اقتصاد

ازمسدود بودن گذرگاه تورخم و سپین بولدک بیشتر تجار پاکستانی زیان میبیند

کابل باختر/ 2/ حوت
مسوولان وزارت تجارت و صنایع و اتاق های تجارت و صنایع افغانستان مسدود شدن گذرگاه های تورخم و سپین بولدک را بیشتر به ضرر تجار پاکستانی میدانند تا به تاجران افغان .
مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت و صنایع درصحبت با آژانس باختر گفت که افغانستان از وابستگی تجاری با پاکستان رهایی یافته است و با ایجاد راه های بدیل ترانزیتی مثل بندر چابهار ، راه تجارتی لاجورد ، راه تجارتی ازبکستان – افغانستان و عضویت افغانستان در سازمان تجارت جهانی ، کشور ما را از وابستگی اقتصادی به پاکستان تاحدود زیادی کاهش داده است .
قوقندی افزود : درحال حاضر بیلانس واردات و صادرات افغانستان با پاکستان نزدیک به یک و نیم ملیارد دالر میباشد که نه صد میلیون واردات و بیشتر از شش صد میلیون صادرات است ووزارت تجارت و صنایع تلاش میکند تا بیلانس صادرات و واردات با پاکستان را برابر سازد.
سخنگوی وزارت تجارت و صنایع اذعان داشت که داشتن روابط حسنه تجاری با تمام کشور های منطقه باعث بهبود اقتصاد کشور ما و کشور های منطقه میشود.
همچنان خان جان الکوزی معاون اتاق های تجارت و صنایع افغانستان با اشاره به مسدود ماندن دو گذرگاه کشور با پاکستان گفت که حجم تجارت با پاکستان کاهش یافته است چنانچه در گذشته بیلانس تجارت بین افغانستان و پاکستان سه ملیارد دالر بود و درحال حاضر به یک و نیم ملیارد دالر کاهش یافته است و از تجارت بین دوکشور روز به روز کاسته میشود.
وی افزود: با توجه به این که واردات افغانستان نسبت به صادرات از پاکستان بیشتر است ضرر مسدودی گذرگاه های تورخم و سپین بولدک بیشتر متوجه پاکستان میباشد.
الکوزی همچنان به قراردادهایی که بین اتاق های تجارت افغانستان و پاکستان وجود دارد اشاره کرد و افزود که مطابق این قرار دادها پاکستان حق ندارد که مسیر های تجارتی را به روی امتعه تجار افغان ببندد و اگر پاکستان بخواهد این مسیر ها مسدود بماند باید حکومت افغانستان این قراردادها را لغو کند .
درهمین حال تاج محمد اکبر استاد پوهنتون کابل و کارشناس اقتصادی در تماس با آژانس باختر، بیان داشت که نظر به اینکه افغانستان عضو سازمان تجارت جهانی است ، پاکستان حق ندارد که راه های تجاری را با افغانستان مسدود کند و اگر پاکستان این راه ها را دوباره بازنکند ، افغانستان میتواند به این سازمان شکایت کند.
استاد اکبر گفت که با توجه به اینکه کسر بیلانس تجارت افغانستان نودو پنج درصد است دراین وضعیت ضرر بیشتر متوجه پاکستان میشود.
حکومت پاکستان بارها به بهانه های گوناگون برای اموال تجار افغانستان درآنکشور مشکل خلق کرده است و از این طریق فشار های اقتصادی را بالای تجار کشور ما وارد کرده است و این بار پس از وقوع یک انفجار انتحاری در زیارتگاه صوفیان موسوم به لعل شهباز قلندر در ایالت سند آن کشور که درآن هشتاد و هشت نفر کشته شدند از چهارروز به این سو گذرگاه های سپین بولدک و تورخم را مسدود کرده است.
شمار زیادی از شهروندان کشور از حکومت می خواهندکه نبایدبعد ازاین به تجار پاکستانی اجازه بدهد که اموال شان را ازطریق افغانستان به آسیای میانه و دیگر کشورها انتقال دهند .
آنان به این باوراند که اکنون افغانستان مسیر های دیگری را برایش تدارک دیده است و باید این ترفند ها و بازی های پاکستان نیز کمرنگ جلوه داده شود.  

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا