تبصره و مرور بر مطبوعات

تصبره

کابل باختر/ 6/ قوس
مشکلات اقتصادی، ازدیاد فقر، پائین بودن سطح اعتماد و عدم هماهنگی در جنوب آسیا، عوامل کشیدگی های سیاسی، ظهور افراطیت و تروریزم در منطقه بوده، چالش که اعضای سارک را به نزدیکی و کار مشترک فرا میخواند.
مبصر آژانس باختر مینگارد: نشست اخیر سران عضو سازمان همکاری اقتصادی جنوب آسیا سارک در کتمندوی نیپال درحالی برگزار میشود که اعضای این سازمان ها با چالش های جدی چون مشکلات اقتصادی ، فقر و نا امنی ها مواجه اند و تنها همکاری و هماهنگی میان آنها میتواند تحرک لازم را در زدودن همچو مشکلات به میان آورد. هرگاه به وضعیت و تاثیر پذیری سارک در رشد مناسبات اقتصادی دقت نماییم این سازمان با جا دادن هشت کشور درخود و با داشتن یک ونیم ملیارد نفوس پرجمعیت ترین سازمان اقتصادی در جهان است که ازلحاظ ظرفیت ، منابع انسانی ، منابع طبیعی و جغرافیای سیاسی نیز اثر گذاری خود را داشته، هرگاه این سازمان تحرک و عملکرد دقیق تر و جدی تر ازخود نشان دهد میتواند برای رفع بسا ازمشکلات که دامنگیر منطقه است ممد واقع شود . با وجود آنکه انکشافات جنوب آسیا درعرصه های مختلف شاهد موفقیت های بوده مگر هنوز هم چالش های اقتصادی و فرق ناشی از آن فقر باقی است و حالا پدیده های زشت دیگر چون افراطیت و تروریزم جنوب آسیا را تهدید میکند. چنانچه رییس جمهور غنی که در حاشیه اجلاس سران سارک درنیپال به این نکته اشاره کرد که فقر و نابرابری علت عقب ماندگی اجتماعی درجنوب آسیا است. او عقب ماندگی را یک نوع خشونت دانسته است.
اشرف غنی تاکید دارد که منطقه ما هنوز هم مکان برای بدترین نوع فقر بوده و این برای ما غیر قابل تحمل است زیرا جنوب آسیا از نگاه یکپارچگی اقتصادی درسطح پائین قرار دارد.
راه حل همچو مشکلات آنچنان که رییس جمهور غنی میگوید نیازبه بسیج مالی و بسیج منابع بشری دارد و باید تمامی عناصر موجود درداخل یک سیستم بنیادی واحد منسجم شوند.
از لحاظ ساختار ، ظرفیت و منابع بشری سارک میتواند یک سازمان پیشقدم شود و توان آنرا داردکه اولویت های اساسی کشورهای عضو را بررسی کند و راه حل آن را ممکن سازد مگر این عملکرد به همکاری و هماهنگی اعضا برمیگردد درحالیکه بعضی ازکشور های عضو نتوانسته فضای اعتماد را میان خود تقویت بخشند زیرا عوامل درمنطقه وجود دارد که افراطیت و ازطریق آن تروریزم را رشد میدهند درحالیکه این دو پدیده مانع رشد اقتصادی و عامل برای گسترش فقر است. لازم است تا درکنار بررسی مشکلات اقتصادی و نزدیکی اجتماعی به عوامل نا امنی در آسیا جنوبی نیز تمرکز شود و دور از سلیقه و اندیشه های منفی که همانا استفاده ابزاری از افراطیت و تروریزم است اعضای سارک باید موضع یکسان در برابر این دو پدیده اتخاذ نمایند و آنانیکه عامل حمایت از چنین ناهمگونی اند هشدار دریابند که به حاشیه رانده خواهند شد.
سارک میتواند راه موثر وکوتاه برای رشد اقتصادی و همکاری های منطقه یی باشد، زمینه ها و فرصت هارا برای اعتماد سازی به میان آورده این سازمان در ابعاد مختلف چنان غنی است که امکان یک آینده روشن را برای اعضا نوید داده میتواند.
هرگاه عوامل که مانع رشد اقتصادی و عامل برای گسترش فقر است از میان برداشته شود وضعیت مناسب اقتصادی به میان می آید و این سازمان به هدف اساسی خود که بهبود وضعیت اقتصادی درجنوب آسیا است، خواهد رسید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا