نوروز 1400اخبارجامعه

سال نو و شکایت شهروندان کشور از افزایش قیمت مواد خوراکی و میوه‌ خشک

کابل/18 دلو/باختر

شمار زیادی از شهروندان کشور به ویژۀ باشندگان پایتخت از افزایش قیمت مواد خوراکی و میوه‌ خشک با نزدیک شدن سال نو شاکی اند، شهروندان کابل تاکید می‌ کنند که عدم توجه حکومت در این مورد نگران کننده است.

این شهروندان مدعی اند که قیمت مواد اولیه و میوۀ خشک برای تهیه هفت میوه، دو برابر شده است و حکومت توانایی کنترول بازارهای کشور را ندارد و این مسئله سبب شده است که فروشندگان خودسرانه قیمت مواد خوراکی و میوه خشک را افزایش دهند.

رحیم، باشندۀ کابل می گوید: ما در جایی زندگی می‌کنیم، که فروشندگان قیمت میوه خشک و مواد اولیه را خودسرانه بالا برده اند و مردم توان خرید را ندارند.

اما دکانداران و دست فروشان مواد خوراکی و میوه های خشک در کابل می گویند که آنان قیمت ها را افزایش نداده اند بلکه با نزدیک شدن سال نو، تاجران قیمت ها را افزایش داده اند و آنان هم با قیمت بالا مواد خوراکی و میوه خشک مورد نیاز مردم را تهیه می کنند.

شهروندان به این باوراند که فساد گسترده در نهادهای دولتی، بی توجهی  در ادارۀ قیمت ها، عدم دخالت حکومت در بازار و سؤ استفاده تاجران از نیازمندی های شهروندان دلایلی اند که تاجران به راحتی می توانند از نام بازار استفاده کنند و قیمت کالاهای شان را افزایش دهند.

خان جان الکوزی عضو هیئت مدیرۀ اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان می گوید: علت و عوامل افزایش نرخ مواد اولیه، میوه خشک و مواد سوخت، اعتصاب رانندگان لاری به مدت 20 روز، متوقف بودن بنادر، اعتصاب صرافان و حریق شدن 1254 کانتینر در اسلام قلعه است.

 وی افزود که علت دیگر بلند رفتن نرخ ها در بازار را تقاضای زیاد خواند و افزود: هر قدر که تقاضا بیشتر شود نرخ ها هم افزایش می یابد، اینجاست که  دکانداران هم بی انصافی می کنند حتی تولید طبیعی وطن خود ما را که میوه خشک است به قیمت بالا به فروش می رسانند که  یک سلسله بی کفایتی را نشان می دهد.

الکوزی اظهار کرد: در این بخش حکومت، وزارت صنعت و تجارت و شاروالی کابل موظف اند که نرخ ها را مدیریت کنند.

الکوزی خاطر نشان کرد: ما دیروز جلسه یی پیرامون این موضوع در اتاق تجارت و سرمایه گذاری داشتیم و به پیشه وران هدایت داده ایم و کوشش می کینم به مشکل رسیدگی کنیم.

این درحالیست که همه ساله، با فرارسیدن سال نو مردم به خاطر تجلیل از این روز میوه خشک برای هفت میوه خریداری می کنند.

نوروز یکی از کهن ترین جشن های به جا مانده از دوران باستان است که آداب و رسوم زیادی دارد و از مشهورترین مراسم نوروزی، تر کردن هفت میوه است.

امروز نیز مردم افغانستان سفرۀ هفت میوه را چـند سـاعت مانده به زمان تحویل سـال نو آماده می کنند و هفت میوه را  چون سنجد، کشمش ، بادام و خسته ، پسته  زردآلو، چهار مغز غولنگ و یا شکر پاره بر سر سفره می گذارند.

مقدس بودن هفت میوه از سومری به سایر مردم جهان رسیده است و تاریخچه هفت میوه بر خلاف هفت سین به سال های پیش بر می گردد و گفته می شود که به خاطر مقدس بودن عدد هفت ، هفت میوه در روز آغاز سال شگون خوب دارد، مردم ما  و برخی نواحی از تاجکستان معتقد نه به  هفت سین بودند و نه هفت شین بلکه هفت چین بوده اند که از هفت درخت متفاوت چیده می شد و به عنوان برکت خانه در آغاز سال نو در سفره چیده می شد. نازیلا عزیزی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا