آموزش

سرپرست وزارت تحصیلات عالی: پوهنتون ها باید فرهنگ تحقیقات علمی را ، نهادینه سازند

کابل 27 سرطان باختر
داکترعبداللطیف روشان سرپرست وزارت تحصیلات عالی ، ازمسولان پوهنتون های کشور خواست تا فرهنگ تحقیقات علمی را که جز اساسی پوهنتون ها می باشد، نهادینه سازند.
به گزارش آژانس باختر ، این مطلب را سرپرست وزارت تحصیلات عالی در نخستین کنفرانس علمی تحت عنوان  (نخستین کنفرانس چند رشته ئی ملی) که به هدف ارایه معلومات و آگاهی از مقالات علمی و تحقیقی استادان پوهنتون طبی کابل که در نشریه های معتبر جهان چاپ و نشر گردیده است، بیان کرد و گفت که نهادینه کردن تحقیقات از اولویت های کاری این وزارت است.
موصوف ضمن تشکری از رهبری پوهنتون طبی کابل جهت برگزاری این کنفرانس، از تمام نهاد های تحصیلی کشور خواست تا به گونه جدی برنامه های تحقیقات علمی را که جز اساسی پوهنتون ها می باشد در نهاد های تحصیلی شان عملی سازند.
سرپرست وزارت تحصیلات عالی گفت: "تحقیقات علمی ما باید مطابق استندرد های ملی و بین المللی صورت گیرد."
سرپرست وزارت تحصیلات عالی همچنان در مورد دیدگاه ده ساله که در آن اقتصاد متکی بر دانش از بخش های عمده آن است معلومات داده گفت، برگزاری چنین کنفرانس ها، سیمینار ها و بحث های علمی و تحقیقاتی، جز اساسی این دیدگاه می باشد.
بعداً پوهنمل عبدالتواب بالا کرزی معین علمی وزارت تحصیلات عالی، تحقیقات علمی را از جمله برنامه های اساسی  وزارت تحصیلات عالی خوانده اظهار داشت که تحقیقات علمی از جمله رسالت های پوهنتون های کشور می باشد که باید به آن توجه صورت گیرد و در این رابطه وزارت تحصیلات عالی برنامه های گسترده یی را روی دست دارد.
همچنان داکتراحمد سیر مهجور معین مالی و اداری وزارت تحصیلات عالی، گفت که تحقیقات علمی در عرصه های مختلف هویت یک پوهنتون را تثبیت می کند و تا زمانیکه نهاد های اکادمیک ما به این موضوع توجه لازم ننمایند، از اعتبار لازم در سطح ملی و بین المللی برخوردار نخواهند شد.
درهمین حال پوهاند شیرین آقا ظریف رییس پوهنتون طبی کابل ضمن تشریح اهمیت تحقیقات علمی در پوهنتون های کشور گفت: "در این کنفرانس 8 پرزنتیشن و تحقیقات علمی و دو موضوع طبی  نادر که از سوی استادان پوهنتون طبی کابل انجام یافته و در نشریه های جهان چاپ شده است، شامل می باشد".
به گفته وی این تحقیقات شامل موارد سرطان ها، واقعیات جراحی ارتوپیدی و سایر موضوعات کلینیکی است.
در کنفرانس یاد شده استادان پوهنتون طبی کابل مقالات علمی شان را که در نشریات جهان به چاپ رسیده، به اشتراک کننده گان ارائه نموده و به سوالات آن پاسخ دادند. احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا