سیاست

اعلامیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان در پیوند به اقدامات اخیر پاکستان در امتداد خط فرضی دیورند

کابل باختر 5 قوس
اعلامیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان در پیوند به اقدامات اخیر پاکستان در امتداد خط فرضی دیورند
جمهوری اسلامی افغانستان مراتب اعتراض شدید خویش را در پیوند به تحرکات اخیر نظامیان پاکستانی که با برافراشتن بیرق آن کشور و راه-اندازی مراسم ویژه نظامی در نقطه صفری خط فرضی دیورند در منطقه چمن صورت گرفته است، ابراز داشته و آن را اقدام نامناسب، تحریک-کننده و برخلاف تعهدات قبلی طرفین می¬داند.
جمهوری اسلامی افغانستان به جانب پاکستان خاطرنشان می¬سازد که اینگونه اقدامات، در شرایطی که روابط دوجانبه در مرحله حساسی قرار دارد، می¬تواند سبب تشدید تنش¬ها وخدشه¬دار شدن بیشتر روابط دوجانبه گردد. مردم هر دو سوی خط فرضی دیورند، از گذشته¬های دور، روابط نزدیک قرابتی وبرادرانه داشته اند. به جای اینگونه تحرکات، لازم است جانب پاکستان توجه و مساعی خویش را به مبارزه قاطع علیه تروریزم وافراطیت متمرکز سازد، تا مانع اصلی صلح و ثبات در هر دو کشور و منطقه ازمیان برداشته شود.
همچنان، جمهوری اسلامی افغانستان مخالفت خویش را با تصمیم اخیر مقامات پاکستانی مبنی بر اعمال فشار بالای ساکنان مناطق قبایلی در آنسوی خط فرضی دیورند جهت اخذ ویزه برای سفر به افغانستان، ابراز داشته و باور دارد که تصمیم یاد شده، تصمیم یک¬جانبه و برخلاف عرف موجود برای ساکنان دو طرف خط فرضی دیورند بوده و ممکن نیست که مردم را با جبر و اکراه از همدیگر جدا سازند.
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا