سیاست

مادۀ چهاردهم قانون معادن تصویب شد

کابل باختر10 ثور
ولسی جرگه  ماده چهاردهم طرح قانون معادن و پترولیم را تصویب نمود.
به اساس معلومات دفترمطبوعاتی ولسی جرگه به آژانس باختر: در جلسه ای که امروزبه ریاست صدیق احمد عثمانی نایب اول ولسی جرگه برگزار گردید، وکلاء بر شفافیت روند انتخابات و حفظ بی طرفی کمیسیون شکایات انتخاباتی در بررسی شکایات نامزدان، تأکید ورزیدند.
وکلای ولایت هرات، از ابطال حدود یکصد هزار رأی مردم هرات توسط کمیسیون ولایتی شکایات انتخاباتی آن ولایت انتقاد نموده، خاطرنشان ساختند که با توجه به اسناد و شواهد، مسئولین انتخاباتی بدون موجودیت اسناد مؤثق اقدام به قرنطین و ابطال آرای مردم نموده و در مواردی هم، کمبود اوراق رأی دهی را دلیل باطل شمردن آراء در هرات دانسته اند.
در جلسه از قرنطین شدن آرای یکصد و بیست و شش مرکز در ولایت پکتیا نیز یادآوری صورت گرفت و تأکید شد که مراکز قرنطین شده باید در تمامی ولایات با اصل شفافیت و بی طرفی بررسی گردد.
برخی وکلاء، کمبود اوراق رأی دهی در روز انتخابات به خصوص در ولایات کابل و بلخ را مورد انتقاد قرار داده، افزودند که این گونه حرکات نشان دهندۀ اقدام سازمان یافته برای مهندسی کردن انتخابات، تلقی می شود.
در همین حال، خاطرنشان گردید که در صورت رفتن انتخابات به دور دوم، کمیسیون های انتخاباتی باید در رفع کمبودها و نواقص کاری شان آماده گی لازم داشته باشند.
اعضای ولسی جرگه از هفتم ثور سالروز تجاوز قشون سرخ، به عنوان روز سیاه و سر آغاز بدبختی های مردم افغانستان یادآوری نموده، افزودند: هشتم ثور که روز پیروزی ملت مجاهد و مسلمان افغانستان در برابر تفکر الحادی کمونیست می باشد، باید از این روز به طور سرتاسری و با شکوه تمام، تجلیل به عمل آید.
در جلسه، ضمن اینکه از بی توجهی حکومت در مورد تجلیل با شکوه از سالروز پیروزی مجاهدین انتقاد صورت گرفت، تأکید به عمل آمد که به خواست معلولین و بازمانده گان مجاهدین که جان های شان را در راه آزادی کشور وقف نموده اند، باید توجه جدی صورت گیرد.
در ادامۀ جلسه، محمد هاشم وکیل ولایت فاریاب گزارش سفر هیئت اعزامی ولسی جرگه را به ولایات فاریاب، سمنگان و سرپل که از سیلاب زده گان آن ولایات دیدن نموده بودند، ارائه کرد.
وی علاوه نمود که در این سیلاب بیش از هفت هزار مواشی تلف، دو هزار منزل رهایشی و هزاران جریب زمین زراعتی تخریب گردیده است و در حدود ده هزار خانواده به کمک های عاجل ضرورت دارند و کمک هایی که تاکنون رسیده است، ناکافی می باشد.
در همین حال، وکیل ولایت بادغیس از عدم سفر معاون دوم ریاست جمهوری و هیئت حکومت به بادغیس انتقاد نموده، اظهار داشت که در رابطه به مردم ولایت بادغیس برخورد دوگانه صورت گرفته است و ایجاب می نمود که مثل سیلاب زدگان سایر ولایات، از متضررین سیلاب در ولایت بادغیس نیز دلجویی صورت می گرفت.
در ادامۀ جلسه، موضوعاتی چون ضرورت بررسی جدی نقاط مبهم طرح قانون معادن، جلوگیری از انحصار قراردادهای معادن توسط گروه های معین، جلوگیری از بروز تنش های قومی میان محصلین پولی تخنیک کابل و عدم پرداخت معاش سه هزار و هشتصد و شصت کارمند بخش آگاهی عامۀ انتخابات توسط مؤسسۀ UNDP، مطرح گردید و در ضمن، فهرست اسمای رئیس و اعضای گروپ پارلمانی «رسالت» اعلام شد.
در جلسه، انجنیر کمال صافی وکیل ولایت قندوز از ساخته شدن آی دی جعلی به نام وی در شبکۀ اجتماعی فیسبوک، به شدت انتقاد نموده، خاطرنشان ساخت که افراد مغرض به نام وی این آی دی جعلی را ساخته و به سران جهادی و شخصیت های ملی کشور توهین می نماید و فعالیت های مبتذل را جهت بدنام ساختن او انجام می دهد. وی از هیئت اداری خواست تا از طریق مراجع مربوط، در شناسایی همچو اشخاص اقدام صورت گیرد.
در جلسه، از یورش طالبان بر ولسوالی نازیان ولایت ننگرهار نیز خبر داده شد و خاطرنشان گردید که آنان با کمال بی رحمی بر مردم این ولسوالی هجوم برده، تعدادی را به شهادت رسانیده و برخی دیگر را زخمی ساخته و خانه های اهالی این منطقه را به آتش کشیده اند.
صدیق احمد عثمانی نایب اول ولسی جرگه و رئیس جلسه، با جمع بندی موضوعات مطرح شده در وقت امتیازی، بر شفافیت بررسی شکایات و اعتراضات از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی تأکید نمود.
نایب اول ولسی جرگه همچنین هشتم ثور سالروز پیروزی مجاهدین را تبریک گفته، برای شهداء فردوس برین و برای بازمانده گان شهداء صبر جمیل از بارگاه ایزد منان استدعاء نمود.
پس از آن، مطابق آجنداء، عبیدالله رامین رئیس کمیسیون منابع طبیعی و محیط زیست و همکارانش طرح قانون معادن را ارائه نمودند.
مادۀ چهاردهم این طرح قانون که چگونگی استفاده از مواد دارای رادیواکتیف یا  مواد مفیده را تنظیم می کند و در مورد آن اختلاف نظر وجود داشت، هریک از گزارشگران کمیسیون ها و کمیسیون اختصاصی نظریات شان را در مورد آن بیان داشتند و متن اصلی و تعدیل پیشنهادی کمیسیون منابع طبیعی و محیط زیست به بحث گرفته شد.
در نتیجه پس از بحث و تبادل نظرهای مفصل، تعدیل پیشنهادی کمیسیون منابع طبیعی و محیط زیست، به اکثریت آراء تصویب گردید.
علاوه بر آن، پیرامون فقرۀ ایزادی در مادۀ هشتاد و چهارم طرح قانون معادن هم بحث صورت گرفت.
برخی گزارشگران کمیسیون ها از عدم توجه کمیسیون اختصاصی در مورد گنجانیدن نظریات شان در را بطه به طرح قانون معادن انتقاد نموده، تأکید کردند که موارد مهم و مبهم این قانون باید به صورت همه جانبه بررسی گردد.
پس از بحث های همه جانبه، فیصله به عمل آمد که جهت درج نظریات کمیسیون های ولسی جرگه و بررسی همه جانبۀ طرح قانون معادن، بازهم جلسۀ مشترک کمیسیون ها برگزار شود.
در اخیر، فهرست اسمای سی  ویک تن وکلای غیرحاضر که طی یک هفته اخیر  در جلسۀ عمومی حضور نداشته اند، توسط عرفان الله عرفان نایب منشی ولسی جرگه قرار ذیل اعلام شد.
سید محمد موسی جناب، سید منصور نادری،احمد شاه رمضان ،محمد اسحاق رهگذر،علم خان آزادی،محمد کبیر مرزبان، همایون همایون، حمید الله توخی،سید انور سادات،عزیزه جلیس، رقیه نایل ،هما سلطانی ، فتح الله قیصاری، میرامان الله گذر، عزت الله عاطف ،حاجی آغا جان ،سید داؤد نادری ،عبدالرحیم ایوبی،حمیده یوسفی ،ملاتره خیل محمدی، شیر علی احمدزی، حیدرجان نعیم زوی،شکیلا هاشمی، صدیقه مبارزه ،میرویس یاسینی ،حاجی حضرت علی ،عبدالظاهر قدیر ،فریدون مومند ،پیربخش گردیوال ،ناهید فرید ومحمد ولی علیزی.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا