند.
قبل از این خوشحال، ساکن شهر جلال آباد به بی‌بی‌سی گفت آخرین تماسی که از حشمت، برادر ۲۲ ساله‌اش دریافت کرده است، ساعتی قبل از غرق شدن این کشتی بوده است.
ترکیه، مسیری عبور مهاجران غیرقانونی برای رسیدن به اروپا است، به‌ویژه شهروندان افغانستان، ایران، پاکستان و بنگله دیش از مسیر ترکیه برای رسیدن به اروپا استفاده می‌کنند.
فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا