تبصره و مرور بر مطبوعات

حمایت از موقف دولت افغانستان ، طالبان را منزوی ساخت

تفسير بر خبر :

کابل باختر/ 5/ سرطان

تماس های تیلفونی شماری از رهبران کشورهای جهان با حامدکرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان و حمایت از موقف افغانستان این نکته را میرساند که موقف دولت افغانستان دربرابر ایجاد دفتر گروه طالبان یک موقف قوی و درخور اهمیت برای جامعه جهانی است.

به گزارش آژانس باختر طی دو روز گذشته واکنش ها و برخوردها نسبت به موقف دولت افغانستان در برابر توطيه بنام دفتر طالبان درقطر درخور اهمیت است . دولت افغانستان بعداز ایجاد دفتر این گروه در دوحه ، تاکید کرد که این دفتر تنها یک آدرس برای دریافت طالبان و انجام مذاکرات وگفتگو های صلح است و هیچ حرکت که موازی به دولت افغانستان باشد قابل قبول نیست .

 به تعقیب این واکنش شماری از رهبران و مقامات عالی رتبه کشور های که درحل قضیه افغانستان اثر گذار اند از این موقف دولت افغانستان حمایت کردند. چنانچه جیمز دابینز نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان گشایش دفتر طالبان در قطر طی یک مراسم خاص را تلاش ازجانب طالبان خوانده که هدف آن پیشرفت ها درعرصه تبلیغاتی بوده است. او گفت که ایجاد این دفتر بااین نام و با این تبلیغات سخت عصبانی است دراین میان جان کری وزیر خارجه امریکا گفته که واشنگتن درمورد گفتگوهای صلح با رییس جمهور افغانستان از نزدیک کار میکنند . ایالات متحده امریکا هنوز هم امیدوار است که به گفتگوهای صلح با طالبان دست یابد، او تاکید کردکه هدف از ایجاد دفتر طالبان درقطر مذاکرات صلح است نه توجیه سازی های سیاسی .

ضمناً وزير خارجه امریکا هنگام بازدید از هند به طالبان هشدار دادکه از دفتر دوحه فقط برای گفتگو های صلح استفاده نمایند درغیر آن این دفتر مسدود میشود.

جان کری درصحبت تیلفونی با حامدکرزی نیز دفتر طالبان رایک آدرس خواند و بردفاع از موضع حکومت افغانستان تاکید کرد.

این درحالیست که بارک اوباما رییس جمهور امریکا و حامدکرزی رییس جمهوری افغانستان درمورد گفتگو های صلح با طالبان از طریق ویدیو کنفرانس با هم صحبت کردند هردو طرف از روند مصالحه به رهبری افغانستان طریق مطمین برای پایان دادن به خشونتها و برقراری ثبات پایدار درافغانستان و منطقه حمایت کردندو تاکید داشتندکه هدف ایجاد دفتری دردوحه با هدف انجام مذاکرات میان شورای عالی صلح و نماینده گان با صلاحیت طالبان است.

نوازشریف صدراعظم پاکستان که تازه کارش را آغازکرده درصحبت تیلفونی که با رییس جمهور کرزی داشت روند صلح و مذاکره را یک روند افغانی خواند. وزارت خارجه ایران نیز مخالفت خود را در ایجاد دفتر طالبان با اهداف نظامی و توجیه پذیری به اصطلاح امارت اسلامی اعلام داشت و برمدیریت مذاکرات صلح از جانب افغانها تاکید کرد. دیوید کامرون صدراعظم بریتانیا نیز درصحبت تیلفونی از موقف حامدکرزی اعلام حمایت کرد كشور هاي روسيه ، چين وهند و وزراء دفاع ایتالیا و آلمان نیز موضع مشابه داشتند، چین هم از مذاکرات صلح درافغانستان با اراده افغانی حمایت داشته و تاکیدکرده که نباید دفتر دوحه زمینه برای هویت بخشیدن برای این گروه باشد. روسیه نیز خواست های مشابه را بیان داشته و هند دوست سنتی مردم افغانستان، دفتر دوحه را با عملی شدن اهداف به اصطلاح امارت اسلامی عبور از خط سرخ عنوان کرده است .

 بالاتر از این مردم افغانستان در برابر ایجاد دفتر طالبان واکنش جدی ، هماهنگ داشته و در دفاع از منافع ملی تاکید کردند.

 آنچه در بالا ذکر شده این پیام را میرساند طالبان اندیشه های قرون وسطي يي دیگر درمیان مردم افغانستان و جهان صلح دوست جاندارند موجودیت آنها فقط ادامه یک بازی استخباراتی است و بس .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا