تبصره و مرور بر مطبوعات

صدراعظم پاکستان صلح میگوید ،جنرالان وی چه خواهندکرد؟

کابل باختر/ 6/ حوت

درحالیکه صدراعظم پاکستان رسما"ً از گروه های مخالف مسلح دولت افغانستان خواسته تا با پروسه صلح در کشور شان یکجا شوند کارشناسان سیاسی افغان نسبت به اظهارات اخیر سید یوسف رضا گیلانی محتاطانه برخورد نموده اند.

به گزارش آژانس اطلاعاتی باختر ، سید یوسف رضا گیلانی صدراعظم پاکستان دیروز دراعلامیه ازمخالفان مسلح دولت افغانستان خواسته است که با پروسه صلح در کشور شان یکجا شوند و به جنگ داخلی خاتمه بخشند " من میخواهم رسماً" از رهبری طالبان ودیگر گروه های افغان به شمول حزب اسلامی تقاضا نمایم که در پروسه صلح بین الافغانی به خاطر مصالحه ملی وصلح شامل شوند" همچنان آقای گیلانی گفته است به آنچه که دولت افغانستان درحمایت از پروسه صلح به رهبری افغانها نیازباشد همکاری میکند.

 همچنان صدراعظم پاکستان که کشورش به مداخله در امور داخلی افغانستان و بی ثباتی اوضاع در این کشور متهم است خاطر نشان ساخته زمان آن فرارسیده که صفحه جدیدی در تاریخ افغانستان برای تامین صلح و آوردن خوشبختی به این کشور گشوده شود.

 درطول ده سال گذشته این اولین بارنیست که یک مقام ارشد پاکستانی با چنین صراحت از مخالفان مسلح دولت افغانستان میخواهد که با پروسه صلح یکجا شوند اظهارات آقای گیلانی درکابل باواکنش گرم مقامات دولتی روبرو شده است زیرا دولتمردان افغان بارها از مقامات پاکستانی خواسته اند تا روند صلح در افغانستان را حمایت و در ایجاد سهولت دراین راستا همکاری لازم نمایند.

 اکنون سوال در اینجاست که فراخوان اخیر صدراعظم پاکستان چه پیامد خواهد داشت ؟ آیا پاکستان کشوریکه همیشه متهم است با مخالفان مسلح افغانستان را تمویل میکند واز آنها استفاده ابرازی می نماید این بار به گونه جدی و صادقانه برای صلح درکشور همسایه شمالی خود کار خواهد کرد ؟

ایمل فیضی سخنگوی رییس جمهوری کشور درتماس با آژانس اطلاعاتی باختر از اقدام حکومت پاکستان در دعوت مخالفان مسلح دولت افغانستان به صلح استقبال کرد وواضح ساخت که این اقدام حکومت پاکستان درنتیجه تلاش های همه جانبه حامدکرزی در سفر اخیرش به آن کشور صورت گرفته است سخنگوی رییس جمهوری اظهار امیدواری میکندکه تلاش های مشترک مقامات حکومتی و رهبران سیاسی و مذهبی پاکستان بتواند زمینه سهم گیری مخالفان مسلح را در پروسه مساعد گرداند.

اما کارشناسان سیاسی افغان به گفته آقای رضا گیلانی چندان خوشبین نیستندآنها به این باور اند که پاکستان از سوی یک حلقه نظامی رهبری میشود مشکل است نظامیان حرف حکومتداران ملکی را بپذیرند درحالیکه گرداننده اصلی جنگ وماجرا در افغانستان جنرالان و کرنیل های ارتش و سازمان های استخبارات اند تا ایوان صدر و یا وزارت خارجه پاکستان.

 وحیدمژده کارشناس مسایل سیاسی عقیده خود را اینگونه به آژانس اطلاعاتی باختر ابراز داشت حرف های صدراعظم سید یوسف رضا گیلانی بیشتر حرف های دیپلوماتیک است حکومت پاکستان طی سالهای اخیر و به صورت مشخص در جریان چندماه اخیر در داخل و بیرون از آن کشور با مشکلات مواجه است پاکستان در سطح بین المللی بیشتر منزوی میگردد و در داخل کشور نیز حکومت درمیان مردم اعتبار چندان ندارد پس این حکومت میکوشد تا به دیپلوماسی توسل جوید.

 مژده اضافه میداردکه صدراعظم پاکستان یک شخص غیر نظامی است درحالیکه در پاکستان حرف اول را نظامیان میزنند و این حرف نظامیان است که به کرسی می نشیند .

 درحالیکه ما ( دولت و مردم افغانستان ) با افراد و سیاستمداران ملکی درپاکستان مشکل نداریم مشکل ما با نظامیان است که طراح تمام وقایع و بدبختی ها دراین کشور اند به نظر من حرف های آقای گیلانی بیشتر سلیقوی بوده و مشکل است تا یک صدراعظم ملکی بتواند درپاکستان کاری کند که نظامیان آن را تائید نمایند.

ازطرف دیگر احمد سعیدی که مدتی به عنوان دیپلومات افغان درپاکستان کار نموده میگوید، حکومت پاکستان با دو مشکل یا به گونه دیگر با دو فشار عمده مواجه است ، آزادی خواهی بلوچ ها و همدردی غربی ها با این قشر عظیم در پاکستان و دیگر مشکلات روز افزون پاکستانی ها از لحاظ امنیت ، اقتصاد و بالاخره مشکلات سیاسی . از طرف دیگر گیلانی دراین اواخر با جنرال ها نیز مشکل دارد و قرا راست فردا دوسیه اش در محکمه بررسی شود آنچه را گیلانی اظهار داشته امیدوار کننده است مگر ما باید به زودی منتظر واکنش اردو و استخبارات پاکستان باشیم حرف یوسف رضا گیلانی ارزش ندارد مگر آنکه ارتش و استخبارات از آن حمایت نمایند.

 آنچه از گفته های بالا برداشته میداریم این است که مردم افغانستان از سالهای دور و مردم منطقه درچند سال اخیر با موج از مشکلات و نا امنی هامواجه اند باید پذیرفت که صلح و ثبات را به همه قیمت که میشود در منطقه حاکم ساخت .

وواقعیت ها را هر چند تلخ هم باشد باید پذیرفت خوشبختانه سیاستمداران پاکستانی به واقعیت های نزدیک میشوند و بهتر است که جنرالان آنان نیز این واقعیت را بپذیرند و از مزاحمت علیه مردم افغانستان دست بردارشوند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا