گزارش ها

واکنش سناتوران امریکایی در برابرتصمیم ترامپ

کابل / ۲۷  میزان/ باختر
دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا که به اتخاذ تصمیم عجولانه شهرت دارد این بار ۲۰۰ ملیون دالر٬ که ازسوی امریکا برای مبارزه با مواد مخدر در افغانستان اختصاص یافته بود از بودجه کم کرده است.
به گزارش آژانس باختر رسانه های امریکایی گفته اند که دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا بیش از 200 میلیون دالر از بودجۀ پنتاگون را که برای مبارزه با موادمخدر در افغانستان اختصاص یافته بود برای ساخت دیوار سرحدی با مکسیکو هزینه کرده است.
احداث دیوار مرزی با مکسیکو یکی از وعده‌های کلیدی ترامپ در جریان کارزارهای انتخاباتی اش بود٬ برنامه که مردم مکسیکویی ها آن را برای خود توهین دانسته اند و رییس جمهوری آن کشور حاضر نشد با ترامپ دیدار کند.
امریکاساخت این دیواررا برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی و قاچاق مواد مخدر به آمریکا پر اهمیت می داند.
آمریکاو مکسیکو حدود سه هزار و ۱۴۵ کیلومترمرزمشترک دارند که حدود هزار کیلومترآن حصار کشی شده است.
این برنامه ترامپ ۳۳ میلیارد دالر هزینه بر می دارد مگر کنگره امریکا حاضر نه شد بودجه آن را تصویب کند.
ترامپ که در ساخت دیوار مکسیکو جدی است و آن را برای برنامه های بعدی اش منجمله مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری امریکا که سال آینده برگزار خواهد شد حتمی می داند در صدد تامین بودجه این برنامه جنجالی از طرق دیگر است.
او این بار۲۰۰ میلیون دالر ا از بودجه پنتاگون از جنگ امریکا با مواد مخدر کاست در حالی که در شروع سال (۶۵۰) میلیون دالر ا از بودجه وزارت دفاع امریکا که برای نظامیان افغان اختصاص یافته بود٬ کم کرد.
سناتوران امریکایی می گویند که ساخت دیوار در مکسیکو چندان مهم نیست مگر اولویت های دیگری است که امریکا باید به آن برسد.
جنگ با هراس افگنی ومواد مخدراولویت امریکا است که هویت و اقتدارامریکا را به چالش کشیده است.
شماری ازسناتوران های امریکایی ادعا دارند که افغانستان مرکز تولید 90 در صد از هیرویین جهان است وکاهش بودجه مبارزه با مواد مخدر٬مشکل رانه تنها در افغانستان بل در جهان تشدید می کند.
این سناتوران٬ رییس جمهور ترامپ را متهم به سو استفاده از قدرت کرده است.
سناتوران ارشد دموکرات و جمهوری خواه در حالی نامۀ اعتراض‌آمیز خود را نسبت به این اقدام ترامپ به وزیر دفاع امریکا ارسال کردند که افغانستان مرکز تولید 90 درصد هیرویین جهان است.
آنان تاکید کردند که موادمخدر یکی از منابع مالی اصلی مخالفان مسلح دولت افغانستان است و پنتاگون باید تلاش‌هایش را برای مبارزه با  موادمخدر افزایش دهد.
باید گفت که امریکا و بریتانیا دو کشور محوری در امر مبارزه با مواد مخدر در افغانستان بودند مگر در چندسال گذشته کمک های این دوکشوردر امر مبارزه بامواد مخدردر افغانستان به حداقل آن رسیده است  وکاهش قابل ملاحظه یی یافته است.
با آن که افغانستان در طول هژده سال گذشته شاهد حضور گرم جامعه جهانی بود مگر این حضور نه تنها باعث کاهش تولید و قاچاق مواد دمخدر نشده است بل ما در سال های اخیر شاهد ازدیادکشت و تولید مواد مخدر در افغانستان هستیم.
منابع خارجی عاید موادمخدر در افغانستان را بالاتر از پنجاه میلیارد دالردر سال  می داننددر حالی حدود دو میلیارد دالرآن وارد اقتصاد افغانستان می شود.
ادعا هایی وجود دارد که  سازمان های استخباراتی  وشماری از کشور ها به شمول پاکستان تولید و ترانزیت مواد مخدر افغانستان را مدیریت می کنند و عاید اصلی را سازمان های استخباراتی و گروه های مسلح مخالف دولت افغانستان  به دست می آورند صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا