امنیت

ناتو و ازدیاد کمک با ارتش افغانستان

کابل باختر/15/ سنبله
نشست سران ناتو درویلز لندن روز گذشته پایان یافت، گفته میشود این نشست آخرین نشست ناتو با اعضای ایساف یاشرکای آن درمورد افغانستان خوانده شد ، سرمنشی ناتو به ادامه همکاری های آن سازمان درافغانستان تاکید کرد.
به گزارش آژانس باختر ، نشست دوروزه سران ناتو در ویلز لندن هفته گذشته پایان یافت که این بزرگترین نشست جهانی پس از مجمع عمومی سازمان ملل متحد است که درآن نماینده گان پیش از شصت کشورجهان شرکت کرده بودند.
دراین نشست که برای اعضای ناتو و متحدین اش مهم ترین و سرنوشت سازترین است و درکنار موضوع افغانستان درمورد بحران اوکراین و مقابله باگروه داعش در عراق مسایل تشکیلاتی و ساختار ناتو ایجاد یک قطعه واکنش سریع که چهارهزار عسکر را در درون خودجا دارد بحث شد و توافقات صورت گرفت . افغانستان دراجلاس ویلز بازهم جای خود را داشت .
اندرس راسموسن سرمنشی ناتو درجریان سخنرانی خودگفت: این سازمان به حمایت از افغانستان متعهد است و ثبات درافغانستان برای این سازمان ازاهمیت خوبی برخوردار است.
او گفته است که ناتو پس از سال 2014 درسه عرصه به حمایت خود از افغانستان ادامه خواهد داد اول آموزش ، مشوره دهی و حمایت از نیروهای امنیتی که این ماموریت به حمایت قاطع موسوم است ، دوم حمایت مالی و سوم تعهد درباره ناتو به همکاری پایدار ناتو درافغانستان که درنشست سران سازمان لیسبون تصویب شد وبر اساس آن ناتو در درازمدت ازافغانستان حمایت خواهد کرد.
به گفته راسموسن این همکاری شامل تماس درازمدت میان ناتو و افغانستان پس ازختم دوره ماموریت آیساف و خروج کامل نیروهای ناتو از افغانستان است که براساس این همکاری ناتو متعهد است تا هیچ وقت دیگر اجازه ندهد که افغانستان به پایگاه تروریست ها تبدیل شود.
دیوید کامرون صدراعظم انگلستان نیز در سخنرانی خود دراین نشست دست آوردهای ناتورادرافغانستان برشمردو گفت : که افغانستان امروز کشوری است که دارای سه صدو پنجاه هزار نیروی امنیتی میباشد و درسایر بخش هانیز دست آوردهای بزرگی داشته است.
او ضمن آنکه از قربانیان نیروهای ناتو درافغانستان ستایش کرد ماموریت افغانستان را یک موفقیت بزرگ برای این سازمان خواند.
دراین نشست بحران های اوکراین و مقابله باگروه داعش نیز مورد بحث قرارگرفت.
بارک اوباما رییس جمهور ایالات متحده امریکا درسخنرانی خود درمورد گروه داعش گفت ، امریکا گروه نظامی دولت اسلامی موسوم به داعش را درعراق مورد پیگرد قرارخواهد دادو رهبران آن را نابود خواهدکرد .
ضمناً اوباما از ازدیاد کمک های مالی ناتو با ارتش و نهاد های امنیتی افغان سخن گفت .
نشست سران ناتو و متحدین آن درویلز امید دوباره برای مردم افغانستان بخشید که دراین نشست سران ناتو سالانه پنج اعشاریه یک ملیارد دالر را به نیروهای امنیتی کشور تعهد نمودند.
بسم الله محمدی وزیر دفاع ملی که دراین اجلاس شرکت کرده بود در جمع خبرنگاران درویلزضمن آنکه این نشست را پردست آورد خواند بیان داشت که درنتیجه این نشست جامعه جهانی تعهد کمک سالانه پنج اعشاریه یک ملیارد دالر را به نیروهای امنیتی افغانستان نمودند.
وزیر دفاع ملی اضافه کرد ، بارک اوباما رییس جمهور امریکا دراین نشست مشخص ساخت که امریکا برای سه سال یک ملیارد دیگر نیز کمک مینماید که بعداً سالانه پنج اعشاریه یک ملیارد دالر به نیروهای امنیتی ما کمک میشوند.
وزیر دفاع ملی درسخنرانی خوددراین نشست گفت که نیروهای امنیتی افغانستان به کمک های بیشتر نیاز دارند و از اجلاس ناتو خواست تا کمک های شان را به افغانستان بیشتر سازند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا