سیاست

متن سخنرانی حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در سیزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری های شانگهای بیشکک، جمهوری قرغزستان

کابل/22/سنبله/باختر
متن سخنرانی حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان
در سیزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری های شانگهای
بیشکک، جمهوری قرغزستان
۲۲-۶- ۱۳۹۲ هـ
بسم الله الرحمن الرحیم
جلالتمآب المازبیک اتمبایف رئیس جمهور قرغزستان،
سران محترم حکومات و دول،
آقای سکرتر جنرال سازمان شانگهای،
جلالتمآبان،
خانم ها و آقایان،
جای افتخار است که در این اجلاس مهم سران سازمان همکاری های شانگهای، در جمع شما حضور دارم.  اجازه دهید تا از  جلالتمآب المازبیک اتمبایف رئیس جمهور، حکومت و مردم جمهوری قرغزستان بخاطر میزبانی پرلطف شان ،  صمیمانه تشکر کنم.
با اغتنام از این فرصت، میخواهم از جلالتمآب دیمتری میزینت سیف، سکرتر جنرال سازمان شانگهای بخاطر تلاش های خستگی ناپذیرش، نیز تشکری نمایم.
جلالتمآبان،
افغانستان 2013 ، دیگر افغانستان 2001  نیست که از ویرانه های جنگ و آشوب برخاسته بود.  طی دوازده سال گذشته، عوامل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی زیادی را ایجاد کرده ایم که نخواهد گذاشت تا افغانستان باردیگر به بدبختی های گذشته برگردد.   همچنان، گام های متینی را بخاطر اثبات مجدد حاکمیت افغانستان در کنار سایر ملل جهان برداشته ایم.   امروز، نهاد های را ایجاد کرده ایم که ما افغانها را قادر ساخته است تا مسوولیت سرنوشت مان را خود بدوش گیریم. سه ماه قبل، از رویداد مهمی تجلیل بعمل آوردیم که در آن، انتقال کامل مسوولیت های امنیتی از نیروهای ناتو و آیساف به نیروهای افغان صورت گرفت.
اما همزمان با تجلیل از دستاورد های یک دههء گذشته و ظهور یک افغانستان نوین و دارای حاکمیت ،  نباید چالش های دشواری را  نادیده بگیریم که میتوانند پیشرفت های ما را تحت سؤال قرار دهد.  با گذشت دوازده سال از جنگ علیه تروریزم، پدیده تروریزم هنوز هم  با گسترش بنیادگرایی و افراطیت ، بمثابه تهدید جدی در برابر ما قرار دارد.  
با گسترش تروریزم در کشورهای منطقه،چنانکه همه ما میدانیم، پدیده تروریزم نه تنها  برای ثبات افغانستان و پاکستان بلکه برای امنیت منطقه و تمامی جهان ، عواقب و پیامد های ناگواری را در قبال خواهد داشت. 
عالی جنابان،
افغانستان در جبهه مقدم جنگ علیه تروریزم قرار دارد.  گروه های تروریستی مانند القاعده و گروه های هم پیمان آن سازمان در آن سوی مرزهای افغانستان ، پناهگاه هایی دارند.
میخواهم از گروه های تروریستی  نام ببرم که افغانستان در برابر آنها مانع واقع می شود. گروه های دهشتگری که با آنها در افغانستان مواجه هستیم، عبارتند از تحریک اسلامی ازبکستان، تحریک اسلامی ترکستان شرقی که یک سازمان تروریستی می باشد، برعلاوه طالبان ]افغان[، طالبان پنجابی، لشکر طیبه  و همچنان شورشیان چیچنی. این گروه های افراطگرای تروریستی نه تنها افغانستان را تهدید می کنند بلکه نیز میخواهند از افغانستان بمثابه معبری به کشور های دیگر برای اجرای فعالیت های تروریستی استفاده کنند.
بنابرین، مردم افغانستان هر روز از عملکرد این تروریستان درد و رنج می کشند و بخاطر دفاع از کشور و همسایه های خویش ، بهای سنگینی می پردازند.
خانم ها و آقایان،
تنها زمانی میتوانیم تروریزم و افراطیت در حال گسترش را شکست دهیم که همکاری صادقانه در منطقه ، بخصوص بین افغانستان و پاکستان صورت گیرد.  برای دستیابی به این موفقیت، افغانستان بطور گسترده با پاکستان طی دوازده سال گذشته همکاری کرده و به این همکاری خود در آینده نیز ادامه خواهد داد. همچنان، موفقیت در این راستا به حمایت خاص تمامی کشور های حاضر در این اجلاس ، بستگی دارد.  
کشور های منطقه نباید توقع داشته باشند که سازمان ناتو، آیساف ویا ایالات متحده امریکا منطقه ما را از چالش های که امروز با آن مواجه هستیم، نجات خواهد داد.  باید درک کنیم که مبارزه علیه تروریزم و افراطیت در این منطقه اساساً مسوولیت مشترک همهء ماست ، یعنی مسوولیت کشور های منطقه می باشد، که تشریک مساعی و همکاری های صادقانه را ایجاب می کند.
مواد مخدر غیرقانونی چالش دیگریست که تمامی منطقه را تهدید می کند.  ما معتقد هستیم که مجادله با این تهدید ویرانگر، مستلزم روش جامع در تمامی سطوح با تمرکز بیشتر روی کاهش تقاضای مواد مخدر، کنترول مواد اولیه کیمیاوی، انسداد راه های انتقال محموله های قاچاق مواد مخدر و تامین معیشت بدیل، می باشد.
خانم ها و آقایان،
ما  باید بدانیم که شمار زیادی کشور های منطقه  از آنچه نگرانی دارند که برای ما افغانها پس از خروج نیروهای بین المللی در 2014  اتفاق خواهد افتاد.  این کشورها بنابر دلایلی از پیامد های ناگوار خشونت و بی ثباتی دوامدار و گسترش تروریزم و افراطیت در تمامی منطقه، نگران هستند.
جلالتمآبان،
پس از دوازده سال پیشرفت، مردم افغانستان ، زیان برگشت به عقب ویا شکست را بهتر می دانند. همزمان با آنکه افغانستان بطور مستقلانه به پای خود می ایستد، یقیناً دشواری هایی فراراه آن قرار خواهد داشت.
اما اجازه دهید به شما اطمینان دهم که ما در سفر خویش به سوی تامین صلح و رفاه  در کشور ،  ثابت قدم هستیم.  قلباً امیدوار هستم که دول عضو سازمان همکاری های شانگهای، ما افغانها را در این سفر همراهی  کرده و در جهت رفتن به سال 2014 و پس از آن، با ما نیز همکاری خواهندکرد.
در 2014 میلادی،  ماموریت فعلی سازمان ناتو در افغانستان به اتمام میرسد.  همچنان، افغانستان انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی را در همین سال برگزار خواهد کرد. 
باور ما اینست که موفقیت این انتخابات نه تنها دستاورد های تاریخی دوازده سال گذشته ما را حفظ می کند ، بلکه زمینه آنرا نیز مساعد  می سازد تا کشور ما بدون دشواری وارد "دهه تحول" شود.
همزمان با حفظ دستاورد ها،  در صلح و آشتی را همواره به روی طالبان که فعلاً در برابر حکومت به مخالفت مسلحانه ادامه می دهند، باز نگه میداریم. ما درک می کنیم که کشور برادر و همسایه ما پاکستان میتواند نقش مهمی را در روند صلح ادا نماید و همچنان امیدوار هستیم که حکومت جدید آن کشور به رهبری جلالتمآب صدراعظم نواز شریف ، نقش سازنده ای را در این راستا ایفا کند. امیدوارم این کار صورت گیرد.
به همینگونه، ما خواهان همکاری نزدیک با تمامی کشور های هستیم که با آنها موافقتنامه های همکاری را به امضا رسانیده ایم. همکاری های را که ما ایجاد کرده ایم ، هیچگاه تهدیدی را به کشورهای همسایه ویا کشور دیگری متوجه نخواهد ساخت و افغانستان به آن اجازه نمی دهد.
افغانستان همواره مشوق توسعه همگرایی منطقوی از طریق تعمیم ابتکارات همکاری های اقتصادی و پروژه های زیربنایی منطقوی، می باشد.  همچنان، ما پروسه کشورهای قلب آسیا را به منظور کمک در راستای تامین صلح و امنیت در افغانستان و منطقه از طریق تقویت فضای اعتماد و تفاهم در بین کشورهای منطقه ، بطور متداوم به پیش خواهیم برد.
جلالتمآبان،
دیدگاهی که ما برای افغانستان داریم ، تنها ایجاد یک آینده بهتر، مصؤن و مرفه برای افغانها نیست بلکه ایجاد افغانستانی نیز است که همکار صمیمی، موثر و قابل اعتماد برای منطقه وکشورهای همسایه ما باشد. 
بدون حسن نیت، حمایت و کمک کشور های منطقه، نمی توانستیم به دستاورد های ده سال گذشته نایل شویم.  ممکن با کشور های مختلف از سراسر جهان روابط دوستانه داشته باشیم، اما ما افغانها میدانیم که امنیت و رفاه حقیقی ما اساساً به منطقه ای وابسته است که جز آن بشمار میرویم.
بناً ، ما متعهد هستیم که روابط افغانستان را با سازمان همکاری های شانگهای هرچه بیشتر تقویت کنیم و با تمامی دول عضو این سازمان در جهت تحقق یک دیدگاه مشترک برای تامین صلح، امینت و رفاه ، همکاری های سازندهء داشته باشیم.
عالی جنابان،
نا گفته نباید گذاشت که وحدت و امنیت افغانستان ، عامل مهمی برای تامین وحدت و امنیت در تمامی کشور های منطقه محسوب می شود.  پس از یک سو ، خطرات زیاد  و از سوی دیگر منافع متقابل است. 
بنابرین، از همه دوستانیکه در این اجلاس حضور دارند، یکبار دیگر میخواهم تا بخاطر منفعت منطقه، با افغانستان در جهت تداوم، حفظ و توسعه دستاورد هایش و نیز بخاطر کمک در راستای برقراری صلح و امنیت ما  همکاری کنند.  همچنان، میخواهم مجدداً بر تعهد افغانستان در برابر سازمان همکاری های شانگهای ، تاکید کنم و برای برادر ما جلالتمآب امام علی رحمن رئیس جمهوری تاجکستان در راستای ریاست آینده سازمان شانگهای ، موفقیت های مزید آرزو   می نمایم.
تشکر!

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا