امنیت

امریکا هژده ملیون دالر به وزارت مبارزه علیه مواد مخدر کمک کرد

 

کابل باختر/ 24/ دلو

ایالات متحده امریکا هژده ملیون دالر را به وزارت مبارزه علیه مواد مخدر کمک کرد .

 این کمک بخاطر بهبود روند اجراات خوب ادامه مبارزه با مواد مخدر درکشور صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار آژانس باختر مبلغ ذکر شده درپروژه های ولایاتی که کشت کوکنار تحت صفر قرار دارد به مصرف میرسد.

ضراراحمد مقبل عثمانی وزیر مبارزه با مواد مخدر امروز دریک نشست خبری با معاون بخش حاکمیت قانون سفارت امریکا درکابل گفت ، ما امروز تفاهمنامه ای را با سفارت امریکا به امضا رسانده ایم که به اساس آن ایالات متحده امریکا مبلغ هژده ملیون دالر را برای ولایات غزنی ، فاریاب ، پروان ، پنجشیر ، بلخ ، جوزجان ، سمنگان ، تخار ، وردک ، بامیان ، نورستان ، پکتیا ، پکتیکا ، خوست ، سرپل ، کندز و لوگر به خاطر صفر شدن کشت کوکنار کمک می نماید.

 وزیر مبارزه با مواد مخدر افزود ، برای هر ولایتی که عاری از کشت کوکنار شده است ، مبلغ یک ملیون دالر و برای هرولایتی که کاهش قابل ملاحظه در کشت کوکنار بوجود آمده است یکصدو پنجاه هزار دالر تخصیص داده شده است .

 وی گفت که از این پول دربخش های مختلف معیشت بدیل نیز به مصرف میرسد.

مقبل عثمانی علاوه نمودکه مواد مخدر یک مشکل منطقوی و جهانی بوده است که در کشورهای منطقه یک ملیون انسان به آن معتاد میباشند و به اثر تقاضای آنها درافغانستان مواد مخدر کشت میشود.

 او مشکل اصلی کشت مواد مخدر را در ولایت های قندهار ، ارزگان ،فراه و هلمند نبوده امنیت ، حضور گسترده طالبان  و فعالیت گستردهء قاچاقبران عمده مواد مخدر که سالانه چهل تن مواد مخدر راقاچاق می نمایند عنوان نموده گفت که ما از ده قاچاقبر بزرگ مواد مخدر 7 تن آنها را در سال روان دستگیر و تعداد دیگر آنان زیر پیگرد قرار دارد.

 دراین کنفرانس خبری ستیفن مک فارلن معاون بخش حاکمیت قانون سفارت امریکا درکابل گفت ،ما برنامه تقدیر از اجراات خوب را از موفق ترین برنامه ها در امر مبارزه با مواد مخدر ارزیابی می نمائیم .

وی افزود که مسوولیت ما است ، ولایت هایی راکه عاری ازکشت خشخاش و یا کاهش درکشت آن بعمل آمده ، شناسائی و به آن ولایات کمک نمائیم .

 به اساس سروی دفترجرایم و مواد مخدر سازمان ملل متحد هفده ولایت در افغانستان عاری از کشت کوکنار میباشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا