گزارش ها

افغانستان با ایران یک قرار داد جدید تجاری عقد میکند // آگاهان اقتصادی : دریافت راه های بدیل تجاری وترانزیتی به جای پاکستان باید به عنوان یک راهکار تعقیب شود

کابل باختر 8 جدی
افغانستان وایران در آینده نزدیک قراردادی را برای توسعه تجارت به امضأ خواهند رسانید.
به گزارش آژانس باختر، قرار است افغانستان وایران  بخاطر توسعه  تجارت میان هر دو کشور قرار دادی را به ارزش یکصدملیون دالر به امضا برسانند .
منابع دروزارت تجارت وصنایع می گویند، این قرارداد درحاشیه یک نمایشگاه  مشترک تجاری که به زودی درکابل برگزار میشود به امضا می رسد .
به اساس آمار های منتشر شده ازسوی وزارت تجارت افغانستان، سطح مبادلات تجاری میان افغانستان و ایران به بیش از نهصد میلیون دالر می رسد مگر سطح مبادلات تجاری غیر رسمی میان دوکشور بالاتر از سه ملیارد دالر خواند شده است که چهل درصد صادرات افغانستان به ایران میباشد .
واردات ازایران مواد شوینده، مواد غذایی، مواد ساختمانی، کالاهای مصرفی، صنایع چوبی ، صنایع مواد پلاستیکی ومواد کیمیاوی است وصادرات افغانستان به ایران را گیاه های طبی، میوه تازه وخشک ، سبزی ها وزعفران از جمله اقلام  صادرات افغانستان به کشور ایران می باشد .
شماری ازآگاهان اقتصادی این قرارداد ها را استحکام بخشیدن روابط میان ایران وافغانستان می خوانند می گویند، گسترش روابط تجاری می تواند برگسترش روابط دوکشور در سایر عرصه ها تاثیر گذارباشد .
این آگاهان، رشد اقتصادی را با ایران وکشورهای دیگرهمسایه مفید واثر گذاردانسته میگویند که افغانستان میتواند از بار مشکلات که پاکستان در روابط تجاری وترانزیتی بر افغانستان تحمیل کرده است بکاهد .
افغانستان درحالی به سوی عقد قرار داد با ایران گام بر می دارد که اخیرأ رئیس جمهورغنی در دیداربا مقامات آذربایجان ازتجار وصنعت کاران آنکشور خواست تا درافغانستان سرمایه گذاری کنند وصنعت نساجی را درافغانستان دوباره احیا نماید. ضمنأ رئیس جمهور غنی با مقامات آذری روی احیای راه لاجورد که افغانستان را از طریق ترکمنستان ، آذربایجان ، گرجستان وترکیه به اروپا وصل میکند نیز تماس گرفت.
همچنان  افغانستان بر سرمایه گذاری هند در بندر چاه بهار ایران که راه تجارت افغانستان را با حوزه خلیج فارس ، هند کوتاه میسازد وبهترین بدیل برای رسیدن افغانستان به بحر است تاکید دارد، اینها نمایانگر آن است که افغانستان تلاش دارد تا به جای استفاده از خاک پاکستان به عنوان رای تزانزیت بدیل های دیگری را نیز درنظر داشته باشد زیرا پاکستان همیشه حق ترانزیت افغانستان را نادیده گرفته وتلاش کرده از محاط بودن افغانستان  به خشکه  استفاده و ازاین مشکل به عنوان نقطه فشار استفاده نماید .
آگاهان سیاسی وآگاهان اموراقتصادی تاکید دارند که مقامات افغان راه پیش گرفته مبنی بر پیدا نمودن جز بدیل به جای راه ترانزیت از پاکستان را یک اندیشه خوب ویک راهکار دقیق میدانند وتاکید دارند که باید این راهکار با دقت تعقیب شود. بدون شک پاکستان متوجه این تلاش های مقامات افغان اند وبازهم  با نیرنگ ها والفاظ دیپلوماتیک ویا تعهدات واقدامات زود گذر خواهند کوشید تا افغانها را اغوا کنند ویا امتیاز مقطع یی دهند که نباید فریب آنها را خورد بل بدیل ترانزیت وتجارت با پاکستان را به عنوان یک راهکار از یاد نبرد .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا