سیاست

خریداری یک ملیون تن مواد نفتی مورد تایید شورای وزیران قرار گرفت – شصت تن گندم به بیست ولایت توزیع می شود

کابل/12/جدی/باختر
جلسه نوبتی شورای وزیران امروز تحت ریاست حامد کرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان در قصر گلخانه ارگ ریاست جمهوری برگزار گردید.
به اساس معلومات ریاست عمومی اداره امور و دارالانشای شورای وزیران به آژانس اطلاعاتی باختر، در ابتداً جلسه رییس جمهوری اسلامی افغانستان چگونگی نحوه تقدیر کارکنانیکه در تدویر لویه جرگه عنعنوی ازخود شایستگی نشان داده اند به جلسه مطرح و مورد تایید شورای وزیران قرار گرفت.
بعدآً وزیر تجارت و صنایع نتایج سفر خود را که به منظور خریداری مواد نفتی که عازم کشور ایران گردیده بود، به جلسه چنین توضیح داد.
طبق موافقتنامه با جمهوری اسلامی ایران در مورد خریداری مقدار یک ملیون تن مواد نفتی اعم از دیزل و پطرول به نرخ  بین المللی با افزودی 32 دالر در فی تن کرایه انتقال الی بنادر  افغانستان و تیل تی یک با افزودی 150 دالر به توافق رسیده ایم ، البته خریداری این مواد توسط سکتور دولتی و خصوصی تحت عین شرایط با فیصدی پیش پرداخت قیمت صورت میگیرد.
شورای وزیران توافقنامه عقد شده را در مورد خریداری یک ملیون تن مواد نفتی از جمهوری اسلامی ایران تحت عین شرایط توسط سکتور دولتی و خصوصی با فیصدی پیش پرداخت قیمت مورد تایید قرار داده خاطر نشان نمود تا قیمت اعظم این مواد توسط تصدی مواد نفتی خریداری و وزارت مالیه وجوه لازم را بدین منظور بدسترس آن تصدی قرار دهد همچنان وزارت امور خارجه در طی مراحل این موافقتنامه اقدام نماید.
بعدآً وزیر تجارت وصنایع در رابطه به ایجاد تسهیلات پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران در مورد انتقال ترانزیتی اموال تجارتی از طریق بندر چاه بهار به جلسه معلومات ارایه نموده گفت، جانب ایران حاضر است تا در این بندر قطعات زمین را غرض ساختمان هنگرهای ذخایر در بدل قیمت بدسترس جمهوری اسلامی افغانستان قرار دهد.
شورای وزیران وزارت های تجارت و صنایع و مالیه را موظف نمود تا در احداث هنگرهای ذخایر توسط دولت و سکتور خصوصی با جانب جمهوری اسلامی  ایران تفاهم نموده از نتیجه به جلسات بعدی شورای وزیران گزارش دهند.
به همین ترتیب وزارت های تجارت و صنایع، مالیه و زراعت، آبیاری موظف گردیدند تا در اکمال ذخایر اضطراری مواد نفتی و مواد خوراکه طبق فیصله های قبلی شورای وزیران اقدام و از نتیجه به جلسات بعدی آن شورا اطمینان دهند.
طبق اجنداً فیصله های کمیته اقتصادی توسط معاون دوم ریاست جمهوری به جلسه مطرح شد.
شورای وزیران کمیته اقتصادی را موظف نمود تا چگونگی سطح موجود تحقق بودجه انکشافی را مورد تحلیل و ارزیابی همه جانبه قرارداده، راه های بیرون رفت آن را مشخص و از نتیجه به جلسه بعدی شورای وزیران گزارش دهد.
سپس وزیر تجارت و صنایع فیصله کمیته اقتصادی را در رابطه به فروش ماشین آلات تولیدی نساجی نخی هرات به جلسه مطرح نمود.
شورای وزیران بعداز غور همه جانبه وزارت های تجارت و صنایع و مالیه را موظف نمود تا یکبار دیگر چگونگی استفاده از ماشین الات نساجی نخی هرات را در سایر نساجی ها مجدداً" مورد ارزیابی قرار داده از نتیجه به جلسات بعدی شورای وزیران گزارش دهند.
به همین ترتیب شورای وزیران فیصله کمیته اقتصادی را مبنی بر رفع مشکلات پارک های صنعتی موردتایید و تصویب قرار داد.
درادامه جلسه سرپرست وزارت تحصیلات عالی طرزالعمل انتخاب نامزادن واجد شرایط بورسیه های گروپی و دولتی سال 1390 و 1391 را به جلسه مطرح نمود.
شورای وزیران بعداز بحث همه جانبه سرپرست وزارت تحصیلات عالی و وزیر معارف را موظف نمود تا با در نظرداشت اختصاص فیصدی بیشتری سهمیه بورسیه ها به ولایات کمتر رشد یافته طرزالعمل متذکره را مجدداً طبق تذکر جلسه بازنگری و به جلسات بعدی شورای وزیران ارایه نمایند.
دربخش دیگر اجنداً رییس بورد اجرائیوی و تخصصی انرژی اتمی دررابطه به گزارش اجراأت آن بورد و صحت و سقم شایعات دفن ذباله های اتمی به جلسه چنین معلومات ارایه نمود.
کمیسیون عالی انرژی اتمی افغانستان به منظور آوردن تکنالوژی صلح آمیز هستوی به کشور در سکتورهای طبابت، زراعت، صنعت و تولید انرژی ایجاد گردیده که تاکنون در رابطه به تشخیص و تداوی امراض سرطانی و عملیات آن بدون خون ریزی، خدمات طب هستوی، مبارزه با سؤ تغذی ازدیاد حاصلات زراعتی، حفاظت محیط زیستی، جلوگیری از تشعشعات هستوی کارهای موثری را انجام و در این رشته به تربیه کادرهای تخصصی وزارت های ذیربط در خارج از کشر اقدام لازم نموده است.
وی در رابطه به حقیقت یابی دفن احتمالی ذباله ها و انتشار تشعشعات رادیو اکتیف ناشی از آن در مربوطات ولایت هلمند گفت که بعداز غور و مداقه و کاوش های مختلف به همکاری ارگان های ذیربط بدین نتیجه رسیده اند که هیچ اثری از ذباله های اتمی به چشم نخورده است.
شورای وزیران با اظهار سپاس از اجراأت بورد اجرائیوی و تخصصی انرژی اتمی وزارت تجارت و صنایع را موظف نمود تا تعمیر پهلوی سیلو مرکز مربوط آن وزارت را به اختیار آن بورد قرار دهد.
بعداً رییس اداره مستقل ارگان های محلی استملاک موازی چهل و هشت جریب زمین درجه سوم معادل 19 جریب زمین درجه اول ملکیت شوکت خان واقع میدان شهر به قیمت مجموعی مبلغ پانزده ملیون و یکصد و پنجاه هزار افغانی که غرض احداث پروژه اصلاحات اداری( بنام آسمائی مینه ) از آن استفاده بعمل آمده به جلسه مطرح نمود:
شورای وزیران استملاک زمین متذکره را مورد تصویب قرارداده شاروالی میدان شهر را موظف نمود تا قیمت استملاک زمین را به مالکین آن پرداخت نماید.
در ادامه جلسه وزیر زراعت و آبیاری پیشنهاد توزیع 60 هزارتن گندم مساعدت کشور هندوستان را برای بیست ولایت کشور که قبلاً شامل پلان نگردیده بود به جلسه مطرح نمود.
شورای وزیران توزیع مقدار 60 هزار تن گندم مساعدت را برای بیست ولایت کشور مورد تصویب قرارداده ، وزارت مالیه را موظف نمودتا وجوه انتقال گندم متذکره را به ولایات کشور تدارک و بدسترس وزارت زراعت و آبیاری قرار دهد.
بعداً" سرپرست وزارت های امور زنان و صحت عامه قضیه خانم سحر گل را که درولایت بغلان که مورد خشونت قرار گرفته بود به جلسه مطرح نمودند.
شورای وزیران وزارت صحت عامه را دررابطه به تداوی وی و  وزارت های امور زنان، کار و امور اجتماعی و شهدا معلولین را در مورد نگهداری و تامین معیشت وی موظف نموده و به وزارت امور داخله وظیفه سپرد تا هر چه عاجل مسببین این قضیه را دستگیر و به پنجه قانون سپرده و از اجراأت خویش پیوسته به شورای وزیران گزارش دهند.
شورای وزیران به منظور تسریع روند پروژه های شهر غزنی و آماده  نمودن آن منحیث مرکز ثقافت اسلامی برای سال 2013 تعدیل کمیسیون مرکزی تحت ریاست معاون اول ریاست جمهوری را به کمیسیون محلی ولایتی به عضویت روسای واحد های دومی وزارت ها در ولایت غزنی متشکل از وزارت های امور شهرسازی، امور زنان، زراعت و آبیاری ، ترانسپورت و هوانوردی، آنرژی و آب به سکرتریت ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت غزنی تحت ریاست والی غزنی را مورد تصویب قرار داد.
بعداً  وزیر احیا و انکشاف دهات از نتایج سفر خود به ولایت زابل به جلسه معلومات ارایه  و پیام مردم آن ولایت را مبنی بر کمبود کادرهای واحد های دومی وزارت ها به جلسه مطرح نمودند.
شورای وزیران وزارت ها و ادارات دولتی را موظف نمود تا در اکمال کادرهای واحد های دومی خود به منظور تحقق هر چه بیشتر پروژه های انکشافی در آن ولایت اقدام نمایند.
در اخیر جلسه سه مورد معاهدات بین المللی توسط وزیر امور خارجه به جلسه مطرح که مورد تایید قرار گرفت.
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا