تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل/  ۲۹  سرطان/ باختر
حکومت افغانستان به منظور مبارزه با فقر و کمک با خانواده های نیازمند٬ برنامۀ  مساعدتی «دسترخوان ملی» را روی دست گرفته است.
مفسرآژانس باختر می نگارد؛برنامه دسترخوان ملی که هدف آن مبارزه با فقر وتنگدستی است روزگذشته آغاز شد.
محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان می گوید« این برنامه در دو مرحله اجرا می شودودر مرحله نخست ۸۶ میلیون دالر درنظر گرفته شده‌است و برای مرحلۀ دوم ۱۵۸ میلیون دالر مدنظر است»
در مرحلۀ نخست برای ۱.۶۷ میلیون خانواده در ۱۲۳ ولسوالی در سراسر افغانستان کمک‌هایی چون آرد، برنج، روغن، لوبیا و صابون توزیع می شود و در مرحلۀ دوم ۲.۵ میلیون خانواده در ۲۳۵ ولسوالی در سراسر افغانستان زیر پوشش قرار خواهند گرفت.
به گفته رییس‌جمهور این برنامه تمامی نیازمندان را زیر پوشش قرار خواهد دادوگام دیگری در توسعه قرارداد اجتماعی است .
هزینۀ برنامۀ «دسترخوان ملی» از بودجۀ ملی و کمک‌های جهانی تامین می شود و از طریق مؤسسه‌ها و شوراهای محلی مردمی اجرا می‌شود.
در جریان شیوع بیماری کرونا در افغانستان٬ این دومین برنامه دولت برای کمک با نیازمندان است
دولت قبل از این برنامه توزیع نان خشک رادر سطح کشور عملی کرد٬مگر این برنامه بااتهام هایی مواجه شد.
رییس جمهور٬مشکلات احتمالی فرا راه برنامه«دسترخوان ملی» را تائید می کند ولی  می گوید که برای مبارزه با فقر  باید خطر "ضایعات" را نیز پذیرفت مگر  تاکید دارد که نظارت دقیق از این برنامه ملی صورت خواهد گرفت و با متخلفان برخورد جدی خواهد شد.
این برنامه درست زمانی اجراایی می شود که فقر دامن ملیون ها انسان این سرزمین را گرفته است و روند عادی زندگی  و حتا برنامه های دولت  در امر مبارزه با کرونا را که حاد ترین مشکل افغانستان است متاثر کرده است .
با آن که  مقام های دولتی خود می گویند که این برنامه نمی تواند عامل یک تحول بنیادی در زندگی مردم باشد مگر می تواند یک گام در امر کاهش فقر در کشور باشد.
آنچه را دولت بنام مبارزه با فقر  زیر نام دسترخوان ملی روی دست گرفته است یک حرکت در خورتمجید است مگر برای مردم ما که با تاسف از فساد و اختلاس در برنامه های مساعدتی خاطرات بدی دارند مدیریت این برنامه مطرح است.
حرف های زیادی مبنی بر سوء استفاده در برنامه توزیع نان خشک در کشور وجود دارد امید است که تلخی های گذشته در برنامه دستر خوان ملی تکرار نشودو این برنامه به گونه یی تنظیم و مدیریت شود که اثر و ثمری داشته باشد
رییس جمهور هنگام گشایش برنامه دسترخوان ملی ٬از فقر نود در صدی در افغانستان یاد کرد.
این نشان می دهد  که معضلی به نام فقر در افغانستان تا چه پیمانه یی  جدی ونگران کننده است٬که دولت باید با برنامه های اضطرار٬ برنامه های کوتاه مدت و دراز مدت به جنگ این پدیده ناهنجار برود .
برنامه دستر خوان ملی  یک برنامه عاجل و اضطراری است که بدون شک دولت با اتخاذ تدابیری که شامل برنامه های کوتاه مدت ودراز مدت است با این پدیده مبارزه گسترده تری خواهد کرد.
آنانی که مامور انجام برنامه دسترخوان ملی در سطوح مختلف اند٬ فقط متوجه این امر باشند که برنامه دستر خوان ملی یک ناگریزی  در امر کاهش فقر است و شاید تنها راه و گزینه یی باشد  که دولت برای جلوگیری از یک بحران انسانی٬ آن را روی دست گرفته است 
این  برنامه باید دلسوزانه تطیق شود هر نوع دست درازی و دستبرد به این برنامه٬ گرفتن نان یک فقیر است  که اخلاق اسلامی ٬ اخلاق افغانی و اخلاق اجتماعی اجازه چنین یک کار ناهنجار را نمی دهد.
در کنار آن تعهد رییس جمهور که گفته است برنامه خوب مدیریت خواهدشد و متخلفین مجازات خواهند شد این امید واری را قوی تر می کند که برنامه دسترخوان ملی شکار هوس بازی ها و منفعت طلبی ها نخواهد شد. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا