اقتصاد

هرات درراستای دست یابی به خود بسند گی در تولید انرژی برق قراردارد

شهرهرات ۲۸ عقرب باختر
قرار است چهار نیروگاه برق آفتابی و بادی به ظرفیت پنج صدو شش میگاوات برق در هرات ساخته شود. هرات در غرب کشور، ظرفیت استفاده از انرژی بادی و آفتابی را در مقیاس کلان دارد.
مسوولان در ریاست حوزه دریایی هریرود – مرغاب می‌گویند که چهارهزار و دوصد جریب زمین برای ساخت سه نیروگاه برق آفتابی و بادی در ولسوالی‌های زنده‌جان و گذره هرات با ظرفیت یک صدو شش میگاوات برق تثبیت شده است.
کار روی تثبیت شش‌هزار جریب زمین دیگر برای ساخت بزرگ‌ترین نیروگاه برق آفتابی با ظرفیت چهارصد میگاوات برق در هرات نیز جریان دارد.
یک مسوول ریاست حوزه دریایی هریرود – مرغاب به آژانس باخترگفت که هرات برای ساخت نیروگاه‌های برق بادی و آفتابی ظرفیت بلندی دارد و اگر در این دو بخش سرمایه‌گذاری شود، نیازی به انرژی وارداتی از کشورهای خارجی نیست.
بیش از یک صدو پنجاه میگاوات برق از کشورهای ایران و ترکمنستان در هرات توزیع می‌شود.
هرات به داشتن بادهای یک صدو بیست  روزه در افغانستان مشهور است. این بادها از اواخر ماه ثور آغاز می شود و تا اواخر ماه سنبله ادامه می یابد. گفته می‌شود که سرعت این بادها سی تا چهل کیلومتر در ساعت می‌رسد.
حکومت در تلاش ایجاد بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش انرژی بادی و آفتابی است.
تنها سه توربین برق بادی در شهرک صنعتی هرات به ظرفیت سه صد کیلووات فعال است و باید بیش‌تر در این بخش سرمایه‌گذاری شود.
پروژه برق خورشیدی و بادی در چهل جریب زمین در شهرک صنعتی هرات ساخته شده است. در این پروژه سه‌هزار و دوصدوپنجاه تخته سولر با ظرفیت تولید ۱٫۷ میگاوات برق و سه توربین بادی با ظرفیت سه صد کیلووات برق نصب شده‌است.
قرار است یک شرکت چینایی به‌نام «کاسا» نیروگاه برق آفتابی به ظرفیت ۵۰ میگاوات برق در جوار «پروژه سمنت» در ولسوالی زنده‌جان هرات بسازد.
شرکت چینایی هفتاد میلیون دالر برای ساخت این نیروگاه برق سرمایه‌گذاری خواهد کرد و به هفت صد جریب زمین برای ساخت این نیروگاه نیاز دارد.
شهرک صنعتی شماره دو به مساحت شش‌هزار جریب زمین نیز در جوار پروژه سمنت ساخته خواهد شد و کار انتقال زمین به وزارت صنعت و تجارت جریان دارد.
حالا شهرک صنعتی هرات با بیش از سه صد کارخانه‌ فعال به سی میگاوات برق نیاز دارد. طرح استفاده از انرژی آفتابی در شهرک صنعتی پس از آن مطرح شد که سال گذشته برق وارده ایران قطع شد و میلیون‌ها افغانی به صنعت‌گران و ساکنان هرات ضرر رساند.
کارشناسان معتقداند که به هیچ عنوان حساب باز کردن روی انرژی وارداتی برق از کشورهای همسایه در شرایطی که افغانستان ظرفیت لازم برای استفاده از انرژی بادی و آفتابی را دارد، منطقی به‌نظر نمی‌رسد.
هرات مثل بسیاری از مناطق دیگر افغانستان به‌صورت میانگین در سال سه صد روز آفتابی دارد، ولی تا کنون از این ظرفیت به پیمانه‌ اندک برای تولید انرژی پاک استفاده شده است که در صورت سرمایه‌گذاری روی این بخش، هرات می‌تواند به ولایت‌های دیگر نیز برق صادر کند.ختم/ابوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا