جهان

کارمندان ارشد پروسۀ استانبول در نیویارک با هم دیدار کردند

کابل/باختر 2 میزان
کارمندان  ارشد کشورهای اشتراک کننده در پروسۀ استانبول و کشورهای حامی این روند دیروز در حاشیه شصت و هشتمین مجمع عمومی ملل متحد در شهر نیویارک با هم ملاقات کردند.
به اساس معلو مات دفتر سخنگوی وزارت خارجه به آژانس باختر: ارشاد احمدی معین سیاسی و لو ژوهوی  سفیر جمهوری مردم چین، میزبان نشست آینده وزرای خارجه در سال 2014، ریاست  این نشست را به عهده داشتند.
احمدی بر مؤفقیت کامل پروسۀ استانبول و تکامل سریع و قابل توجه آن از زمان آغاز در نوامبر 2011 از سوی کشورهای منطقۀ قلب آسیا تأکید نمود. وی به مؤفقیت خاص وزرای خارجه در آلماتا در ماه اپریل اشاره نمود که نقطۀ آغاز مرحلۀ تطبیق تدابیر اعتماد سازی که از سوی تمام کشورهای اشتراک کننده تصویب گردیده بود، اشاره کرد.
احمدی توضیح داد که کوشش نهایی از سوی تمام کشورهای اشتراک کننده به منظور حفظ تحرک این پروسه و پیشبرد آن یک امر ضروری و حتمی محسوب می گردد.
احمدی افزود، " ما امیدواریم که با رهبری و حمایت بسیار ارزشمند و ریاست مشترک فعال جمهوری مردم چین، خواهیم توانست تا به این جامۀ عمل بپوشانیم".
اشتراک کنندگان بر ارزش مشوره های سیاسی منحیث یک خط مشی برای گفتگو و سهمگیری سازنده و نیز بر اهمیت تطبیق تدابیر اعتماد سازی تأکید ورزیدند.
سفیر چین تأکید نمود که منطقه باید یک نقش مهمی را در زمینۀ همکاری های منطقه یی به خصوص در زمانیکه افغانستان در حال عبور از مرحله انتقال سیاسی، امنیتی و تاریخی است، ایفا نمایند
وی افزود که پروسۀ استانبول در  یک دورۀ کوتاه دستاوردهای زیادی داشته است و منطقه باید به همکاری متقابل از طریق خطی مش های چندجانبه مانند خطی مشی قلب آسیا، ادامه دهند.
اشتراک کننده گان همچنان مسایل و رویدادهای عمده مرتبط با وضعیت امنیتی، سیاسی و اقتصادی در منطقه قلب آسیا را مورد بحث و گفتگو قرار دادند.
در این نشست همچنان نتایج یک مطالعۀ تخصصی در مورد گزینه ها برای یک ساختار تمویل جهت کمک به تطبیق تدابیر اعتماد سازی مورد استماع قرار گرفت و توافق گردید تا یک تصمیم نهایی در مورد چنین میکانیزم تمویلی در اجلاس آینده کارمندان ارشد که قرار است به تاریخ 6 دسمبر 2013 ( برابر به 13 قوس 1392) در دهلی برگزار گردد، اتخاذ خواهد شد.
سفیرچین در این نشست در مورد آمادگی های چین برای اجلاس آینده کارمندان  ارشد پروسۀ استانبول که قرار  است در تابستان سال آینده در شهر تیان جین چین برگزار گردد، گزارش مختصری ارائه نمود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا