جامعه

رئیس جمهور غنی: خشونت در برابر زنان و دختران در دوایر دولتی، مکاتب و پوهنتون های افغانستان جا ندارد

کابل باختر 14 حوت
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان امروز در محفل گرامی داشت از هشتم مارچ، روز جهانی زن که در تالار لیسه امانی برگزار گردیده بود، اشتراک کرد.
به اساس معلومات دفترمطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر،در این محفل که تحت عنوان "توانمند سازی زن، توانمند سازی جامعه است" برگزار گردید و در آن بی بی گل غنی خانم اول افغانستان نیز حضور داشت، رئیس جمهور کشور طی سخنانی یکبار دیگر تسلیت و همدردی عمیق خویش را به خانواده های آسیب دیدهء حوادث اخیر کشور ابراز داشت و از تلاش های ارگان های مربوط بخاطر نجات آسیب دیده گان و کمک به آنان، تقدیر کرد.
رئیس جمهور گفت که با وجود وقوع حوادث اخیر طبیعی در کشور، ما مجبور به جلب کمک های عاجل خارجی نشدیم و این مایهء امید است که حوادث را خود ما کنترول و مدیریت کنیم.
رئیس جمهور غنی در مورد روز جهانی زن گفت که تجلیل از هشتم مارچ یک روند جدید است اما در فرهنگ ما نقش زن از قرن ها بدینسو وجود داشته است.
رئیس جمهور افزود: خداوند (ج) از روز آفرینش، بی بی هوا را همسر آدم (ع) گردانید و روند بقا را با این سنت تضمین کرد. ارتباط زن و مرد قدیمی ترین، مهمترین و با اهمیت ترین ارتباط جامعه است و فرهنگ والای اسلامی اساس آن را گذاشته است.
رئیس جمهور غنی گفت که تحصیل یک دختر پنج نسل را تغییر میدهد و باید هر پسر و دختر در محیط خانواده از مساوات و برابری بنیادی برخوردار باشند.
وی تاکید کرد که نقش زن دوامدار است و سرمایه گذاری بالای آن باید به طور همیشگی صورت گیرد و ما بالای تمام تعهدات خویش در قبال زنان ایستاده ایم و دستآورد ها را در این زمینه حفظ و تقویت می کنیم.

رئیس جمهور گفت که جامعه ما در تضاد با ارزش های بین المللی نیست و ما شرایط تحول بنیادی و پایدار را در نقش زن در جامعه بوجود آورده ایم.
رئیس جمهور غنی با تاکید بر اینکه عقاید ما با سهمگیری زنان در تضاد نیست، گفت که تعهد ما عملی کردن قانون اساسی ماست که با آن تعهدات ما در قبال زنان نیز تحقق میابد.
وی خاطر نشان کرد که اولین پوهنتون زنان به کمک کشور دوست ترکیه به زودی ایجاد می شود و همچنان کورس های رهبری و مدیریت برای زنان به کمک کشور امارات متحده عربی برگزار می گردد.
رئیس جمهور با اشاره بر اینکه حکومت بر تقویت اقتصاد زنان توجه دارد، گفت که پروژه های که از سوی جامعه بین المللی تمویل می گردند، بازنگری میشوند و در هر پروژه برای زنان توجه خاص صورت خواهد گرفت.
رئیس جمهور غنی با تاکید بر اینکه که خشونت در برابر زنان و دختران در دوایر دولتی، مکاتب و پوهنتون های افغانستان جا ندارد، گفت که دفاع از حقوق زنان تنها وظیفه وزارت امور زنان نه بلکه وظیفه تمام ادارات افغانستان می باشد.
رئیس جمهور گفت که مسئله زن، اطفال و افراد دارای معلولیت بخصوص فقرای افغانستان مسئولیت همه ماست. وی افزود که به وزارت صحت عامه هدایت داده است تا یک شفاخانه خاص را برای مداوای زنان بی بضاعت افغانستان ایجاد نماید.
رئیس جمهور غنی گفت که اداره اراضی افغانستان در قسمت ایجاد اسناد شرعی اقدام می کند و زن افغان باید اطمینان داشته باشد که میراث شرعی خویش را بدست می آورد.
رئیس جمهور در اخیر سخنانش تاکید کرد که برای زنان در تمام ادارات افغانستان به اساس معیار و شایستگی سهم داده میشود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا