گزارش ها

مسجد جامع حاجی عبدالرحمان افتتاح میشود

مسجد جامع حاجی عبدالرحمان واقع پارک زرنگار کابل به زودی افتتاح میشود.

 کارساختمان این مسجد ده سال قبل در ساحه سه و نیم جریب زمین در پارک زرنگار کابل به مصرف شخصی حاجی عبدالرحمان یکتن از تجار ملی کشور آغاز یافته بود.

 این مسجد در قلب شهر کابل واقعا"ً با معماری و کاشی کاری زیبا ، با میناره های بلند و ساحه سبز ساخته شده که چشم هر گذرنده را به خود برای مدتها مصروف میسازد.

دیپلوم انجنیر رحیم گل بسیم مسوول ساختمان مسجد جامع حاجی عبدالرحمان به خبرنگار آژانس اطلاعاتی باختر گفت :" کارساختمانی این مسجد به پایه اکمال رسیده و عنقریب افتتاح میگردد."

 به گفته وی کار ساختمان مسجد جامع حاجی عبدالرحمان در سال 1380 عملا"ً آغاز گردیده ولی بنا به برخی مشکلات و عوامل با وقفه ها مواجه شد ، اما با آن هم در اثر تلاش های پی گیر کار ساخت و ساز آن تمام گردیده است .

انجنیر بسیم افزود، سیستم تقویت صدا یا بلندگو با سایر تجهیزات آن از کشور جاپان خریداری گردیده و آنها منتظر رسیدن این وسایل به کابل و نصب آن در مسجد میباشند تا مسجد آماده افتتاح شود.

او گفت ، ساختمان این مسجد به شکل کلاسیک درسه طبقه اعمار و درآن دو مینار به ارتفاع 57 متر ، یک گنبد کلان ، چهارده گنبد متوسط و چهار گنبد خورد ساخته شده است .

وی افزود ، دراین مسجد یک سالون بزرگ کتابخانه با یکصدو پنجاه هزار جلد کتاب دینی ، اسلامی ، علمی ، فرهنگی ، تاریخی و سایر عرصه ها موجود بوده و سالون جداگانه مطالعه برای زنان و دختران نیز وجود دارد.

به گفته مسوول ساختمانی مسجد جامع حاجی عبدالرحمان ، این مسجد نه تنها درکشور بی مانند و بی نظیر است بلکه در سطح منطقه نیز کم نظیر بوده و دریک وقت درداخل سالون های آن هفت هزارتن و به شمول صحن مسجد گنجایش ده هزار نماز گزار را دارا میباشد .

 همچنان منزل سوم مسجد که از صحن حویلی ، وضو خانه الی سالون راه جداگانه دارد ، برای زن ها اختصاص داده شده است تا آنان نیز نماز های شان را با جماعت ادا نمایند.

 انجنیر بسیم درمورد این که قراربود در اطراف مسجد مارکیت تجارتی ساخته شود گفت که شاروال همان وقت در هنگام آغاز کار اعمار این مسجد تاکید داشت تا در اطراف مسجد یک مارکیت تجارتی ساخته شود و کرایه آن نیز ازطرف شاروالی کابل اخذ گردد ، ولی دراین مورد مرحوم حاجی عبدالرحمان و خانواده اش تاکید نمودندکه هدف آنها تنها اعمار مسجد به خاطر استفاده نماز گزاران میباشد.

انجنیر بسیم گفت که درنظر است درچوکات این مسجد یک بنیاد ایجاد گردد تا از علمای جید کشور دعوت شود که دراوقات معین پیرامون ابعاد مختلف دینی سخنرانی نمایند و همچنان علاقمندان در چنین محافل اشتراک ورزیده و به اندوخته های دینی شان بیافزایند.

ختم/ احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا