اقتصاد

صادرات سیستان وبلوچستان به افغانستان 85 درصد رشد داشته است

زاهدان- ایرنا- 26 حوت – باختر
به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ولایت سیستان و بلوچستان ایران صادرات کالا از این ولایت به افغانستان در 11 ماه سالجاری به ارزش بالغ بر 278 میلیون و 301 هزار و 195دالررسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش، رشد 85 درصدی داشته است..
نادر میرشکار اظهار داشت: از مجموع 832 میلیون دالر صادرات سیستان و بلوچستان به کشورهای خارجی، 33 درصد آن به افغانستان انجام شده است که این امر تراز تجارت خارجی با این کشور را در 11 ماه امسال مثبت نشان می دهد.
وی ادامه داد: میزان صادرات در 11 ماه سالجاری از گمرکات سیستان و بلوچستان به افغانستان دارای ارزش 58 میلیون و 877 هزار و 535 دالر و از بازارچه های مرزی این ولایت 219 میلیون و 423 هزار و 660 دالر بوده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان از جمله اقلام صادراتی به افغانستان را مصالح ساختمانی ، خرما ، سیب و محصولات کیمیایی و صنعتی عنوان کرد.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان به واسطه قرار داشتن در موقعیت خاص جغرافیایی شرایط ویژه ای از نظر نقش آفرینی در مبادلات منطقه ای و فرامنطقه ای برای ایران و کشورهای منطقه نظیر پاکستان و افغانستان به وجود آورده است.
این ولایت  حدودهزار و 600 کیلومتر یعنی معادل یک ششم از مجموع مرزهای ایران، با افغانستان، پاکستان و حوزه بحیره عمان مرز دارد.
طول مرزهای خاکی این ولایت با افغانستان حدود 300 کیلومتر یعنی معادل یک سوم از کل مرز ایران با افغانستان و طول مرزهای خاکی مشترک ولایت با پاکستان 921 کیلومتر است که مجموع کل مرز مشترک ایران و پاکستان را تشکیل می دهد.
آشنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا