تبصره و مرور بر مطبوعات

آگاهان سیاسی افغان:پاکستان باید بداندکه غرب و امریکا با آنها شوخی نمیکنند

کابل باختر/ 14/ جدی
سخنگوی قصرسفید از اقدامات تازه امریکا دربرابر پاکستان درجریان 48 ساعت آینده سخن گفته است.
مفسر آژانس باختر مینگارد :دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا درآغازین روز های سال نو میلادی لحن تعرض آمیز، تند و سخت دربرابر پاکستان داشت و این کشور را به بازی دوگانه ، اغوای امریکا و پناه دادن به هراس افگنان متهم ساخت و از قطع کامل کمک های آن کشور برای پاکستان سخن گفت .
به تعقیب این گفته ها ، مقامات دیگر امریکایی، نظیر نماینده انکشور درسازمان ملل متحد و سخنگوی قصر سفید حرف های صریح تری به آدرس پاکستان بیان داشتند و سخنگوی قصر سفید از برخی اقدامات در برابر پاکستان سخن گفت که احتمالاً تا 48 ساعت آینده علیه پاکستان اعمال خواهد شد.
به باور آگاهان امور سیاسی ، این اقدامات دربرگیرنده تعزیرات دربرابر نظامیان پاکستانی و نزدیکی بیشتر امریکا با مخالفان حکومت پاکستان خواهد شد .
این آگاهان همچنان گفته اند که به احتمال زیاد که متحدین امریکا دراروپا نیز مشی انکشور در برابر پاکستان را تعقیب خواهند کرد  و پاکستان وارد ماجراهای زیادی خواهد شد.
با آنکه مقامات پاکستانی ودیپلوماتان ارشد انکشور کوشیدند تا هشدار ها و گفته های اخیر مقامات امریکایی به شمول دونالد ترامپ را کم ارزش جلوه دهند مگر دراصل چنین نیست بل مقامات پاکستانی از این هشدار و اقدامات سراسیمه اند و درصدد ترمیم روابط با واشنگتن برآمده اند.
درپاکستان کشوریکه در طول حیات هفتادو سه ساله اش ازسوی نظامیان رهبری شد وضعیت سیاسی شکننده داشته ، اقلیت های قومی و مذهبی درآن سخت کوبیده شده اند و دسته بندی های مذهبی ، سیاسی ، قومی و حزبی خیلی جدی و اثرگذار است اقدامات و یا رویکرد تلافی جویانه امریکا میتواند وضعیت را در آنکشور بیشتر متاثر سازد.
به باور آگاهان سیاسی افغان ، حالا پاکستانی ها به این نتیجه رسیده اند که بازی دوگانه ، اغوا و فریب با امریکا ، غرب وکشورهای منطقه یک شوخی نیست بل میتواند آسیب های جدی را برای پاکستان به بار آورد .
این آگاهان همچنان گفته اند که پاکستان راه جز کنارآمدن با منافع همگانی که همانا رعایت حقوق دیگران ، خاتمه بخشیدن به ماجرا جویی های منطقه یی و همکاری شفاف در امر مبارزه با هراس افگنی است، ندارد و در غیر آن باید انتظار خراب شدن بیشتر وضعیت را داشته باشد .
ختم/ تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا