صحت

چهل و پنج تن از زنان از مرکز قابله گی بدخشان فارغ شد

فیض آباد / باختر/ 5/ سنبله
حدود چهل و پنج قابله پس از فراگیری دوره آموزشی دوساله از مرکز آموزشی قابله گی بنام مکتب تربیه قابله گی جامعه درولایت بدخشان دیروز فارغ گردیدند.
این درحالیست که میزان مرگ ومیر مادران دربخشهای از این ولایت هنوزهم بالاست .
مکتب تربیه قابلگی جامعه به حمایت مالی سازمان انکشافی کشور فرانسه و همکاری ریاست صحت عامه ولایت بدخشان درشهر فیض آباد فعالیت میکند.
داکتر انور خاوری رییس صحت عامه ولایت بدخشان که درمراسم فراغت این قابله ها حضور داشت به آژانس باختر گفت که چهل و پنج تن از قابله ها که از باشند گان مناطق مختلف این ولایت بود پس از سپری کردن یک دوره آموزشی دوساله سند فراغت را حاصل کردند.
رییس صحت عامه تاکید کرد که میزان مرگ و میر مادران در بخش های دور افتاده این ولایت به دلیل نبود خدمات و کارکنان صحی تاهنوز هم بالاست .
خاوری اضافه کرد ، تاکنون حدود یک صدو یازده تن از زنان که ازبخش های مختلف بدخشان بوده اند ، آموزش های قابلگی را دراین مرکز فرا گرفته و جهت عرضه خدمات صحی به مادران و نوزادان به مناطق شان برگشته اند.
این درحالیست که مقام های محلی بدخشان از کمبود خدمات صحی دربخشهای دور دست آن ولایت نگرانی کرده اند.
شاه ولی الله ادیب والی بدخشان ،درصحبت به آژانس باختر گفت که باشنده گان مناطق دور دست این ولایت بیشتر به خدمات صحی نیازمند اند ، ازمسوولان و کارکنان صحی میخواهد که خدمات بهتر و بیشتری برای باشنده های این مناطق فراهم کنند.
مقام های صحی ولایت بدخشان میگویندکه آموزش صدها قابله و کارکن صحی در چند سال اخیر باعث شده که میزان مرگ و میرمادران در بخش های ازاین ولایت کاهش پیدا کند .
مقام های صحی کشور میگویند که این کوشش های شان نتیجه داده و درحال حاضر میزان مرگ و میر مادران در سطح کشور تا اندازه یی کاهش یافته و توانسته اند تا حدود این پدیده را کنترول کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا