گزارش ها

مردم: فروشنده های میوه خشک اضافه ستانی میکنند // مسوولان : کمیته یی برای بازرسی از نرخ بازار تعیین شده

کابل باختر 30 سرطان
بانزدیک شدن روزهای عید بار دیگر در نرخ میوه خشک افزایش آمده است .
شهروندان کابل می گویند، فروشنده های میوه خشک بااستفاده ، از فرصت درنرخ امتعه شان افزایش  آورده اند از مردم اضافه ستانی میکنند مردم  میوه های خشک مورد نیاز  را به استقبال از روزهای  عید تهیه مینمایند وفروشنده ها تا میتوانند ، به بهای بلند عرصه میکنند، زیرا از جانب  هیچ نهادی مورد پیگیرد وبازرسی  قرار نمی گیرند و چنین وضعیت برای خانواده های تنگ دست ومستمند مشکل زا است .
اکثریت  شهروندان کابل وولایات نزدیک به این شهر میوه خشک وسایرنیازمندی های عید را از  مندوی شهر کابل تهیه مینمایند ودراین روزها  کوچه های مندوی  شاهد از دحام بیش از حد میباشد .
چهارمغز ، بادام، پسته ، خسته ، جلغوزه ، توت ، کشمش ، نخود، شکر پاره یا کشته ا زجمله میوه های  خشک است که در روزهای  عید هر خانواده نظر به توانایی خود از این میوه های  تهیه مینمایند ودرحالیکه این میوه ها همه از محصولات باغداران کشورمامیباشند وبطور وافروجود دارند اما درچنین روزها  بهای آن به حدی بلند می رود که بسیاری  از خانواده های نادار نمی تواند تا ازاین میوه ها به قدرکافی  برای روزهای عید آماده سازند.
نثار احمد باشنده سرکوتل خیرخانه که پیشه نجاری دارد حین تهیه میوه خشک درمندوی کابل ازبلند رفتن بهای هر قلم ازاین میوه ها به خبرنگار آژانس باختر یاد آور شده گفت: باید یک مرجعی دولتی از چنین وضعیت بازار ارزیابی نماید .
مرضیه خانمی که خود را معلم دریکی از مکاتب شهر کابل معرفی کرد ، به آژانس باختر گفت ،بهای میوه های  خشک درمقایسه با در آمد ماهوار  کارکنان دولتی  بخصوص معلمان  بسیار بلند است  واو  وسایر  معلمان وکارکنان پائین رتبه دولتی  نمی توانند تا میوه لازم عیدی رابرای خانواده  های شان تهیه نمایند .
دراین حال  نصیب دکاندار  مندوی  تائید کردکه بهای  میوه خشک بلند رفته  اما وی  خاطر نشان کرد که  از مدت یکسال گذشته دربهای  هر قلم از میوه خشک افزودی بمیان آمده است .
این فروشنده  خاطر نشان کرد فی کیلو بادام از پنجصدتا یک هزار  افغانی ، فی کیلوپسته ششصد تا هشتصد افغانی ، فی کیلو کشمش از دوصد وپنجاه تاپنجصد وپنجاه افغانی ، فی کیلو توت خشک دوصدوپنجاه افغانی و فی کیلو جلغوزه سیاه به هشتصد افغانی به فروش میرسد.
اما شهروندان می گویند که بهای  میوه خشک فقط درروزهای  نزدیک به عید بلندمی رود وفروشنده ها از  این فرصت استفاده کرده از مردم اضافه ستانی مینمایند .
دراین حال میرزمان پوپل مسوول بخش انکشاف صادرات وزارت تجارت وصنایع میگوید که اکثر میوه های خشک کشور به خارج صادر میگردد و از این رو بهای  آن در  کشور بلند است .
وی گفت پر چون فروشان میوه خشک درروزهای  نزدیک به عید به نسبت تقاضای بیشتر  اضافه ستانی میکنند وباید از فروشنده های  پرچون وارسی صورت گیرد آنان از مردم  اضافه ستانی نکنند.
وی خاطر نشان کرد که هنوز فصل چیدن خشکاندن میوه درکشور فرا نرسیده واین علت نیز باعث بلند بودن بهای  میوه خشک شمرده می شود.
مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت وصنایع به آژانس باختر گفت: کمیته یی از نماینده های شاروالی  کابل ، اتاق های تجارت و صنایع، وزارت تجارت وارگانهای امنیتی  تشکیل گردیده این کمیته موظف شده است تا هر روز ازنرخ و نوای امتعه فروشنده ها بازرسی نماید.
اوگفت که درصورت اضافه ستانی وگران فروشی دکانداران فروشنده ها مسدود وحتی سلب فعالیت می شوند.
اما قسمیکه دیده می شود میان حرف وعمل  مسوولان امور مربوط فاصله زیادی وجود دارد . زیرا هیچ  شهروندی شاهد  بازرسی ازنرخ ونوای  فروشنده های در شهر نیست وهر فروشنده به هر قیمتی که بخواهد امتعه اش را عرضه میکند.
به هر صورت تهیه میوه های گوناگون در روزهای  عید ازرسوم کهن مردم ما بخصوص کابلیان نمی باشد ، درگذشته مردم کابل فقط با دویاسه نوع خو ردنی سفره عید رابه دوستان می گستراندند اما دراین اواخر یکنوع سنت رقابتی  میان مردم بوجود آمده که باید ازهر گونه میوه خشک چه داخلی وچه میوه هایی که از خارج وارد می شود باید در سفره چیده شود واین امر سبب شده است تا از لحاظ  اقتصادی برای اکثریت مردم مشکل بیافریند.
ازیکسو عدم مداخله نهادهای  دولتی  در بازار وازسوی دیگر بی انصافی واضافه ستانی  فروشنده ها درچنین روزها مردم را با مشکلات اقتصادی مواجه وسردر گم کرده ا ست .

برای گذر از این ناهنجاری  های بازار، چه خوب است که اکثریت شهروندان به رسوم گذشته گان  روبیاروند و از مخارج بیشتر  دست بردارند وعید ها را با دوسه نوع میوه وخوردنی های  معمولی به استقبال بگیرند تا از یکسو رسم گذشته  گان ما احیا شود ازسویی ، به اقتصاد ما ضربه وارد نگردد و از جانب  هم فرصت طلبان وفروشنده های بی انصاف   ازناخن افگار مردم ما سود برده نتوانند .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا