فرهنگ

دكتور رهين: بازسازي مجسمه هاي باميان پاسخي خواهد بود به دشمنان فرهنگ و صلح و دموكراسي

کابل باختر/ 22/ حوت
وزارت اطلاعات و فرهنگ ، سفارت ایتالیا و دفتر يونسكو درکابل پروژه حفاظت از میراثهای فرهنگی را امضا كردند.
کشور ایتالیا برای تحقق این پروژه مبلغ 2/1 ملیون دالر را کمک کرده است. سند همکاری این کمک را دکتور سید مخدوم رهین وزیر اطلاعات و فرهنگ با لوچیانو پزوتی سفیر ایتالیا در کابل و فونتانی، رییس یونسکو در کابل امضاء کردند.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر ، این قرارداد درمراسمی که به منظور تجلیل از روز ملی حفاظت از میراث های فرهنگی افغانستان ، از طرف وزارت اطلاعات و فرهنگ برگزار شده بود، امضاء گردید.
در آغاز اين محفل سيد مصدق خليلي معين فرهنگي وزارت اطلاعات وفرهنگ صحبت كرده گفت: تجليل از روز حفاظت از ميراث فرهنگي در واقع تجليل و بزرگ داشت از هويت تاريخي وفرهنگي كشور ماست.
وي افزود، افغانستان با پيشينه درخشان تاريخي چندين هزار ساله خويش مهد مدنيت ها و فرهنگ هاي شكوهمندي بوده است كه نمونه هاي ازين ها را در ولايات مختلف كشور در بناهاي تاريخي و ساحات باستاني ميتوان شاهد بود.
موصوف علاوه كرد، در ده سال گذشته ما دست آوردهاي داشتيم كه از آن جمله ميتوان از ثبت دو ساحه تاريخي در لست ميراث جهاني يونسكو و ثبت راجستر بيش از 1200 بناي تاريخي و 5000 ساحه باستاني در وزارت اطلاعات و فرهنگ نام برد.
بعداً دکتور سید مخدوم رهین صحبت کرده گفت : امروز برای ما روز حراست و حفاظت از میراثهای فرهنگی افغانستان و در حین حال سالگرد فاجعهء بزرگ نابودی و انهدام مجسمه های بودا در بامیان می باشد.
دکتور رهین افزود، با درد و داغ  و تأسف می خواهم عرض کنم که حدود یک هزار دوصد بنای تاریخی ما درخطر انهدام قرار دارند، من قبلاً هم از دوستان بین المللی خواهش کرده بودم که در این راستا توجه کند. چون این میراثهای فرهنگی تنها مربوط به ملت افغانستان نیست، مربوط به فرهنگ و تمدن جهانی میباشد و نابودی آن ها نابودی بخش از فرهنگ انسانی محسوب  میگردد.
دکتور رهین دراین صحبت پیرامون بازسازی مجسمه سي و پنج متري در بامیان تماس گرفته گفت: امروز قطعات كافي از مجسمه هاي منهدم شده براي بازسازي مجسمهء كوچك بودا وجود دارد .
دكتور رهين از جامعهء جهاني خواست تا افغانستان را در بازسازي اين مجسمه مدد كند. بازسازي اين مجسمه پاسخي خواهد بود به دشمنان فرهنگ و صلح و دموكراسي.
دراین مراسم سفیر ایتالیا مقیم کابل نیز سخنرانی كرده به کمک های آن کشور در عرصه های فرهنگی تاکید کرده گفت که ایتالیا در حفظ میراثهای فرهنگی افغانستان همكاري میکند.
سپس رییس یونسکو درکابل صحبت کرده گفت که این پروژه برای حفظ و توسعه میراثهای فرهنگی افغانستان می باشد که توسط وزارت اطلاعات و فرهنگ و یونسکو عملی میگردد.  

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا