اخبارجهان

ایران: روی تبادلهٔ زندانیان با واشنگتن توافق شده است؛ امریکا: نشده است

واشنگتن/ رویترز/۲۸سرطان/باختر

حکومت ایران گفته است که در مورد تبادلهٔ زندانیان با ایالات متحده توافق صورت گرفته است، اما واشنگتن موجودیت چنین توافق را رد کرده است.

سعید خطیب‌زاده،‌ سخنگوی وزارت خارجهٔ ایران دیروز در یک پیام تویتر نوشته است که “حیرت آور” است که ایالات متحده امریکا موجودیت این توافق را رد می‌کند.

 خطیب‌زاده افزوده است که روی تبادلهٔ زندانیان با امریکا و بریتانیا و رهایی ۱۰ زندانی دیگر در ویانا توافق صورت گرفته بود و ایران همین امروز آماده است آنرا عملی کند.

 

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا گفته است که مذاکرات غیر مستقیم در این خصوص از مدتی در جریان است، اما در این خصوص توافقی صورت نگرفته است.

روز گذشته، عباس عراقچی، مذاکره کنندهٔ ارشد ایران در یک تویت نوشت که امریکا و بریتانیا باید ربط دادن تبادلهٔ بشری زندانیان را با مذاکرات هسته‌یی متوقف سازند.

ایران در سال‌های اخیر ده‌ها تن از شهروندان دو تابعیتۀ این کشور،‌ به شمول چندین امریکایی ایرانی‌تبار را به جرم جاسوسی بازداشت کرده است.

فعالین حقوق بشر می‌گویند که ایران با این اقدام در پی امتیازگیری است، اما تهران این اتهامات را رد می‌کند.

ایران در زمستان ۱۳۹۸، ژیو وانگ، شهروند امریکا را که به اتهام جاسوسی در آن کشور زندانی بود، از بند رها کرد. امریکا نیز مسعود سلیمانی،‌ شهروند ایرانی را رها کرد که به اتهام تخطی از تعزیرات امریکا بر ایران، در زندان به سر می‌برد.

ایالات متحده امریکا در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌یی با ایران بیرون شد و تعزیرات اقتصادی را دوباره بر آن کشور وضع کرد.

فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا