تبصره و مرور بر مطبوعات

مردم خواستار رسیدگی به جنایات اخیر تروریستی در کشور اند

کابل  باختر / 2 / دلو
رویداد تروریستی در هوتل کانتیننتال در کابل و وقایع تروریستی دیگر که روزگذشته در ولایت های بلخ، فراه وهرات … اتفاق افتاد بار دیگر یک خلای امنیتی و ضعف مدیریتی را به رخ مسوولان کشید.
مفسر آژانس باختر مینگارد: آغاز ماه دلو برای مردم افغانستان یک آغاز خونین بود، کابل، فراه، بلخ، هرات و جاهای دیگر در این روز گواه، حوادث اسفبار تروریستی بودند.
در کابل گروه از افراد مسلح وابسته به طالبان بریک هوتل که سخت از آن محافظت میشد حمله کردند و شماری از مهمانان هوتل را کشتند، تخریب و ویرانی زیادی را به بار آوردند، در بلخ هژده پولیس محلی در شولگره آن ولایت از سوی هراس افگنان تیر باران شدند، انفجار ماین در شهر فراه به شمول آمر امنیت قوماندانی امنیه جان یازده نفر از افراد پولیس را گرفت، انفجار ماین در ولسوالی گلران هرات به قیمت جان هشت تن از هموطنان ما تمام شد.
این حوادث در مسیر اقدام ددمنشانه  گروه های هراس افگن صورت گرفت که در آن بهترین  فرزندان این کشور جان باختند و بازهم خانواده ها در سوگ عزیزان شان نشستندو بازهم بر شمار یتیم ها وبیوه زنان غم دیده در کشور افزوده شد.
این حوادث بار دیگر یک خلای امنیتی را به رخ مسوولان کشید و بار دیگر از ضعف مدیریت در نهاد های امنیتی و استخباراتی پرده برداشت.
مشکل در این است که حادثه کانتینیتال، مشابهت های زیادی با حملات دیگر تروریستی دارد که قبلا در شفاخانه چهارصد بستر در کابل، قول اردوی شاهین در بلخ، قوماندانی امنیه ولایت پکتیا، ریاست محافظت و امنیت رجال برجسته و یک قرارگاه اردوی ملی در ارغنداب ولایت قندهار و … اتفاق افتاده است، حملات که پیچیده توصیف شدند و تلفات سنگین انسانی در پی داشتند برای بررسی آنها هیئت ها گماشته شد و صدای محکومیت ها از هرجا بلند گردید، مگر با گذشت زمان به خاموشی سپرده شد.
افکار عمومی مثل گذشته سرگردان دریافت پاسخ پرسش های زیادی اند که در خصوص حوادث تروریستی وجود دارد که از آنها نام گرفته شد، در همه این حوادث حرف های وجود داشته که این رویدادها در تبانی با افراد نفوذی صورت گرفته است، مگر مردم هیچگاهی پاسخ سوال های شان را نیافته اند.
رویداد خونین واسفبار اخیر در کابل ٬چون رویداد های دیگر هراس افگنانه، ابعاد مختلف دارد که باید بیشتر روشن و واضح ساخته شود و برای مردم، بخصوص خانواده های قربانی وضاحت داده شود و به قناعت آنها پرداخته شود.
یکی از این سوال ها واگذاری عجولانه امور امنیتی هوتل کانتینتال به یک شرکت خصوصی امنیتی و چگونگی نفوذ هراس افگنان به داخل هوتل است در حالیکه به اساس فرمان 62 رییس جمهور پیشین تمام شرکت های امنیتی خصوصی باید مختل می شد. در اینجا رسیدگی دقیق به قضیه مطرح است توجیه سازی و حاشیه روی نمیتواند افکار عامه را قناعت دهد.
با آنکه در همچو حوادث، درایت و شجاعت منسوبان نهادهای امنیتی، بار بار به تجربه گرفته شده است، مگر مشکل در رهبری نهاد های امنیتی است که چرا وضعیت را به گونه یی موثر مدیریت نمی کنند و چرا با بروز هر رویداد برای پر نمودن خلاهای موجود ٬ برنامه ریزی نمیشودو اقدام عملی صورت  نمیگیرد؟
مردم از تکرار مکرر همچو حوادث خسته شده اند، محکوم نمودن و گماشتن هیئت نمی تواند قناعت آنها را فراهم سازد، فقط قاطعیت و تحرک در عمل است که میتواند افکار عامه را آرام سازد.#تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا