جامعه

اعلامیه شبکه زنان افغان به مناسبت روز جهانی حقوق بشر، حقوق زن ، حقوق بشر است !

کابل باختر/ 21/ قوس
اعلامیه شبکه زنان افغان به مناسبت روز جهانی حقوق بشر، حقوق زن ، حقوق بشر است !
الزام به رعایت حقوق بشر و جلوگیری از وقوع نقض آن ، علاوه براینکه از اساسات قوانین نافذه کشور است ، ریشه در قواعد دینی و حتی نصوص عالیترین قانون الهی دارد ، زیرا رعایت آن منجر به تامین عدالت در جوامع شده  و یک اصل مهم دیموکراسی و بهتر زیستن را درقبال دارد.
اما مفهوم وسیع حقوق بشر باید واضح و مشمول حقوق تمام اقشار جامعه بویژه زنان و اطفال باشد .
چنانچه نقض آن در جوامع دیگر فاجعه بار است . بایست درکشور ما نیز به همین گونه باشد ، ولی از آنجاکه همه گواه ایم به موارد نقض حقوق زنان به خصوص خشونت ها علیه زنان توجه چندانی صورت نمیگیرد  و مسوولین بعضاً خیلی سطحی از کنار آن عبور مینمایند . ازینروبه مناسبت روز جهانی حقوق بشر و ختم کمپاین 16 روزه منع خشونت علیه زنان صدای ما را دربرابر بی عدالتی های موجود دربرابر زنان به عنوان حقوق زن ، حقوق بشر است بلند نموده ، اکیداً خواستار تساوی جنسیتی ، عدالت اجتماعی و بدون تبعیض درکشور می شویم .
ما اعضای شبکه زنان افغان از مسوولین همیشه خواهان رعایت اصل مساوات و تامین عدالت میباشیم و سعی و تلاش ما برای بهبود وضعیت زنان ومصئونیت اجتماعی ایشان منحیث اتباع این کشور بوده است . ما همیشه کوشیده ایم تا درقسمت رعایت حقوق بشر مفید واقع و موارد نقض آنرا با رکیک ترین الفاظ محکوم نمائیم . زیرا زنان افغان به هیچ صورت طرفدار اعمال خشونت بار نبوده و همیشه به محیط آرام و صلح دایمی می اندیشند.
سالانه ازختم کمپاین 16 روزه منع خشونت علیه زنان و تجلیل از روز جهانی حقوق بشر توسط دادخواهی ها و فعالیت های منظم جهت آگاهی دهی ووارد نمودن فشار بالای مراجع ذیربط برای عدالت اجتماعی زنان و از بین بردن هر نوع خشونت و تبعیض علیه زنان فعالیت های مشخص دایر میگردد. این دادخواهی و یاد آوری بالای مراجع دولتی درسطح کابل و ولایات بر اساس مسوولیت های مستقیم شان مطابق قانون اساسی افغانستان ، قانون منع خشونت علیه زنان و پلان عمل ملی و دیگر پالیسی ها و استراتیژی ها مشخص گردیده است، صورت میگیرد. شبکه زنان افغان بر اساس پیشنهاد های قبلی ، یک بار دیگر خواستار پیشنهاد های ذیل میباشد.
*ما خواهان موقف واضح و عملکرد جدی ارگ ریاست جمهوری و رییس اجرائیه در مورد هرنوع خشونت و حمله بالای زنان هستیم .
*حکومت وحدت ملی مطابق تعهدات ملی و بین المللی به خصوص پلان عمل ملی افغانستان برای تطبیق قطعنامه 1325 شورای امنیت ملل متحد ، برای قربانیان خشونت ها درزمینه فراهم سازی مساعدت های مادی ، معنوی و صحی مسوولیت خویش را ادا نمایند.
*کمیسیون حقوق بشر درسرتاسر افغانستان درزمینه ریشه یابی جرایم خشونت ها علیه زنان تحقیق نماید.
* محاکم صحرایی بس است ، توسعه حاکمیت ملی و جلوگیری ازتوسعه سیستم قضایی غیر رسمی و عنعنوی( مخصوصاً درموارد جرایم و جزاها )
*خاتمه دادن به فرهنگ معافیت مجرمین محاکم صحرایی ، از نهادهای عدلی و کشفی خواهانیم تا افراد ذیدخل درمحاکم صحرایی را شناسایی ، دستگیر و تحت تعقیب عدلی قراردهند.
*حکومت وحدت ملی تطبیق قانون منع خشونت علیه زنان را جدی گرفته و مرتکبین قضایای اخیر را به اشد مجازات محکوم نماید.
*نظارت ازتطبیق قانون منع خشونت علیه زنان وظیفه اصلی نهاد های جامعه مدنی میباشد.
*شبکه زنان افغان خواستار ایجاد گروپ نظارتی از نماینده گان جامعه مدنی و فعالین حقوق زن در افغانستان میباشد ، تا تطبیق قانون منع خشونت علیه زنان به شکل سیستماتیک و مستند نظارت گردد.
*ایجاد محاکم اختصاصی رسیدگی به قضایای خشونت میتواند دسترسی عدالت برای زنان را بهبود بخشد و زنان متضرر از خشونت ها مطابق قانون منع خشونت به عدالت نایل آیند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا