تبصره و مرور بر مطبوعات

نگاهی به نشرات شماری ازروزنامه های غیرحکومتی درپایتخت

کابل/9جدی/ باختر
شمارمحدودی ازروزنامه های غیرحکومتی درپایتخت که نشرات دارند به بحث روی مسایل مختلف سیاسی ونظامی درکشور پرداخته است و نیز اخبار و گزارش های را دربارۀ رویدادهای جاری منطقه وجهانی نشرکرده است.
گزارشگرآژانس باختر با مرور نشرات این روز نامه ها گزارشی را آماده کرده است .
روزنامۀ اطلاعات روز زیرعنوان ” شماری از زنان معترض درکابل ازامریکا خواستند تا پول افغانستان را آزاد کند.”نوشته کرده است.
شماری اززنان دیروز دریک اعتراض خیابانی درشهر کابل خواستار آزاد سازی ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان از سوی ایالات متحده امریکا شدند.
این زنان گفته اندکه وضعیت اقتصادی کشور درحال بدتر شدن است و جامعۀ جهانی باید یک صدا خواستار آزاد سازی پول منجمد شده افغانستان شوند.
زنان معترض شعارهای مختلفی را با خود حمل می کردند ، از جمله این که ” پول ما حق ما ” بگذارید ما زندگی کنیم . ما را با گرسنگی نکشید !” هوا خیلی سرد است و فرزندان ما درخانه چیزی برای خوردن ندارند ” پول ما را آزادکنید ، فرزندان ما گرسنه است ، از ما نان می خواهند ” وجهان چشمش را بروضعیت ما نبندد !”
روزنامۀ 8صبح تحت عنوان ” ملا هبت الله به اعضای طالبان : ظلم نکنید و به عفو عمومی پابند باشید ” نگاشته است.
سخنگویان و منابع طالبان متنی از توصیه های ملا هبت الله آخند زاده ، رهبر طالبان را که گفته شده است در” گردهمای بزرگ با مسوولان و مقامات ولایت قندهار ” مطرح کرده است ، نشرکرده اند این توصیه هاشامل موارد معتدد می شود که بررعایت عفو عمومی ازسوی طالبان تاکید شده است .
بخشی ازاین توصیه ها ناظر برروابط درونی طالبان است .
طبق اعلام طالبان ، ملا هبت الله آخند زاده به نیروهای طالبان توصیه کرده است که عفو اعلام شده ازسوی او را احترام کنند . اوهمچنان تاکید کرده است که برکارمندان نظام پیشین به علت “جرم های قبلی “جزا داده نشود .
براساس متنی که محمد نعیم ، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان نشرکرده ، ملا هبت الله گفته است که هرفرد این وطن محترم است و قدرو عزتی که مردم درکشور دارند ، در بیرون نیست و باید هیچ افغانی از کشور بیرون نشود . او از مسوولان ، عالمان ، بزرگان قوم والیان وولسوالان طالبان خواسته است که کسانی را که می خواهند از کشور بیرون شوند، قناعت بدهند که دروطن بمانند.
او ازمقام های طالبان خواسته است که “وسیله امن ” مردم شوند وعزت آن ها را حفظ کنند ، زیرا تمام افغان ها ازآن ها توقع دارند. ختم/ شوخک …ک…م

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا