سیاست

حامدکرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان باردیگر تکراركرد که مردم این کشور صلح میخواهند و دولت درهمین مسیر درحرکت بوده درحالیکه خارجی دراین روند در پی منافع خود اند.

کابل باختر/ 9/ جوزا
حامدکرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان باردیگر تکراركرد که مردم این کشور صلح میخواهند و دولت درهمین مسیر درحرکت بوده درحالیکه خارجی دراین روند در پی منافع خود اند.
مبصر آژانس باختر مینگارد : حامدکرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان امروز ضمن دیدار با شرکت کننده گان چهارمین کنفرانس ملی مشورتی شورا های انکشافی قریه ها  تاکید کرد مردم و دولت افغانستان تحت رهبری وی صلح میخواهند، درحالیکه خارجی ها درپی منافع خودهستند و دراین روند مداخله میکنند او هشدار داد درصورتیکه این گونه مداخلات ادامه یابد دولت افغانستانجزئيات این  مداخلات را افشا خواهدکرد. سخنان اخیر حامدکرزی درحالی بیان میشودکه دولت افغانستان برای تامین صلح و کشاندن مخالفان مسلح به میز مذاکره تلاش های زیادی را انجام داد . نهادهای معتبر را بنا نهاده تا این روند تسریع یابد، مگر برخلاف انتظار مردم افغانستان حلقه های بیرونی این روند را سبوتاژ می نمایند.
موضع گیری بیرونی علیه روند صلح تاسطح است که رییس پيشين شورای صلح در یک توطیه تروریستی به شهادت رسانیده شد و شماری از فعالان صلح درگروه طالبان به اشکال مرموز یاکشته شدند و یا این که ازسوی سازمان استخباراتی منطقه زندانی گردیدند.
ضمناً کشورهای هم بوده اندکه تلاش کرده اند تا روند گفتگو های صلح در افغانستان را در قید خود داشته باشند درحالیکه دولت افغاستان به رهبری حامدکرزی برافغانی بودن این روند تاکید و تلاش دارد. آنچه راحامدکرزی درسخنان امروز خود بیان داشت هشداری در همین راستاست که خارجی نباید دراین روند منفعت پروری نمود. این پروسه ملی را سبوتاژ نمایند.
حامدکرزی در سخنان امروز خود باردیگر مستقیماً طالبان راکه گروه عمده مخالف مسلح پنداشته میشود مخاطب قرارداد او از طالبان خواست تا افغانی و ملی فکر کنند با پروسه صلح یکجا شوند و به خارجی ها اجازه دخالت دراین پروسه را ندهند.
سیر حوادث نشان داده است که طالبان درمذاکرات صلح بیشتر به عنوان ابزار و وسیله فشار علیه دولت افغانستان پیشکش شده اند، حلقه های مغرض و منفعت جو بیرونی همیشه کوشیده اندتا از طالبان به عنوان یک حرکت بازدارنده ووسیله فشار استفاده نمایند. امروز مردم افغانستان شاهد آلم و مشکلات اند که طالبان عامل آن پنداشته میشوند و طالبان در مواردی مسوولیت چنین مشکلات را میپذیرند. رییس جمهور کرزی درسخنان امروز خود با صراحت به طالبان گفت نباید فریب خارجی را بخورید ، فرزندان این کشور را در آغوش بگیرید زیرا باعث رنج های فراوان بر آنها شده اند. رییس جمهور ضمناً مثال های از سیاستمداران مذهبی در پاکستان ارائه کرد که چگونه برای منفعت کشور خود می اندیشند در حالیکه طالبان با آنکه خود را عالم و مدافع دین میدانند علیه دین و مردم شان قرارمیگیرند.
کرزی از طالبان میخواهد که به چنین کج اندیشی ها خاتمه بخشند ملی و افغانی فکر کنند و بیشتر ازاین وطن شان را ویران نسازند.
موضوعات دیگری نیز درسخن رانی امروز حامدکرزی بازتاب وسیع داشت ، ادامه مذاکره روی امضا قرار داد امنیتی با امریکا و ناتو و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری .
رییس جمهوری کشور واضح ساخت تا زمانی این قرارداد امضا نخواهد شد که منافع ملی افغانها تامین نشود.
تامین صلح ، تقویت ساختارهای دولتی و اقتصادی و تامین امنیت درافغانستان شرایط است که دولت حامدکرزی آن را پیشکش نموده و تازمانیکه پذیرفته نشود سند بنام همکاری امنیتی وجود نخواهد داشت . او تاکید دارد که درراستا امضا چنین سند عجله ندارد و از احتیاط لازم کار میگیرد . ضمناً رییس جمهور در سخنان امروز خود به شک و گمان های که عمدتاً ازسوی منتقدان دولت او در رابطه به برگزاری وياعدم برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مطرح میگردد نقطه پایان گذاشت و صریحاً ازتطبیق قانون اساسی سخن گفت و بر گزاري انتخابات رياست جمهوري رادر موعد معین آن حتمی خواند حتا برای مردم گفت که همین حالا دست به کارشوند و در صدد شناسایی کاندیدان ریاست جمهوری برآینده و بهترین را که ملی و افغانی فکر میکند زعیم آینده شان انتخاب بدارند.
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا