گزارش ها

ملا ذاکر قیوم راهش را از دو رهبر دیگر طالبان جدا کرد

کابل باختر 6 جدی
درحالیکه  اختلافات درونی میان گروه  طالبان دسته بندی های آنان  جدی تر شده میرود. به تازگی ملاعبدالقیوم ذاکر یکی از چهره های با نفوذ آن گروه اعلام کرده است که دراختلافات میان ملا اختر محمد منصور وملا محمد رسول نور زایی بیطرف است .ملاعبدالقیوم ذاکر رئیس پیشین کمیسیون نظامی رژیم گروه طالبان با ارسال خبرنامه یی  به رسانه گفته است که بعد از انقسام طالبان به دو دسته او بیطرف است .
درحالی حاضر یک جناح طالبان از سوی ملااختر محمدمنصور وجناح دیگر از سوی ملامحمد رسول نورزایی رهبری میشود، مگر ملا ذاکر قیوم میگوید که درحال حاضر بحث گروه طالبان بالای تقسیم نیست بلکه بحث ها واختلافات تا حدی خونریزی درمیان افراد این گروه رسیده است.
این گفته ها در حالی بیان میشود که با افشای مرگ ملامحمد عمر رهبر گروه طالبان درجریان دور دوم مذاکرات صلح ، آن گروه به چند دسته تقسیم شدند وکسانیکه میخواستند  درمذاکرات صلح افغانستان اشتراک کنند قابل قبول برای بسیاری رهبران گروه طالبان نبودند که از جمله سیدطیب آغا که رئیس دفتر سیاسی این گروه برای مذاکرات صلح افغانستان کار میکرد از سمت اش استعفا داد .
ازسوی دیگر جنگ های مسلحانه درمیان افراد گروه طالبان شدت گرفت که منتج به کشته شدن شماری از افراد آنها شد این درگیری ها در زابل ، هرات ، ننگرهار وجا های دیگر جدیتر بود با چند دستگی درمیان گروه طالبان زمینه آن را مساعد ساخت ، تا گروه داعش دست به فعالیت های هراس افگنی ، اختطاف افراد ملکی بخصوص مسافرین وبه آتش کشیدن خانه های مردم دربرخی سرحدات کشور بزنند .
همچنان جناح وابسته به ملااختر محمد منصور کوشید تا خود را مطرح جلوه دهد تعداد دیگر این گروه به کمک وهمکاری حامیان بیرونی شان راه اندازی حملات تهاجمی ، انتحاری در برخی از نقاط کشور را نا امن ساختند  که نمونه آن شهر کندز بود آنها در حال حاضر تلاش میکنند تادر مربوطات ولایت هلمند برای خود مرکز دایمی ایجاد کنند اما نیروهای امنیتی کشور این برنامه های شوم آنان را خنثی کرده و خنثی میکنند.
این همه حملات پراگنده  گروه طالبان نشان میدهد که این گروه دیگر تاب وتوان مقاومت را در برابر نهادهای امنیتی کشور ندارند وبه همین منظور ملاعبدالقیوم ذاکر رهبر با نفوذ این گروه ضمن آنکه دلیل بیطرفی خود را از بوجود آمدن اختلافات درونی درمیان سران گروه طالبان اعلان کرده است از علما دینی خواسته است که با صادر نمودن فتوا، جنگ های داخلی را حرام اعلام کند ودر گردهمایی های شان بگویندکه دیگر به کشتار افراد ملکی ، زندانی ساختن آنان  واختطاف افراد بیگناه  خاتمه دهند  .
گفته میشود که ملاعبدالقیوم ذاکر فرد شماره دوم  گروه طالبان است واز نفوذ زیادی درمربوطات ولایات کندهار و هلمند برخوردار است .
آگاهان سیاسی به این باور اند که ملا ذاکر قیوم به عنوان  شخص قدرتمند وتاثیر گذار در جریان طالبان، درک کرده است که نه از دست ملا اختر محمد منصور کدام کار ساخته است ونه از ملامحمد رسول نورزایی. بناً او راه اش از هردو جدا کرده است واکنون به عنوان نظاره گر باقی مانده است ومنتظر اوضاع است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا