گزارش ها

حضور مشاوران روسی در اجرستان غزنی!؟ // ادعایی که از سوی وزارت داخله رد شد

کابل باختر20حمل
شماری ازاعضای شورای ولایتی غزنی ادعا دارند که مشاوران روسی طالبان را در ولسوالی اجرستان آن ولایت آموزش می دهند.
به گزارش آژانس باختر، این ادعای اعضای شورای ولایتی غزنی در مطبوعات افغانی و صفحات اجتماعی بازتاب گسترده یی یافته است وواکنش هایی را در پی داشته است .
حسن رضایوسفی یک عضو شورای ولایتی غزنی گفت که مشاوران روسی برعلاوه آموزش نظامی، سلاح های پیشرفته را نیز در اختیار طالبان قرار می دهند .
عصمت الله جامراد وال عضو دیگری شورای ولایتی غزنی گفته های مشابه دارد مگروالی غزنی تنها فعالیت استخبارات منطقه را  در افغانستان  تایید می کند و از حضور مشاوران روسی در کنار طالبان ٬چیزی  نمی گوید .
مساله همکاری نظامی روسیه با طالبان افغان حرف تازه یی نیست. باری مسوولان امنیتی در ولایت ارزگان از حضور مشاوران روسی با طالبان در آن ولایت سخن گفتند و مسوولان در ولایت کندز ادعا کردند که طالبان در آن ولایت با اسلحه و امکانات حربی جدید که ساخت روسیه است مجهز شده اند ٬ از اکمالات طالبان در ولسوالی درقد تخار از سوی روسیه نیز حرف هایی شنیده شده است در ولایت های فراه و هلمند نیز اسلحه جدید که ساخت روسیه است نزد طالبان دیده شده است .
روسیه همکاری نظامی خود با طالبان را بی اساس می خواند مگر از تامین رابطه سیاسی با این گروه انکار نکرده است . روسیه دلیل تامین رابطه سیاسی با طالبان را کشاندن این گروه به میز مذاکره با حکومت افغانستان دانسته است مگر این کار روسیه تا کنون بر موقف طالبان  و اوضاع افغانستان تاثیر نگذاشته است .
احمد سعیدی آگاه امور سیاسی، مداخله کشورهای خارجی در افغانستان را تایید کرد و می گوید درافغانستان جنگ نیابتی ورقابتی کشور های همسایه،منطقه وقدرت های بزرگ  جریان دارد وهر کشور به نوبه خودش به خاطری که در اوضاع افغانستان دست ونقشی داشته باشد به هر شکل ممکن وبا هر گروهی رابطه دارد ومداخله می کند  واین را برای خود یک امر حتمی  می داند که باید در بین گروه های مختلف نفوذ داشته باشد هرگاه مسله نفوذی نمی بود امروز طالبان به میز مصالحه کشانیده نمی شدند .
سعیدی می افزاید :روس ها هم به خاطری که در سیاست های بعدی جای پای داشته باشند گروه های طرفدار خودرا دارند واگر نفوذ نمی داشتند امریکا حاضر نمی شد که در مساله افغانستان او را هم شریک کندو  یا حق بدهد .
سعیدی افغانستان را به قربانی یی تشبیه  می کند که به خاطر آن ده ها چاقو تیز شده وهرکس قسمتی از آن را برمی دارد .
اما جنرال طاقت آگاه امور نظامی هر نوع دست داشتن حکومت روسیه  در تجهیز وتمویل مخالفان حکومت افغانستان را رد می کند و می گوید: دراجرستان غزنی  قرغزها وچیچینی ها به آموزش وتمویل مخالفان حکومت افغانستان می پردازند واینها کسانی اند که قبل در میرام شاه ،وزیرستان شمالی ووزریستان جنوبی فعالیت می کردند افراد جمعه نمنگانی وطاهر یولداش اند که دروزیرستان کشته شدند وفرزندانشان در بین طالبان نفوذ دارند وبه آموزش وتجهیز آنان می پردازند
جنرال طاقت افزود: نباید با این گونه گفته ها اذهان عامه را از واقعیت های افغانستان به دور برد. افغانستان یک معضل پیچیده منطقه یی است که طالبان در آن یک پروژه است  و هر کی از آنها استفاده می کند.
نصرت رحیمی سرپرست دفترمطبوعاتی وزارت داخله ادعا مطرح شده از سوی شماری از اعضای شورای ولایتی غزنی را رد کرد و به آژانس باختر گفت :موضوع آموزش تروریستان از سوی مشاوران روسیه اساس ندارد .زیرا وزارت امور داخله تمامی ساحات ولایت های کشور را تحت بررسی اوپراتیفی خود دارد هیچ کشور نمی تواند که در افغانستان مراکز آموزش برای تروریستان ایجاد کند
رحیمی همچنان اضافه کرد که بدون شک برخی کشور ها در حمایت و تمویل هراس افگنان نقش دارند که نهاد های امنیتی و استخباراتی ما با آنها در مقابله اند صائم/ فرزانه

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا