سیاست

رییس اجراییه در دانشگاه ساینس پوه‌فرانسه در پاریس: افغانستان در مسیر توسعه و ترقی به پیش می‌رود و گزینه‌ای برگشت به عقب دیگر مطرح نیست

کابل باختر 30 عقرب
داکتر عبدالله عبدالله رییس اجراییه کشور دیروزبرای سخنرانی و بحث به دانشگاه ساینس پوه پاریس رفت.
به اساس معلومات دفترمطبوعاتی ریاست اجراییه به آژانس باختر: انریکو لتّا نخست وزیر پیشین ایتالیا و رییس دانشگاه ساینس پوه و پروفیسور برتراند بدیع از رییس اجراییه و هیئت همراه ایشان استقبال کردند و تشریف آوری آنان را به دانشگاه ساینس پوه خوش آمدید و خیر مقدم گفتند. رییس دانشگاه در صحبت‌های خود رییس اجراییه کشور را به معرفی گرفت و با اشاره به وضعیت سیاسی، انتخابات و مذاکرات سیاسی در افغانستان بر اهمیت این کشور برای جهان و فرانسه تاکید کرد.
رییس اجراییه صحبت‌های خود را به عنوان «ترقی، چالش‌ها و دشوارهای امروزین افغانستان» برای استادان، دانشجویان و اشتراک کنندگان ایراد کرد.
رییس اجراییه صحبت‌های خود را با پراختن به پیشینه‌ی تاریخی تحولات چهاردهه‌ی اخیر افغانستان آغاز کرد و گفت: افغانستان در چهاردهه‌ي‌اخیر شاهد تحولات عمده و بنیادین بوده است. تجاوز اتحاد شوروی بر افغانستان آغاز این تحولات دگرگون کننده به شمار می‌رود. بعد از آن ما شاهد شکل‌گیری حرکت طالبان و جریان‌های دهشت‌افگن چون القاعده در افغانستان بودیم. رییس اجراییه در صحبت‌های خود به تلاش‌های جریان مقاومت ملی برای برخورد با این مشکلات اشاره کرد و از سفر قهرمان ملی شهید احمدشاه مسعود به فرانسه و اروپا یادآور شد. رییس اجراییه گفت: احمدشاه مسعود در سفر خود به اروپا از خطر دهشت‌افگنی برای جهان در افغانستان خبرداد و تاکید نمود که باید جهان در همکاری با افغانستان با این مشکل مقابله نماید.
رییس اجراییه در بخش دیگر از صحبت‌های خود گفت: بعد از حملات دهشت‌افگنانه‌ی القاعده و طالبان در ۱۱ سبتامبر ۲۰۰۱ بالای ایالات متحده، وضعیت در افغانستان و منطقه به صورت بنیادین تغییر کرد. بعد از شکست طالبان افغانستان صفحه‌جدیدی را گشود و با اتخاذ قانون اساسی جدید و کمک جامعه جهانی به شمول فرانسه وضعیت در افغانستان تغییر کرده و جامعه شاهد تحولات مثبت در تمام عرصه‌ها می‌باشد.
رییس اجراییه از تغییرات مثبت در بخش اقتصادی، آزادی بیان، معارف، نهادسازی و پیش‌رفت در بخش حقوق زنان به عنوان نمونه‌هایی از این تحول ها یادکرد.
داکتر عبدالله عبدالله  در بخش دیگر از صحبت‌های خود علاوه نمود که مردم افغانستان به مردم‌سالاری متعهد و پابند اند و این روند با حمایت مردم ادامه میابد. رییس اجراییه از برگزاری موفقانه انتخابات پارلمانی به عنوان گامی در راه تقویت مردم‌سالاری یاد کرد و گفت که آمادگی‌ها برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ادامه دارد.
رییس اجراییه با اشاره به مذاکرات صلح در افغانستان گفت: حکومت و مردم افغانستان از صلح حمایت می‌کنند و تلاش‌ها برای برقراری صلح افزایش یافته اما تا اکنون طالبان به این تلاش‌ها و خواست‌ها پاسخ مثبت نداده‌اند.
رییس اجراییه در مورد مبارزه با دهشت‌افگنی تاکید نمود که دهشت‌افگنی و افراط‌گرایی یکی از مشکلات جدی افغانستان و جامعه جهانی است و مقابله با این پدیده نیازمند طرح‌های درازمدت و همکاری‌های مشترک میان افغانستان و جامعه جهانی می‌باشد.
رییس اجراییه همچنان علاوه نمود که از حضور در میان دانشجویان در دانشگاه ساینس پوه و بحث روی قضایای افغانستان و جهان خرسند است و از نقش این دانشگاه در عرصه‌های مختلف علمی به قدردانی یاد کرد.
رییس اجراییه همچنان از موجودیت چالش‌ها و تغییر طبیعت و نوعیت این چالش‌ها در دوره‌های مختلف نام برد. رییس اجراییه از تغییر اقلیم، افراط‌گرایی و خشونت علیه زنان به مثابه برخی از این چالش‌ها در مقیاس جهانی یاد کرد و خواهان همکاری مشترک برای مقابله با این چالش‌ها گردید.
رییس اجراییه در بخش پرسش‌ها و پاسخ‌ها که توسط پروفیسور برتراند بدیع یکی از دانشمندان به نام فرانسوی مدیریت می‌گردید به سوال‌های دانشجویان گوش داد و در یک فضای صمیمی به این پرسش‌ها پاسخ داد. رییس اجراییه از تلاش‌های دانشجویان افغانستان در این دانشگاه تقدیر نمود و خواهان اتحاد و وحدت آنان و کار برای یک افغانستان پیش‌رفته و مترقی گردید. ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا