سیاست

نخست ‌وزیر ازبکستان در دیدار با رییس اجراییه: ازبکستان ۴۵ میلیون دالر در انتقال برق به افغانستان می‌دهد

کابل باختر 10 سرطان
داکتر عبدالله عبدالله رییس اجراییه و هیئت همراه امروز با عبدالله عارف‌اف نخست وزیر جمهوری ازبکستان و هیئت همراه شان در شهر مزار شریف دیدار کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست اجراییه به آژانس باختر، دراین دیدار رییس اجراییه گفت: افغانستان خانه دوم شما است و مردم افغانستان به ویژه مردم مزار شریف از حضور شما در این کشور و برگزاری نمایشگاه تولیدات ازبکستان در شهر مزار شریف خرسند هستند.
رییس اجزاییه افزود: حکومت و مردم افغانستان از توجهی که شما، رییس جمهور ازبکستان و مردم شما به بخش تجارت و سرمایه‌گذاری در افغانستان دارید، سپاس‌گزار هستند و افتخار دارند که نمایشگاه شما در شهر مزار شریف برگزار می شود.
داکتر عبدالله عبدالله گفت: شما در عرصه‌‌های مختلف، از جمله در صنعت دستآوردهای خوبی دارید که تأثیر مثبتی در سطح اقتصاد منطقه دارد. رییس اجراییه همچنان افزود: بنیاد تعاملات اقتصادی میان افغانستان و ازبکستان به خوبی گذاشته شده است. موافقت‌نامه‌ها و تفاهم‌نامه‌هایی میان دو کشور امضا شده است و حالا وقت آن است تا در تطبیق آنها همکاری نزدیک داشته باشیم و گام‌های عملی برداریم.
رییس اجراییه تأکید کرد که سطح تجارت میان دو کشور خوب است؛ اما ظرفیت‌های بازرگانی بیشتری وجود دارد تا سطح تعاملات اقتصادی افزایش یابد. امید است با فرصتی که برای سرمایه‌گذاران هر دو کشور فراهم می‌شود، همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری دو طرف افزایش یابد. حضور شما و برگزاری نمایشگاه تولیدات ازبکستان سبب بالا رفتن سطح تعاملات اقتصادی دو کشور می‌شود.
داکتر عبدالله عبدالله بیان کرد که افزون بر وزیران، روسای اتاق‌های چندگانه تجارت و سرمایه‌گذاران در اینجا نیز حضور دارند. خواست سرمایه‌گذاران این است که زمینه‌های سرمایه‌گذاری و برگزاری نمایشگاه‌های فراوردهای افغانستان در ازبکستان نیز فراهم شود.
رییس اجراییه تصریح کرد که هرچند میزان واردات افغانستان بالا است، اما تلاش حکومت افغانستان این است تا توازن میان صادرات و واردات دو کشور برابر شود. او گفت ما متعهد به ایجاد فرصت برای سرمایه‌گذاران ازبکستان هستیم و انتظار داریم برای سرمایه‌گذاران افغانستان در ازبکستان نیز زمینه مساعد شود.
داکتر عبدالله عبدالله در ادامه گفت که متأسفانه صبح امروز در شهر کابل یک حمله تروریستی صورت گرفت که تلفات جانی نیز در پی دارد. قرار معلومات طالبان مسؤولیت این حمله را به عهده گرفته‌اند. این در حالی است که همه شهروندان کشور خواستار تأمین صلح هستند.
رییس اجراییه با تقبیح حمله امروز گفت که کشتن مردم بی‌گناه، ادامه جنگ و تحمیل خشونت بالای مردم افغانستان کار را به جای نمی‌رساند. تنها از راه گفت وگو میان افغانان و به حمایت کشورهای دوست می‌شود به آیندۀ صلح‌آمیز امیدوار بود. رییس اجراییه از حمایت کشور ازبکستان از گفت گوهای صلح نیز قدردانی کرد.
سپس عبدالله عارف‌اف نخست‌وزیر جمهوری ازبکستان باابراز خرسندی از پذیرایی گرم حکومت و مردم افغانستان گفت: با تأسف خبر شدیم حملۀ تروریستی در کابل صورت گرفته است. ما و مردم ازبکستان در کنار شما هستیم و برای افغانستان صلح‌آمیز تلاش خواهیم کرد.
نخست‌وزیر ازبکستان بیان کردک: روابط تجارتی و اقتصادی میان افغانستان و ازبکستان خوب است. ما خواهان گسترش روابط میان دو کشور هستیم. اقدام ما برای برگزاری نمایشگاه و جلب توجه سرمایه‌گذاران افغانستان به ازبکستان به همین هدف استوار است.
عبدالله عارف‌اف تأکید کرد : کشورش آماده است در بخش‌های مختلف از جمله در بخش زراعت، تجارت، برق، خط آهن، گاز و سرمایه‌گذاری با افغانستان همکاری نزدیک داشته باشد و در عین حال خواهان تسهیل روابط تجارتی میان دو کشور هستیم.
نخست وزیر ازبکستان گفت که انتقال برق از سرخان ازبکستان تا پلخمری که نزدیک به 200 کیلومتر را در بر می‌گیرد، 110 میلیون دالر هزینه بر می‌دارد و ازبکستان 45 میلیون دالر آن را به افغانستان تخفیف می‌دهد.

در پایان رییس اجراییه افغانستان بار دیگر حضور نخست وزیر ازبکستان و هیئت همراه شان را به افغانستان خیر مقدم گفت و تأکید کرد که آنچه به حکومت افغانستان تعلق می‌گیرد به خوبی انجام خواهد شد و گسترش روابط تجارتی به سود هر دو کشور است. نالان
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا